کوری بوکر (سناتور از نیوجرسی)

اشتباه بزرگی از سوی رئیس‌جمهور بود که از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و اگر من بودم هرگز این کار را نمی‌کردم. برجام به برنامه هسته‌ای ایران شفافیت داده و برنامه تسلیحات هسته‌ای را حداقل ۱۰سال عقب انداخت. اکنون بدون توافق ایران می‌تواند به سرعت میزان غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده و زمان رسیدن به سلاح اتمی را کاهش دهد. درحالی‌که شدیدا از یک توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنم، نباید ساعت را به عقب برگردانیم و وانمود کنیم آسیب‌هایی که رئیس‌جمهور طی سه سال گذشته وارد ساخته، هرگز رخ نداده است. توافق ۲۰۱۵ براساس مذاکرات دامنه‌دار با ایرانی‌ها به‌دست آمد؛ پس می‌توانیم برای یک راه‌حل بلندمدت تلاش کنیم. ما چهار سال را در دوره ترامپ از دست دادیم و اکنون بند غروب هسته‌ای برای ایران خیلی نزدیک‌تر است. ما باید از روی واقعیات تصمیم بگیریم، از جمله تخطی اخیر ایران از تعهد غنی‌سازی اورانیوم و یک توافق به‌روز شده با ایران را به مذاکره بگذاریم که تهدیدات ناشی از برنامه هسته‌ای ایران را خنثی کند.

پت بوتیگیگ (شهردار بند جنوبی؛ ایندیانا)

من رک می‌گویم: خروج از برجام یک اشتباه استراتژیک بود. ما توافق را به نفع ایران انجام ندادیم. ما این کار را کردیم چون به نفع امنیت ملی ما بود. این توافق‌نامه به منزله یک توافق دقیق و قابل‌بازرسی بود که ایران را به طور دائم و پایدار از دستیابی به سلاح هسته‌ای منع کرد و موثر هم بود. هنگامی که رئیس‌جمهور ترامپ از آن خارج شد، ایران تعهدات خود را همچنان انجام داد که این مساله بارها و بارها توسط بازرسان بین‌المللی و جامعه اطلاعاتی خود ما تایید شده بود. خارج شدن از برجام همچنین به هزینه اعتبار آمریکا و اعتماد متحدان‌مان به ما بود که مانع از توانایی ما در همکاری با متحدان برای حل چالش‌های جمعی دشوار شد. نباید هیچ توهمی در مورد واقعیت ایجاد کنیم که ایران فراتر از برنامه هسته‌ای خود هم برای منافع ایالات‌متحده چالش‌هایی ایجاد می‌کند.

جان دیلانی (نماینده سابق مجلس از مریلند)

بله، من دوباره به توافق برمی‌گردم، اما بر توافقی طولانی مدت‌تر اصرار می‌کنم. برجام بهترین ترتیبی بود که ۶ کشور بزرگ جهان به علاوه اتحادیه اروپا می‌توانستند به منظور جلوگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای ایران به آن دست یابند. در زمان خروج دولت ترامپ از برجام، ایران مطابق با تعهدات عمل کرده بود. خروج ایالات‌متحده آمریکا به یک امر تحریک آمیز برای ایران تبدیل شده است تا احساس کنند که محدودیت پیروی از برجام را ندارند و این امر اوضاع و شرایط با ایران را ذاتا خطرناک‌تر کرده است. مهم‌ترین نقطه‌ضعف برجام مدت زمان آن است؛ این توافق به اندازه کافی طولانی نیست تا امید به آن فراهم شود که دولت بعدی ایران نیز مطابق آن رفتار می‌کند. من به‌عنوان شرط بازگشت مجدد به برجام به‌دنبال مدت طولانی‌تر - ۲۰ سال - خواهم بود.

