شکـار «عقاب» در آسمان ایـران عکس: AFP

در همین حال روز گذشته محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه از مختصات پهپاد سرنگون‌شده آمریکایی رونمایی کرد که براساس آن ثابت شده که پهپاد آمریکایی پس از نقض حریم هوایی ایران در نزدیک کوه مبارک هدف قرار گرفته است. از سوی دیگر روزگذشته قطعاتی از بقایای پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا که روز پنج‌شنبه در آب‌های سرزمینی ایران سرنگون شد به نمایش گذاشته شد. فرمانده هوافضای سپاه نیز درمراسم نمایش این قطعات اعلام کرد که ایران پیش ازانهدام این پهپاد چهار بار به آن اخطارداده و به دلیل بی‌توجهی به این اخطارها مجبور به سرنگونی آن شده است. در پی سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در بامداد روز پنج‌شنبه ، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا سرنگونی پهپاد جاسوسی کشورش را اشتباه بسیار بزرگ ایران توصیف کرد. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که دونالد ترامپ در ابتدا با اجرای حملاتی علیه گروهی از اهداف ایران از جمله رادارها و سایت‌های پرتاب موشک موافقت کرده بود اما این حمله عصر روز پنج‌شنبه به‌صورت ناگهانی لغو شد. اما در حالی که مقامات آمریکایی مدعی حضور این پهپاد در آب‌های بین‌المللی هستند روز گذشته سازمان نقشه‌برداری کشور در پاسخ به ادعاها درباره محل سرنگونی پهپاد آمریکایی تایید کرد؛ پهپاد جاسوسی آمریکایی بر فراز آب‌های سرزمینی ایران سرنگون شده است. براساس فیلم منتشر شده از مسیر پروازی پهپاد جاسوسی RQ-۴ آمریکایی که روز پنج‌شنبه ازسوی پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد، ظاهرا مبدا پروازی این پهپاد، پایگاه هوایی الظفره امارات بوده که پس از طی مسیر خود به سمت چابهار، در راه بازگشت و با نقض حریم هوایی کشورمان در منطقه روبه‌روی کوه مبارک استان هرمزگان، سرنگون شده است. کوه مبارک یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران و شرق استان هرمزگان است. این شهر در بخش بیابانی شهرستان جاسک و در کرانه دریای عمان واقع شده است.

نخستین واکنش

به هرترتیب سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران در روز پنج‌شنبه ۳۰ خرداد واکنش‌های مختلفی را در داخل به همراه داشته است. در نخستین واکنش به تجاوزآمریکا به حریم سرزمینی ایران و سرنگونی پهپاد آنها در منطقه هرمزگان، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران خبرداد. دراین اطلاعیه آمده است: در نخستین ساعات بامداد (پنج‌شنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبه‌روی کوه‌مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپس در اطلاعیه‌ای دیگر جزئیاتی از هدف قرار گرفتن پهپاد متجاوز آمریکایی در حریم جمهوری اسلامی ایران توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه را اعلام کرد. به گزارش سپاه نیوز در این اطلاعیه آمده است: پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک در ساعت ۱۴ دقیقه بامداد روز پنج‌شنبه از یکی از پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در جنوب خلیج فارس با مختصات معلوم به هوا برخاسته و برخلاف قوانین هوانوردی کلیه تجهیزات مربوط به معرفی خود را خاموش کرده و در نهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: این هواپیمای بدون سرنشین در زمان بازگشت به سمت غرب منطقه در محدوده تنگه هرمز با تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، مشغول جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی می‌شود. در ادامه اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه تصریح شده است: در ساعت ۴ و پنج دقیقه بامداد در حالی که هواپیمای متجاوز وارد فضای سرزمینی کشورمان شده بود، توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه مورد هدف قرار گرفت و سرنگون شد.

اعتراض ایران به سازمان ملل

همزمان با اطلاعیه سپاه پاسداران، روز گذشته مجید تخت‌روانچی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان اعلام کرد که سرنگونی این پهپاد پس از اخطارهای مکرر به پهپاد مذکور و طبق حق ذاتی ایران در دفاع مشروع از خود طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، صورت گرفته است. تخت روانچی در نامه‌اش به گوترش این اقدام آمریکا را نقض حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد، به‌ویژه بند ۴ و ماده ۲ دانست که مسوولیت بین‌المللی آمریکا را در پی دارد.

