اودرادامه گفت: ما متقابلا در چند زمینه اقداماتی انجام داده‌ایم. یکی از این اقدامات این بوده؛ تا زمانی که دیگر امضاکنندگان برجام به تعهداتشان پایبند باشند، خصوصا در این زمینه ما شاهد اقدام عملی از سوی اتحادیه اروپا باشیم، علاقه‌مند هستیم که برجام پابرجا بماند و همچنان از آن حفاظت خواهیم کرد. در عین حال در داخل نیز به‌دنبال این هستیم که با روش‌های مدیریتی، فشارهایی را که بر اثر تحریم به اقتصاد کشور وارد شده است کاهش دهیم و زندگی مردم را به نقطه‌ای برسانیم که آسیب‌پذیری کمتری داشته باشد.

به گزارش «ایسنا» معاون اول رئیس‌جمهوری دربخش دیگری ازاین گفت‌وگو گفت: ما در ارتباط با هر تصمیم بین‌المللی هزینه‌ها و منافع ملی کشورمان را در نظر می‌گیریم، آنجا که منافع کشورمان نسبت به هزینه‌هایی که پرداخت کرده‌ایم بیشتر باشد، تحمل می‌کنیم. اگرچه از کارآمدی اتحادیه اروپا برای انجام یک اقدام عملی تاحدود زیادی ناامید شده‌ایم، ولی هنوز جای امیدواری وجود دارد که اتحادیه اروپا بتواند اقدامی انجام دهد تا ما نیز بتوانیم از منافع برجام برخوردار شویم. در داخل کشور فشارهای سیاسی زیادی بر دولت از سوی گروهی که از ابتدا معتقد بودند اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل نمی‌کنند و نباید به آنها اعتماد کرد، وارد می‌شود. در واقع بعد از اینکه اتحادیه اروپا به تعهداتش عمل نکرد، این فشارها بر دولت بیشتر نیز شده است، ولی ما فکر می‌کنیم تا آنجا که منافع مردم ایران ایجاب کند باید برجام پابرجا بماند.

جهانگیری تاکید کرد: ما هیچ تعهدی را فراتر از برجام قبول نمی‌کنیم، آنچه مهم است فعلا موضوع برجام است. طبق برجام باید همه طرفینی که به این توافق متعهدند و آن را امضا و درخصوص آن مذاکره کردند به تعهداتشان عمل کنند.

بحث گشایش دفتر اتحادیه اروپا درایران 

جهانگیری درادامه این گفت‌وگو درپاسخ به سوالی درمورد بحث گشایش دفتر اتحادیه اروپا در ایران گفت:  وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیگیر این موضوع است و گفت‌وگوهایی نیز انجام شده است. من امیدوارم وزارت‌خارجه ما بتواند هر چه سریع‌تر با اتحادیه اروپا به نتیجه برسد.

رد قرابت بین جنبش جلیقه‌زردها واعتراضات کارگری 

معاون اول رئیس‌جمهوری درپاسخ به سوالی درمورد جنبش جلیقه‌زردها در فرانسه و اینکه آیا نقطه اشتراک و قرابتی بین مطالبات جلیقه‌زردها و اتفاقاتی که اخیرا در تهران بین جامعه کارگری ایران پیش آمده می‌بینید نیز تاکید کرد:  هیچ نسبتی بین این دو نیست. او در ادامه گفت: کشوری که چندین هزار واحد صنعتی دارد، طبیعی است که برخی واحدهای صنعتی آن دچار مشکل شوند؛ حقوق‌ها دیر پرداخت شود، یا حتی ممکن است کارخانه‌ای با تعطیلی روبه‌رو شود. در اتحادیه اروپا و آمریکا هم ده‌ها و صدها و گاهی چند هزار واحد صنعتی سالانه تعطیل می‌شود. ممکن است یک کارخانه به‌دلیل عدم برخورداری از ساختار مناسب و عدم استفاده از فناوری‌های نوین با مشکل روبه‌رو شود و تلاش دولت این بوده که حتی کارخانه‌هایی که مالکیت خصوصی دارند و دولت به جهت مالکیت در آنها دخالتی ندارد، مشکلاتشان را حل و مطالبات کارگری‌شان را مرتفع کند. البته تلاش دولت این است که هیچ وقت جای مالک خصوصی کارخانه قرار نگیرد؛ ولی همواره کمک کرده که مشکلات این دست کارخانه‌ها برطرف شود.

جهانگیری افزود: اینها یک‌سری مطالبات صنفی است، تلاش برخی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران و مخالفان دولت در این مسیر بوده است که این مطالبات صنفی را به مطالبات سیاسی تبدیل کنند. البته بعضا ممکن است در بین یک مجموعه کارگری یک‌سری مطالبات سیاسی هم وجود داشته باشد، ولی به هیچ‌وجه این مطالبات، یک اعتراض عمومی که به‌دنبال یک اقدام انقلابی نظیر اعتراضات جلیقه‌زردهای فرانسه باشند، نبوده و نیست.