کریستن گیلیبرند (سناتور از نیویورک)

کنار گذاشتن توافق هسته‌ای ایران کاری بی‌پروا و خطرناک بود. ما باید در بازگشت به توافق، به متحدان خود بپیوندیم، مشروط بر اینکه ایران موافقت کند توافق‌نامه را رعایت کرده و نقض‌های صورت گرفته را اصلاح کرده و با تقویت توافق‌نامه همراه باشد. درحالی‌که سیاست‌های بی‌پروای رئیس‌جمهور ترامپ امنیت آمریکا و امنیت متحدان ما را به عقب سوق داده است، من - به همراه متحدان - به ایران فشار می‌آورم که این توافق‌نامه را برای مدت طولانی تری تمدید کند و مسائل امنیتی دیگر از برنامه موشکی ایران و حمایت از تروریست‌ها را نیز شامل شود. من معتقدم اگر ایران منافع توافق را ببیند، اهرم ما قوی‌تر می‌شود.

سث مولتون (نماینده ماساچوست)

بله، بهترین و با دوام‌ترین راه برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به کشوری مجهز به سلاح هسته‌ای، انجام این کار از طریق توافق دیپلماتیک با تایید و نظارت است که ما قبل از آنکه رئیس‌جمهور ترامپ یک‌جانبه از آن خارج شود، این کار را انجام دادیم؛ بنابراین، اولین هدف ما باید بازگشت دوباره به توافق با ایران و تقویت آن باشد، با تمرکز بر تمدید مهلت مقررات خاصی که بندهای غروب دارد. ما همچنین باید تلاش کنیم تا توافق‌نامه‌های جداگانه‌ای را برای حل مسائلی مانند موشک‌های بالستیک صورت دهیم. هدف ثانویه و طولانی‌مدت این است که ایران را به سمت رفتارهای کمتر جنگ‌طلبانه در منطقه سوق دهد.

تیم رایان (نماینده اوهایو)

در این مرحله، امکان بازگشت مجدد به برجام بدان گونه که در سال ۲۰۱۵ نوشته شد غیرممکن خواهد بود. من کاملا از مطرح کردن نسخه جدید برجام حمایت می‌کنم که محدودیت‌ها را حتی در آینده‌ای طولانی‌تر گسترش می‌دهد، اما خسارات اقتصادی وارد شده به ایران بعد از ترک توافق از سوی آمریکا را جبران نمی‌کنم. به نفع ایران است که به‌خاطر رفع تحریم‌ها مجددا به توافق‌نامه برگردد، نیازی به جبران چیزی بیشتر از آن نیست، به‌ویژه با توجه به اینکه احتمالا این پول‌ها می‌تواند به‌دست سازمان‌های تروریستی و بازیگران بدخواه در سراسر منطقه برسد.

برنی سندرز (سناتور ورمونت)

بله، توافقی که توسط آمریکا، اروپا، روسیه و چین با ایران بسته شد، یکی از قوی‌ترین توافق‌های ضد سلاح‌های هسته‌ای است که تاکنون مورد مذاکره قرار گرفته است. این توافق مانع از جنگ شد و مسیر ایران را به سمت سلاح هسته‌ای مسدود کرد. من در روز اول ریاست‌جمهوری خود دوباره به توافق‌نامه برمی گردم و سپس با گروه ۱‌+ ۵ و ایران همکاری می‌کنم تا با تدابیر اضافی روی آن، بتوانیم هرگونه مسیر دیگر برای دستیابی به سلاح هسته‌ای توسط ایران را مسدود کرده، اقدامات تهاجمی ایران در منطقه را مهار و تعادل استراتژیک جدیدی در خاورمیانه ایجاد کنیم.

ماریان ویلیامز (نویسنده)

من مجددا به برجام که یک دستاورد تاریخی در دیپلماسی چندجانبه است، می‌پیوندم. همه گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پیروی ایران از این توافق را تایید کرده است. خروج ایالات‌متحده و تحریم‌های شدید، اعتمادی را که با زحمت ایجاد شده بود خراب کرد. بازگشت مجدد به برجام برای بهبود این زخم و ایجاد اعتماد مجدد نیاز است. بعد از این توافق، میانه‌روهای ایران محبوبیت پیدا کردند و اصولگرایان قدرت را از دست دادند. رئیس‌جمهور روحانی برای بازیابی اقتصاد و بهبود روابط با غرب انتخاب شد. وزیر امورخارجه ظریف که رهبری مذاکرات را بر عهده داشت، با وزیرخارجه وقت آمریکا جان کری رابطه خوبی داشت. این توافق به‌عنوان اولین قدم در جهت بهبود روابط در نظر گرفته شده بود.