او در گفت‌و‌گو با «ایرنا» افزود: با توجه به اینکه از روز شنبه تا سه‌شنبه آینده احتمال بالا آمدن آب و مد اکبر داشته باشیم به همین منظور تمام تدابیر لازم برای رویارویی با هرگونه افزایش حجم آب در اروندرود و کارون انجام شده است. سرپرست فرمانداری خرمشهر در ادامه با تاکید بر این نکته که تقویت سیل‌بندهای روستاهای غرب کارون در خرمشهر ادامه دارد و برای مقابله با مد اکبر آمادگی کامل داریم، گفت سیل‌بندهای روستاهای غرب کارون نیز در وضعیت مناسبی قرار دارند.

براساس این گزارش ۱۳ روستای غرب کارون در حوزه شهرستان خرمشهر به‌دلیل اسکان در ساحل رودخانه کارون جزو مناطق پرخطر هستند. شدت مد (بازگشت آب از دریا به درون رودخانه و نهرها) در نیمه ماه قمری و هنگام کامل شدن ماه، بیشتر از مدهای عادی است که به مد اکبر معروف است. همچنین سیدزین‌العابدین موسوی، فرماندار ویژه آبادان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه در آبادان به‌دلیل پیش‌بینی مد بزرگ به مدت سه روز حالت فوق‌العاده اعلام شده است، از مردم خواست از حضور در اطراف ساحل رودخانه‌ها خودداری کنند. فرماندار ویژه آبادان همچنین گفت که این مد ربطی به سیلاب ندارد و از لحاظ سیلاب وضعیت آبادان در حالت عادی است و خطری از لحاظ سیلاب آبادان را تهدید نمی‌کند.

حضور سرلشکر سلیمانی در شوشتر

از سوی دیگر خبرها حاکی از آن است که سرلشکر سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پس از بازدید از مناطق سیل‌زده گوریه، یذاب، عیله یک و دیگر مناطق شعیبیه شوشتر، با سیل‌زدگان این منطقه گفت‌و‌گو و آنها را دلداری داد. طغیان رودخانه دز منجر به در محاصره قرار گرفتن ۱۹ روستای بخش شعیبیه شوشتر و بیش از ۳۰ روستای این بخش شد. شعیبیه از توابع شوشتر در استان خوزستان شامل ۵۸ روستا با ۲۲ هزار نفر جمعیت است. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرلشکر سلیمانی در بازدید از روستای صراخیه حاشیه تالاب شادگان ضمن صدور دستور تخلیه هرچه سریع‌‌تر این روستا ‌گفت: زنان، کودکان و در حد امکان دام‌ها و حیوانات از روستا خارج شوند. او با اشاره به حضور مردان روستای صراخیه حاشیه تالاب شادگان برای کمک‌رسانی و ایجاد سیل‌بند گفت: علوفه لازم برای تغذیه دام‌ها و احشام تامین شود.

حضور رئیس قوه‌قضائیه در خوزستان

ازسوی دیگر، آیت‌الله رئیسی رئیس قوه‌قضائیه به‌دلیل بحران ناشی از سیلاب در خوزستان به این استان سفر کرد و ضمن بازدید از مناطق سیل‌زده، شامگاه پنج‌شنبه در جلسه شورای هماهنگی بحران این استان حضور یافت. رئیس قوه‌قضائیه خطاب به دولت آمریکا که جلوی کمک‌رسانی به سیل‌زدگان کشورمان را گرفت بیان کرد: اخم و لبخند آمریکایی‌ها هیچ اثری در روحیه ملت ایران ندارد و جوانان انقلابی و باشرافت ما همه گره‌ها و موانع پیش رو را با اقتدار و توکل بر خدای متعال برطرف می‌کنند. به گزارش «ایرنا» رئیسی در این نشست که جمعی از نمایندگان مردم خوزستان در مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، استاندار خوزستان و مسوولان ارشد این استان حضور داشتند گفت: سازمان بازرسی مسوولیت بررسی علل و عوامل موثر در سیلاب چند استان را برعهده گرفته است. سازمان بازرسی یک کار نظارتی توام با استدلال در موضوع سیلاب اخیر انجام خواهد داد و این به نفع کشور است تا بتوانیم از مسائل و حوادث آینده پیشگیری یا حداقل حجم خسارات را کاهش دهیم.

