همچنین در آن جلسه به‌دلیل ایرادهای اعضای مجمع به این کنوانسیون رای‌گیری صورت نگرفت. پیش از این معاون حقوقی رئیس‌جمهوری اعلام کرده بود که دولت از مجمع درخواست کرده تا بررسی پالرمو باتوجه به اینکه مدت‌هاست به مجمع ارسال شده در اولویت قرارگیرد. در همین ارتباط روز گذشته غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با «ایرنا» با اعلام بررسی لایحه پالرمو در کمیسیون امنیتی مجمع تشخیص گفت: جلسه علنی مجمع برای بررسی لایحه پالرمو روز شنبه برگزار می‌شود. پیش ازاین نیز احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود که شنبه آینده بررسی پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام به اتمام می‌رسد. ایت‌الله محسن مجتهدشبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص جلسه روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع دیروز (سه‌شنبه) جلسه علنی نداشت، بلکه جلسه کمیسیون برگزار شد. اوبا اشاره به اینکه بررسی لوایح مرتبط با FATF از جمله مباحث کمیسیون امروز بود، تاکید کرد: دراین جلسه درخصوص مقدمات لوایح بود که کارشناسان و مسوولان در رابطه با آن صحبت کردند و رای‌گیری و مصوبه‌ای صورت نگرفت. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در جلسه کمیسیون امنیتی مجمع تشخیص چه افرادی حضور داشتند، تصریح کرد: معمولا در کمیسیون‌ها افراد دولتی، کارشناسان سیاسی هم حضور پیدا می‌کنند. آیت‌الله شبستری همچنین گفت که جلسه علنی مجمع برای بررسی لایحه پالرمو روز شنبه برگزار می‌شود و رای‌گیری و بحث اساسی در این روز صورت می‌گیرد.

تلاش مجمع برای اخذ بهترین تصمیم

از سوی دیگر احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی با اعتماد آنلاین، در پاسخ به این پرسش که آیا فشارها و انتقادات و اظهارنظرات درباره پالرمو و CFT ممکن است بر نظرنهایی و تصمیم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام تاثیرگذار باشد و نظر آنان برگردد یا تغییر کند، گفت: هنوز نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص نشده است که بگوییم این نظر برگشته است یا برمی‌گردد. ولی تلاش هر دسته و هر گروهی و افراد به هرحال بی‌تاثیر نخواهد بود. فرقی هم ندارد که این تلاش‌ها چه به این سمت و چه به آن سمت باشد. به گزارش جماران او افزود: اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام انسان‌هایی هستند که مثل بقیه حرف می‌زنند، فکر می‌کنند، تاثیر می‌پذیرند، تاثیر می‌گذارند. مردم حق دارند تلاش خودشان را بکنند. گروه‌ها حق دارند تلاش خودشان را بکنند تا نظرشان را به حاکمیت عرضه کنند. در مقابل نیز حاکمیت باید به این نظرات نگاه کند. این مسوولان که متصدی امر هستند باید براساس برداشت صحیح تصمیم‌گیری کند. توکلی ادامه داد: من هم تلاش‌هایی را که صورت می‌گیرد تا بر نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاثیرگذار باشد، محترم می‌دانم و همین‌طور تلاش مجمع را برای آنکه تصمیم درستی بگیرد، تایید می‌کنم. در مجمع همه در تلاش هستند که تصمیمی را اتخاذ کنند تا به نفع همه مردم باشد که ان‌شاءالله این‌گونه نیز خواهد شد. او در پاسخ به این پرسش که فضای عمومی مجمع در حمایت یا مخالفت لوایح پالرمو و CFT است، تصریح کرد: بهتر است که در این زمینه حرفی نزنیم. بهتر است صبر کنیم تا ببینیم تضارب آرا در این خصوص چه می‌گوید.

ظریف نتوانست مجمع را قانع کند

به گزارش جماران، توکلی درباره جلسه اخیر اعضای مجمع با محمدجواد ظریف گفت: طبعا اگر اعضای مجمع قانع شده بودند که جلسه فوق‌العاده نمی‌گذاشتند. پس تا الان مجمع قانع نشده است که نیاز به جلسه فوق‌العاده است.  او همچنین در پاسخ به این پرسش که تصاویر جلسه اخیر مجمع با حضور محمدجواد ظریف حکایت از آن داشت که فضای عمومی مجمع به نحوی بوده که ایشان نتوانسته است که از مواضع خود نسبت به پالرمو و CFT دفاع کند، گفت: این جلسه مباحثه نبود که کسی کم بیاورد. مثلا در یک جلسه که عقلای قوم با هم حرف می‌زنند، فشار چه معنایی دارد؟ آیا مخالفت با نظر دیگران فشار است؟ توکلی در پاسخ به اینکه تصاویر جلسه اخیر مجمع چنین برداشتی را به مخاطب القا می‌کرد که آقای ظریف نتوانسته است مجمع را قانع کند، گفت: اگر منظور شما درباره تصاویر این است که بله، آقای ظریف نتوانست مجمع را قانع کند؛ ولی درباره فشار باید گفت که آقای ظریف باتجربه‌تر از آن است که می‌داند اگر جایی حرف می‌زند لزوما همه نباید قانع شوند. باید همه مسائل در جلسه عرضه شود و تضارب آرا و نظرات درباره آن صورت بگیرد. نه آنکه یک مساله‌ای مطرح شود و همه بگویند چشم.

امروز جلسه فوق‌العاده تشکیل نمی‌شود

احمد توکلی درباره جلسات ویژه مجمع برای بررسی لایحه پالرمو و اینکه گفته می‌شود این جلسه امروز (چهارشنبه) برگزار می‌شود، گفت: امروز مجمع جلسه عمومی فوق‌العاده‌ای ندارد. چهارشنبه جلسه کمیسیون‌های تخصصی مجمع است تا تاخیر کمتری باشد و روند بررسی لایحه پالرمو تسریع بشود. جلسه عمومی فوق‌العاده مجمع شنبه برگزار خواهد شد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا درباره لوایح پالرمو و CFT از جانب رهبری انقلاب توصیه‌ای یا درخواستی به مجمع اعلام شده است، گفت: نه هیچ نظری به مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام نشده است و مجمع طبق وظایف خودش عمل خواهد کرد.  همزمان علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت تاکید کرد که با توجه به تغییرات مجمع تشخیص مصلحت نظام احتمال تصویب دو لایحه CFT و پالرمو قوی تر از گذشته است. ازسوی دیگر محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درگفت‌وگوبا شفقنا، در مورد سرانجام لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شنبه آینده در مجمع جلسه داریم و بحث‌هایی در مورد این لوایح خواهیم داشت؛ مخالفان و موافقانی درخصوص این لایحه در مجمع وجود دارند و باید ببینیم که نتیجه جلسه روز شنبه چه می‌شود. درکنار تلاش مجمع تشخیص و مجلس شورای اسلامی برای بررسی لوایح چهارگانه FATF، مهدی طائب رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار عصر روز دوشنبه در اجتماع بزرگ طلاب و فضلای حوزه انقلابی در رابطه با قراردادهای بین‌المللی گفت: متاسفانه لایحه FATF و CFT راه فرار اسرائیل است نه راه نجات اقتصاد ما و جای تعجب اینجا است که چرا برخی سینه چاک تصویب چنین معاهده‌هایی هستند.