به گزارش «ایسنا» روانچی با بیان اینکه «کشورمان در پی جنگ نیست»، اعلام کرده در عین حال ایران حق مسلم خود را برای اتخاذ هرگونه اقدام لازم در مقابل نقض سرزمین خود محفوظ می‌دارد و مصمم است قاطعانه از مرزهای هوایی، آبی و خاکی خود دفاع کند. وی همچنین اعلام کرد: این اولین اقدام آمریکا علیه کشورمان نیست و در موارد قبلی اعتراض ایران از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکا است، به این کشور اعلام شده است. نماینده ایران در سازمان ملل در این نامه همچنین از جامعه جهانی خواسته است که آمریکا را وادار کنند به این‌گونه اقدامات تحریک‌آمیز و غیرقانونی خود در منطقه حساس خلیج‌فارس پایان دهد. تخت‌روانچی همچنین در جمع خبرنگاران تصریح کرد پهپاد «گلوبال هاوک» بعد از بی‌توجهی به اخطارهای رادیویی ایران سرنگون شده است. ازسوی دیگرکیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی از شکایت تهران به سازمان ملل ، به دلیل تجاوز نظامی آمریکا خبرداد.

احضار سفیر سوئیس

در اقدامی دیگر ازسوی تهران دراعتراض به تجاوز آشکار به خاک ایران، وزارت خارجه سفیر سوئیس را به‌عنوان حافظ منافع آمریکا فرا‌خواند و با ارائه یادداشت رسمی نسبت به تجاوز هواپیمای بدون‌سرنشین این کشور به قلمرو هوایی جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرد. همچنین سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه پنج‌شنبه شب در تماس فوری با سفیر سوئیس در تهران به‌عنوان حافظ منافع آمریکا، اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به دولت آمریکا به خاطر تعرض به حریم هوایی کشورمان را به وی ابلاغ کرده و گفت مدارک انکارناپذیری مبنی بر حضور این پهپاد در فضای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و حتی قطعاتی از لاشه این پهپاد در آب‌های سرزمینی ایران به دست آمده است.

عراقچی همچنین با اشاره به اینکه این اقدام نیروهای آمریکایی برای اولین بار نبوده و چندین بار پیش از نیز اتفاق افتاده است، خواهان احترام نیروهای آمریکایی به حریم هوایی و دریایی جمهوری اسلامی ایران و رعایت کامل مقررات بین‌المللی از سوی آن‌ها شد. به گزارش «ایسنا» وی با تاکید مجدد بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان جنگ و درگیری در منطقه خلیج فارس نیست، نسبت به هر گونه اقدام نسنجیده نیروهای آمریکایی در منطقه هشدار داده و گفت جمهوری اسلامی ایران در دفاع از آب و خاک خود قاطعانه عمل کرده و لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد. از سفیر سوئیس همچنین خواسته شد تا با حضور در وزارت امور خارجه در جریان جزئیات بیشتر این حادثه قرار گیرد. سفیر سوئیس نیز اعلام کرد که مراتب را بلافاصله به دولت آمریکا منتقل خواهد کرد.

رونمایی ازمختصات پهپاد سرنگون‌شده

درکناراین اقدامات اعتراضی ازسوی ایران، روزگذشته محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه از مختصات پهپاد سرنگون‌شده آمریکایی رونمایی کرد. به گزارش «ایسنا» ظریف با انتشار یک توییت نوشت: «در ساعت ۱۴: ۰۰ (۱۴ دقیقه بامداد) پهپاد آمریکایی در حالت پنهان از امارات پرواز و حریم هوایی ایران را نقض کرد. این پهپاد در ساعت ۰۴:۰۵ در مختصات ۲۵°۵۹’۴۳”N ۵۷°۰۲’۲۵”E در نزدیک کوه مبارک هدف قرار گرفت. ما قطعات پهپاد نظامی آمریکا را در آب‌های قلمرو خودمان، جایی که این پهپاد ساقط شد جمع‌آوری کرده‌ایم.» وزیر امور خارجه کشورمان در این توییت علاوه بر ارائه مختصات محل سقوط این پهپاد، دو نقشه را منتشر کرده که نشان می‌دهد این پهپاد پس از نقض حریم هوایی ایران، هدف قرار گرفته است.

ظریف عصر پنج‌شنبه نیز در صفحه خود در توییتر، در این ارتباط نوشت: «ایالات متحده علیه ایران تروریسم اقتصادی به راه انداخته، علیه ما اقدامات پنهانی انجام داده و اکنون به قلمرو ما دست‌درازی کرده است. ما به دنبال جنگ نیستیم ولی غیورانه از آسمان، زمین و آب‌های خود دفاع خواهیم کرد. ما این تجاوزگری جدید را به ملل متحد خواهیم برد و نشان خواهیم داد که ایالات متحده درباره آب‌های بین‌المللی دروغ می‌گوید.»

