براساس گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی لاریجانی با بیان اینکه سال‌جاری سال خاصی برای کشور است و می‌توان زمینه‌های افزایش تولید را در کشور فراهم کرد، تاکید کرد که سه قوه باید پای یک تئوری باشند تا فضا برای سرمایه‌گذاری تولید فراهم شود.

جراحی اقتصادی

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد بودجه صرف امور جاری می‌شود، گفت: میزان سرمایه‌گذاری در بخش عمرانی، حجم بزرگ بودجه جاری و اوضاع بانکی از چالش‌های بزرگ اقتصادی است که باید متناسب با تئوری اقتصادی تغییر کند که در چهار ماه آینده به‌دنبال پیاده کردن نظر مقام معظم رهبری در راستای تعریف و اجرای تئوری اقتصادی هستیم.

لاریجانی با بیان اینکه ایجاد آرایش جدید اقتصادی به جراحی‌های اقتصادی نیاز دارد، اظهار کرد: ضوابط دیوانی گسترده در بسیاری از بخش‌ها مزاحم تولید است که برخی به قوانین و برخی به بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی دولت بازمی‌گردد و فردی که به‌دنبال سرمایه‌گذاری است، باید دو سال زمان صرف کند. او از معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی خواست تنقیح قوانین در بخش‌های تولید، صنعت، معدن، کشاورزی، مسکن و خدمات را انجام داده و قوانین مزاحم را شناسایی کرده و تغییر دهد که کمیسیون ویژه‌ مجلس شورای اسلامی در قالب یک طرح باید بستر اجرایی شدن تئوری اقتصادی را در مجلس شورای اسلامی به‌وجود آورد تا بتوان حداقل برای یک دوره تولید را افزایش داد.

فراگیر شدن دولت الکترونیک در سه قوه

لاریجانی با تاکید بر فراگیر شدن دولت الکترونیک در قوای سه‌گانه ادامه داد: طبق گزارش معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی ۹۰ درصد فرآیند حذف کاغذ از نظام اداری قوه‌مقننه انجام گرفته است و ۱۰‌درصد مابقی نیز باید تا پایان سال اجرایی شود، همچنین زیرساخت‌های دولت الکترونیک و نیز زیر‌ساخت‌های لازم در دستگاه‌ها وجود دارد، اما دستگاه‌ها هنوز به‌صورت منفصل و جداگانه اقدامات خود را انجام می‌دهند و برای خود، کار می‌کنند در حالی که باید به دولت الکترونیک بپیوندند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رد مصوبه مجلس درخصوص بخشودگی جرایم دیرکرد یعنی سود مرکب تسهیلات بانکی در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: باید راه‌حل دیگری برای این موضوع پیدا شود؛ چراکه می‌تواند حجم زیادی از سرمایه‌گذاری را در کشور فراهم کند. لاریجانی ادامه داد: افرادی که تسهیلات زیر 4 میلیارد تومان اخذ کرده‌اند، 95 درصد افرادی را که جریمه دیرکرد تسهیلات بانکی پرداخت نکرده‌اند، شامل می‌شود و تنها 5 درصد بالای این رقم هستند، بنابراین باید راه دیگری برای حل این مشکل با کمک دولت پیدا کرد تا مشکل بخش‌هایی که سرمایه‌گذاری خرد انجام می‌دهند، رفع شود.

توسعه رونق تولید در بستر تئوری اقتصادی

لاریجانی همچنین تاکید کرد بررسی‌ها نشان می‌دهد قوانین جاری و امور دیوانی سهم زیادی در نامناسب بودن وضعیت تولید دارند. به همین دلیل این بخش‌ها باید تغییر یابد و متناسب با شرایط روز شود. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکید مقام معظم رهبری بر رونق تولید و استفاده از کالای ایرانی در بستر یک تئوری باید انجام شود، گفت: باید بین خودمان در داخل این مساله را حل کنیم و رونق تولید باید در بستر تئوری اقتصادی، توسعه یابد، اگر چه این اقدام زحمت بسیار زیادی دارد، اما نتیجه‌ آن پایداری اقتصادی و مقاومت ایران در برابر فشارهای اقتصادی غرب است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها رفتار شنیع انجام داده و یک توافق دیگر را زیر پا گذاشتند، افزود: عده‌ای معتقدند ایران نیز توافق هسته‌ای را برهم بزند که این نیز یک راه است اما مشکل را حل نمی‌کند؛ بلکه رفع مشکل اقتصادی در کشور به یک تئوری اقتصادی نیاز دارد و بنابر تاکیدات مقام معظم رهبری باید از همه ظرفیت‌ها از جمله نیروی انسانی، منابع مالی و انرژی در جهت تولید و کارآفرینی استفاده کرد که در این صورت می‌توان پایداری اقتصادی بهتری در برابر تکانه‌های اقتصادی بین‌المللی داشت.