همچنین براساس گزارش «ایسنا» رئیس قوه‌قضائیه در ادامه جلسه ستاد مدیریت بحران خوزستان گفت: برخی از سیل سال ۹۵ خاطره خوبی نداشتند، اما با وعده دولت و پیگیری مسوولان نگران نباشند و پیگیری خواهیم کرد تا خسارت‌های مردم پرداخت شود؛ البته طبیعتا همه خسارت‌ها قابل‌جبران نیست، اما تا جایی که ممکن است با امکانات موجود خسارت‌های مردم با سرعت پرداخت می‌شود.طغیان رودخانه‌های کرخه، دز و کارون تاکنون سبب آب‌گرفتگی بیش از ۲۷۴ روستا و بیش از یکصد هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در خوزستان شده و حدود ۴۰۰ هزار نفر در معرض خطرات ناشی از این سیلاب قرار گرفتند. مناطقی از ۱۲شهرستان خوزستان گرفتار سیلاب هستند.

۴ مرحله کمک رهبری به سیل‌زدگان

خبر دیگر آنکه پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) اعلام کرد که رهبر معظم انقلاب در ۴ مرحله، مبلغ چهار میلیارد تومان برای کمک به سیل‌زدگان به کمیته امداد امام خمینی (ره) پرداخت‌ کردند. او با اشاره به وقوع سیل در برخی نقاط کشور گفت: مردم ما در این حادثه ۱۱۶ میلیارد تومان به کمیته امداد برای کمک به سیل‌زدگان کمک کردند که این رقم خیلی بالایی است. او افزود: بعد از وقوع سیل ۳۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد آسیب دیدند که در این راستا  باید ۱۰ هزار خانه را بسازیم و ۲۰ هزار خانه را نیز بازسازی کنیم و همچنین تمام لوازم خانگی آنها را تهیه کنیم.

اولین محموله کمک‌های یونیسف

همچنین دفتر نمایندگی صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در ایران اعلام کرد که اولین محموله کمک‌های یونیسف برای کودکان سیل‌زده، شامل دویست جعبه حمل واکسن و صد جعبه نگهداری در دمای پایین، شامگاه پنج‌شنبه وارد ایران شد. به گزارش «ایرنا» دفتر نمایندگی صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در ایران در حساب توییتری خود اعلام کرد: این تجهیزات در ارائه خدمات اولیه واکسیناسیون به کودکان در استان‌های سیل‌زده استفاده خواهد شد تا از شیوع بیماری‌ها جلوگیری شود. براساس اعلام این دفتر، ۸۰ یخچال واکسن نیز از سوی یونیسف به ایران ارسال شده‌اند.

بازگشایی مدارس در گلستان و لرستان

از سوی دیگر دیروز سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش از دایر شدن تمام کلاس‌های درس در استان‌های سیل‌زده به جز مناطقی از خوزستان خبر داد و گفت: با تاکید رئیس‌جمهور در مناطقی از خوزستان که امکان تشکیل کلاس درس فراهم نشده باشد، حتی با تشکیل چادر در مناطق استقرار هموطنان سیل‌زده، کلاس‌های درس برگزار می‌شود. به گزارش «ایسنا» او افزود: کلیه مدارس در استان‌های گلستان و لرستان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. بطحایی درباره وضعیت مدارس و نحوه فعالیت آنها در استان خوزستان نیز گفت: این موضوع روز گذشته طی بخشنامه‌ای به استان خوزستان ابلاغ شده و کانکس‌هایی مجهز به وسایل سرمایشی و گرمایشی به این استان ارسال شده است.