مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی روز گذشته از فعالیت سامانه بارشی جدیدی در کشور خبر داد و از هموطنان در استان‌های ذکر شده خواست تا این هشدار را جدی بگیرند. در همین حال روز گذشته رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور آمار جدید کشته‌‌های سیل را ۷۶ نفر اعلام کرد. به گزارش «ایسنا» احمد شجاعی گفت: با درگذشت ۵ نفر در حوادث سیل استان خوزستان و یک نفر در استان ایلام، کشته‌های سیل اخیر در کشور به ۷۶ نفر رسید. با آغاز سال جدید حدود ۱۳ استان کشور درگیر بارش‌های زیاد و وقوع سیلاب و خرابی شدند که این وضعیت همچنان در چند استان ادامه دارد. موج بارندگی‌ها ابتدا در استان گلستان، بخش‌هایی از شیراز و لرستان آغاز شد و سپس به استان خوزستان رسید. هرچند براساس برخی گزارش‌ها خطر سیل از شهر اهواز رفع شده است، اما آن طور که غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان می‌گوید با توجه به اینکه خوزستان جلگه‌ای است، خروج آب از مناطق دوماهی طول می‌کشد. به گزارش میزان او همچنین گفت که سیل اخیر در خوزستان، یک و نیم میلیارد خسارت مالی بر جا گذاشته است. میرشیر توماج، فرماندار گمیشان نیز با اشاره به آخرین وضعیت شهر گمیشان پس از بارندگی‌های اخیر گفت: هم‌اکنون ۲۴ درصد آب‌گرفتگی در سطح شهر گمیشان وجود دارد و ۱۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی داخل آب هستند.

آخرین وضعیت شهرهای سیل زده

در همین حال با ورود سامانه بارشی جدید استان‌های فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان‌های رضوی و جنوبی هشدار سیل دریافت کرده‌اند. در همین راستا، به‌دنبال بارش شدید باران در بندرعباس مرکز استان هرمزگان که از شامگاه شنبه آغاز شده، تمام خیابان‌های اصلی و فرعی این شهرستان را آب فرا گرفت. با این حال وضعیت این شهر عادی توصیف شده است. همچنین به‌دنبال این اخطاریه هواشناسی تمام دستگاه‌های هرمزگان با دستور فریدون همتی، استاندار به حالت آماده‌باش درآمده است. مدارس ۷ شهرستان هرمزگان هم تعطیل شده است. فعالیت بنادر شهید رجایی و بنادر مسافری بندرعباس، قشم و هرمز هم به علت بارندگی و باد شدید تعطیل شد. مدیریت بحران شهر مشهد هم ضمن اعلام آمادگی کامل، از شناسایی نقاط پُرخطر  سیلابی خبر داده است.

محمد علایی، مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز اعلام کرد که ظرفیت سد‌های استان یک میلیارد و ۵۷۲ میلیون مترمکعب است که از این میزان ۳۶ درصد در مقایسه با ظرفیت کل و بیش از ۵۰ درصد در مقایسه با میانگین آب مورد تنظیم آب جمع شده است. به گزارش «ایرنا» چهار سد در خراسان رضوی سرریزکرده است. محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی درباره آخرین وضعیت استان خراسان جنوبی پس از بارش‌های اخیر با بیان اینکه تاکنون گزارش آسیب جدی در سطح استان نداشته‌ایم، گفت: حدود شش تا هفت خانه روستایی دچار آب‌گرفتگی شدند که سریعا امداد‌رسانی شدند و همه مسیر‌های مواصلاتی استان نیز باز است. جواد نظری شیرین‌سو، مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی هم گفت: با توجه به اخطاریه‌های هواشناسی جلسات مدیریت بحران تشکیل شده و تمام اعضای مدیریت بحران در آماده‌باش کامل هستند. همچنین جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌ها از صبح روزگذشته موجب بسته شدن هفت مسیر ارتباطی در شهرستان‌های راور، ارزوئیه و رودبار جنوب از توابع استان کرمان شد. روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز با صدور اطلاعیه‌ای درباره سرریز شدن آب سد اکباتان همدان و حوادث احتمالی هشدار داد.

در همین حال سردار شریف سخنگو و مسوول روابط عمومی کل سپاه در گفت‌وگو با سپاه نیوز، با اشاره به رصد پهپادی دقیق و ۲۴ ساعته و به‌کارگیری ۲۷۰ فروند شناور سپاه در مناطق سیل‌زده گفت: اقدامات و فعالیت‌های سپاه برای امدادرسانی در جریان سیل که از ۲۸ اسفندماه سال گذشته در منطقه گلستان و مازندران آغاز شد، کماکان ادامه داشته و تمرکز آن در روز‌های اخیر در لرستان و خوزستان بوده است و خدمت‌رسانی پاسداران و بسیجیان تا رفع آلام و مشکلات هموطنان عزیز در این استان‌ها و بازگشت وضعیت به شرایط عادی همچنان تداوم خواهد داشت. محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به اینکه خدمت‌رسانی ستاد در هشت استان سیل‌زده ادامه دارد، گفت: ستاد اجرایی فرمان امام ۱۸ هزار بسته لوازم خانگی برای مردم مناطق سیل زده ارسال می‌کند که امروز ۴ هزار بسته لوازم خانگی به ارزش ۲۰ میلیارد تومان به مناطق سیل‌زده گلستان ارسال می‌شود.