من فرزند فقر هستم

علی لاریجانی در این رویداد، در جریان پروژه‌های در حال توسعه این مجموعه صنعتی قرار گرفت و از بنیانگذار و مدیران ارشد مجموعه، گزارش مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات در دست اجرا را دریافت کرد. رئیس مجلس در این بازدید در خصوص طراحی برنامه‌های جدید مجلس برای شناسایی و رفع مشکلات تولید و صادرات سخن گفت و اعلام کرد: «همه کمیسیون‌های مجلس مکلف به برگزاری جلسه برای حمایت از صنایع شده‌اند». علی لاریجانی به عنوان یکی از سران قوا تاکید کرد: «اولویت کنونی کشور حمایت از بنگاه‌هایی است که بتوانند در صنعت و اقتصاد جهش ایجاد کنند». رئیس مجلس که در بخش دیگری از برنامه سفر به استان البرز در مراسم تجلیل از صنعتگران برتر استان البرز حاضر شد، از «مرتضی سلطانی»، بنیانگذار گروه صنعتی و پژوهشی زر به عنوان یک پدیده در عرصه کارآفرینی ایران یاد کرد و گفت: «ایشان با تلاش و پشتکار یک مجموعه صنعتی را توسعه داده که داشتن این روحیه ارزشمند است.». در همین حال، مرتضی سلطانی در راستای نکات راهبردی رئیس مجلس به ذکر این مهم پرداخت که اگر چه او نیز همچون بسیاری دیگر از ساکنان این سرزمین فرزند فقر است، اما امروز با سربلندی اعلام میکند که نه تنها در برابر مشکلات تسلیم نشده است که امروز افتخار این را دارد که ده هزار و سیصد نفر در هلدینگ زر مشغول به کار هستند. بخش دیگر صحبت‌های رئیس مجلس در این بازدید حول محور تحقیق و توسعه بود که این حوزه را اینگونه مورد توجه قرار داد: «تحقیق و توسعه در شرایط دشوار فعلی ایران شاه کلید بهره وری و حل مسائل حوزه تولید و صنعت است». ایشان در حالی گروه صنعتی و پژوهشی زر را مبتنی بر تفکر راهبردی توسعه دانست که محوریت قرار دادن «تحقیق و توسعه» را در این مجموعه امری هدفمند و موثر تلقی کرد. مرتضی سلطانی در همین حال تحقیق و توسعه را قلب مجموعه صنعتی‌اش معرفی کرد.

* * *

دکتر علی لاریجانی صبح روز چهارشنبه ۲۶ تیرماه، در سفر یک‌روزه به استان البرز از مجموعه‌های تولیدی و دانش بنیان گروه صنعتی و پژوهشی زر، بازدید کرد.

رئیس قوه مقننه، با بیان وجود تفکر توسعه در این مجموعه در حال توسعه، اظهار کرد: «بازدید از این مجموعه صنعتی فعال در مرحله نخست وجود تفکر توسعه را در بنگاه‌های اقتصادی کشور نمایان کرد. گروه صنعتی و پژوهشی زر از ظرفیت توسعه بسیار مناسب برخوردار است که عامل اشتغال و رونق در تولید محسوب می‌شود.»

وی با اشاره به چالش‌هایی که بنگاه‌های اقتصادی با آن روبرو هستند، گفت: «در سال جاری با جدیت زیادی شعار رونق تولید را مبنای کار قرار داده ایم و تمام کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی مامور شده اند که با دستگاه‌های اجرایی مربوطه جلساتی را برگزار کنند. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این زمینه فعال شده است که گزارشی را در راستای احصای چالش‌های تولید تهیه و راهکار تخصصی برای آن تدوین کند. اتاق بازرگانی نیز در این زمینه با دستگاه‌های اجرایی در تعامل قرار دارد. اولویت کشور این است که ما بنگاه‌هایی که توان ایجاد جهش در تولید را دارند مورد حمایت قرار دهیم.»

رئیس مجلس: سلطانی در نوع خود یک پدیده است

دید و بازدیدهای روز چهارشنبه با یک حسن ختام همراه شد و آن حضور در مراسم تجلیل از صنعتگران برتر استان البرز، بود. تمجید از روحیه و پایمردی مرتضی سلطانی بخشی از سخنرانی رئیس قوه مقننه را در این مراسم تشکیل داد.

وی مرتضی سلطانی بنیانگذار گروه صنعتی و پژوهشی زر را پدیده معرفی کرد و گفت: «قبل از حضور در این مراسم از گروه صنعتی و پژوهشی زر دیدن کردیم و آقای سلطانی روند توسعه این مجموعه صنعتی را برای ما شرح دادند. در اینجا باید بگویم شخص آقای سلطانی در نوع خود (جامعه کارآفرینان) یک پدیده محسوب می‌شود. آقای سلطانی در مسیر بازدید بدون اشاره به مشکلات و چالش‌هایی که با آن روبه‌رو است بر این نکته تاکید داشت که با تلاش و پشتکار این مجموعه را توسعه‌داده؛

این روحیه ارزشمند است. تولیدکنندگان باید با حفظ چنین روحیه‌ای باید با مشکلات مقابله کنند.»

بنیانگذار گروه صنعتی و پژوهشی زر: من فرزند فقر هستم

مرتضی سلطانی بنیانگذار گروه صنعتی و پژوهشی زر نیز در حضور رئیس مجلس پشت تریبون قرار گرفت و با تکیه بر نقش محوری تولیدکنندگان در عرصه تصمیم‌سازی کلان اقتصادی، تاکید کرد: «شما در سرزمینی زندگی می‌کنید که کسانی برای دفاع از آرمان‌ها و شرف به خارج از مرزها می‌روند و دشمن کثیف داعش، سر اینها را می‌برد و فرزند سه ساله او را دردمند می‌کند. در این موقعیت شما تولید کنندگان برنامه تان چیست که این بچه ۲۰ سال دیگر از شما کار می‌خواهد؟ ۲۰ سال‌آینده ما باید برای فرزند شهید حججی شغل درست کنیم. آیا باید ما هم تسلیم مشکلات شویم؟ یا تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم.»

این کارآفرین در جمع صنعتگران با تاکید بر این نکته که من اگر یک سلول از شهید حججی و همت‌ها در وجود داشته باشم، مگر می‌توانم برای ارتقای نام کشورم کوتاه‌بیایم، گفت: «من؛ مرتضی سلطانی فرزند فقر هستم. در قلعه مبارک‌آباد قم به دنیا آمده‌ام. در اینجا می‌خواهم خاطره ای را با شما در میان بگذارم. آن ایام از روستا برای ما نان می‌آوردند و ما ماهانه مصرف می‌کردیم. من هفت ساله بودم که چند روز نان سنگک هوس کرده بودم و چندبار از مرحوم مادرم خواستم که برایم بخرد او که مشغول گیوه چینی بود گفت: پسرم برو تلاش کن، کار کن؛ روزی می‌شود که اگر درست کار کنی هزاران نفر سر سفره تو بنشینند. من امروز افتخار این را دارم که ده هزار و سیصد نفر در هلدینگ زر مشغول به کار هستند.»