خطوط هوایی خط قرمزایران

به دنبال سرنگونی این پهپادفوق پیشرفته ، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی درواکنشی در حاشیه اجلاس مقامات عالی امنیتی ۱۲۰ کشور جهان در روسیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ما بارها تاکید کرده‌ایم که با همه قوا از خطوط هوایی کشورمان و مرزهای آبی سرزمین خود دفاع می‌کنیم.

به گزارش «ایسنا» وی افزود: «اف‌ای آر» (مرز هوایی) ما خط قرمز است و فرقی ندارد که هواپیمای کدام کشور از آن عبور کرده است به متجاوز همواره پاسخ سخت داده و خواهیم داد. شمخانی همچنین تاکید کرد:اگر حمله‌ای علیه ما انجام شود متجاوز پشیمان خواهد شد. ازسوی دیگر سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه گفت: سرنگون کردن هواپیمای جاسوسی آمریکا، حامل یک پیام آشکار، واضح، قاطع، سریع و دقیق بود و آن اینکه مدافعان مرزهای میهن اسلامی ایران در مقابل تعرض هر بیگانه‌ای به این سرزمین عکس‌العمل‌های قاطع، تمام‌کننده و قطعی خواهند داشت. به گزارش سپاه نیز سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه مرزها خط قرمز ما است،گفت: هر دشمنی که به این مرزها تعرض کند، بر نخواهد گشت و نابود خواهد شد. سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز نسبت به ورود غیر قانونی و تجاوز کارانه هر نوع شیء و پرنده متجاوز خارجی به آسمان کشور و هرگونه تجاوز به قلمرو جمهوری اسلامی ایران و نقض حریم‌های آن قاطعانه هشدار دادواعلام کرد تمامی مسوولیت عواقب این‌گونه اعمال را متوجه تجاوزکاران می‌دانیم.

۴بار اخطار به پهپاد آمریکایی

در همین حال روز گذشته سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه در گفت‌وگویی درخصوص سرنگونی پهپاد آمریکایی توضیحاتی ارائه کرد. حاجی‌زاده دیروز در مراسم نمایش قطعاتی از پهپاد سرنگون شده آمریکایی گفت: به هواپیمای جاسوسی متجاوز آمریکایی چهار‌بار هشدار داده شد و سپس به این پهپاد شلیک شد. حاجی زاده گفت: ساعت ۲:۰۵ پنج‌شنبه دو اخطار و ساعت ۳:۵۵ هم دو اخطار دیگر به این هواپیما داده شد و نهایتا ساعت ۴:۰۵ پنج‌شنبه مورد اصابت قرار گرفت. به گزارش «ایسنا» وی همچنین خاطرنشان کرد: هواپیمای جاسوسی آمریکا (MQ-۴C) از پایگاه ظفره امارات و از نزدیکی ابوظبی به پرواز درآمد و با خاموش کردن سامانه‌های فعال و تجهیزاتی که معرف هر هواپیمایی است حرکت خود را ادامه داد. این هواپیما با پنهان کاری کامل از تنگه هرمز به سمت شرق حرکت کرد و سپس بعد از چند ساعت مجدد به سمت غرب برگشت و قرارگاه پدافند هوایی ارتش مجددا و ۱۰ دقیقه قبل از شلیک، به این هواپیما اخطار داد. فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران در ادامه با اشاره به اینکه این هواپیما اخطارها را به ایستگاه خود منتقل می‌کند گفت: کسانی که هدایت هواپیما را در اختیار دارند اخطارها را شنیدند ولی به آن توجه نکردند. با توجه به اینکه این هواپیما وارد حریم سرزمینی ایران شده بود، هوافضای سپاه آن را سرنگون کرد.

پرواز یک هواپیمای جاسوسی دیگر

سردار حاجی‌زاده در ادامه اظهار کرد: البته یک هواپیمای جاسوسی دیگر به نام «P-۸» نیز نزدیک این هواپیما در حال پرواز بود که ۳۵ خدمه پروازی داشت و ما می‌توانستیم آن را هم مورد اصابت قرار دهیم و این حق ما بود اما هواپیمای بدون سرنشین را مورد اصابت قرار دادیم. وی در پایان گفت: پیش از این نیز ما به سمت هواپیمای MQ-۹ آمریکایی که وارد حریم سرزمینی ما شده بود شلیک اخطار انجام داده بودیم که آنها هم متوجه این مساله شدند ولی آمریکایی‌ها بنا ندارند به مقررات بین‌المللی توجه کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: در هفته قبل هم خود آمریکایی‌ها اعلام کردند که ایران به سمت ما شلیک کرده است و می‌خواست پهپاد ما را سرنگون کند، در واقع آن تیر اخطار بود و آنها باز بی‌توجهی کردند؛ اگر قرار بود هواپیمایشان را آن روز که MQ-۹ بود سرنگون کنیم، همان موقع می‌زدیم.

همچنین امیر سرتیپ قادر رحیم‌زاده جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) نیز از اخطار به پهپاد آمریکایی پیش از سقوط خبر داد و گفت: عدم تمکین آمریکایی‌ها به قوانین بین‌المللی باعث شد بعد از بارها اخطار، هواپیمای (پهپاد) آنها مورد اصابت قرار گیرد و سرنگون شود. به گزارش «ایسنا» امیر سرتیپ قادر رحیم‌زاده افزود: هواپیماهای آمریکایی به علت نقض مقررات بین‌المللی و عبور از خطوط تعیین شده مرزی و ورود به آب‌های سرزمینی ما، بارها اخطار گرفته‌اند که همه این اخطارها و مسیرهای پروازی آنها ثبت و ضبط شده است.

نمایش لاشه پهپادسرنگون شده

هواپیمای گلوبال هاوک یاRQ۴C یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای جاسوسی جهان محسوب می‌شود که بر اساس اطلاعات به دست آمده بیش از ۲۰۰ میلیون دلار قیمت دارد. براساس گزارش‌ها پهپاد «تریتون RQ-۴C» متعلق به نیروی دریایی آمریکا بود. براساس اطلاعات موجود پهپادسرنگون شده؛ دور بردترین هواپیمای بدون سرنشین جهان است. این پهپاد با مداومت پروازی ۲۸ ساعت، سرعتی معادل ۵۷۵ کیلومتر بر ساعت و برد پروازی ۱۴ هزار کیلومتر دارد و می‌تواند در ارتفاع ۱۸ هزار و ۲۲۸ پایی پرواز کند. این پرنده گران‌قیمت همچنین قادر است محوطه‌ای به مساحت ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه‌برداری کند و اطلاعات خود را با استفاده از تجهیزات ارتباطی با سرعت ۵۰ مگابایت بر ثانیه ارسال کند. در همین حال پنج‌شنبه قطعاتی از بقایای پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا که روز گذشته در آب‌های سرزمینی ایران سرنگون شد به نمایش گذاشته شد. پیش از آن امیر سرتیپ قادر رحیم‌زاده جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) اعلام کرده بود که لاشه هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی از آب‌های سرزمینی ما مقابل کوه‌مبارک خارج و در اختیار نیروهای مسلح قرارگرفته است.

شرایط بسیار پیچیده و مشکوک درمنطقه

در همین راستا روز گذشته امیر سرلشکر امیر حاتمی وزیر دفاع درگفت‌وگو با «ایلنا» درباره اینکه گفته می‌شود آمریکایی‌ها با تحرکاتی در منطقه دنبال یک یازده سپتامبرسازی دیگر هستند، گفت: شرایط بسیار پیچیده و مشکوکی در منطقه وجود دارد.  وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد: مجموعه‌ای از تحولات در حال وقوع است و به نظر می‌رسد همه اینها در راستای سیاست‌های کلی برای ایجاد ایران‌هراسی و ایجاد اجماع علیه جمهوری اسلامی است.

واکنش بعیدی‌نژاد

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن با اشاره به سرنگونی پهپاد آمریکایی در مرز هوایی ایران، در صفحه خود در توییتر خطاب به رسانه‌های انگلیسی گفت: ایران در دفاع از مرزها و عزتش تردیدی به خود راه نخواهد داد.

مشخصات پهپادهای شکار شده

حسین موسویان دیپلمات سابق کشورمان نیز روز گذشته در توییتی تصویری از مختصات همه پهپادهایی که تاکنون ازسوی ایران سرنگون شده را منتشر کرد. براساس این اینفوگرافیک پهپادهایی که تاکنون توسط سپاه شکار شده‌اند، معرفی شده‌اند. پهپاد پیشرفته RQ۱۷۰ که ۱۳ آذر ۹۰ وارد ایران شد و به‌صورت سالم به زمین نشانده شد. پهپاد پیشرفته MQ-۱C وپهپاد SHADOW۲۰۰، اسکن ایگل، RQ-۱۱ که از سوی سپاه به غنیمت گرفته شده‌اند. همچنین دراین اینفوگرافیک به پهپاد فوق پیشرفته RQ-۴GOLBALHAWK که از سوی سپاه سرنگون شده اشاره شده است.

 

08-01