از سوی دیگر کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با ارسال نامه‌ای به مدیران کل سازمان‌های بین‌المللی و همچنین سفرای مستقر در وین، نسبت به اقدام غیرقانونی ایالات‌متحده آمریکا در تحریم وزیر امورخارجه کشورمان، هشدار داد و خواستار اقدام جامعه بین‌المللی در مقابله با این رویه و جلوگیری از عواقب منفی آن بر دیپلماسی و چندجانبه‌گرایی شد. اخیرا نیز مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خواهان اقدام این سازمان به منظور رفع تحریم‌ علیه محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، از سوی دولت آمریکا شد؛ نامه‌ای که به گفته سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اکنون به جریان افتاده است.

هشدار ایران نسبت به عدم سوخت‌رسانی به هواپیمای ظریف

همچنین معاون حقوقی رئیس‌جمهور در رابطه با احتمال ایجاد محدودیت برای وزیر امورخارجه در سفرهای خارجی در پی تحریم ایالات‌متحده مانند عدم سوخت‌رسانی به هواپیمای وی گفت: «این کار از لحاظ کلی ضدمدنیت جامعه بین‌المللی است چون مبنای مدنیت در جامعه بین‌الملل مبتنی بر امکان مذاکره و همکاری است. وقتی شما چنین کاری را انجام می‌دهید در واقع مسیر دیپلماسی، همکاری و مذاکره را قطع یا محدود می‌کنید؛ بنابراین این مساله خلاف مدنیت است.» به گزارش «ایلنا» وی افزود: «از منظر دیگر هم این مساله خلاف حداقل‌های نزاکت بین‌المللی است. علاوه بر اینها این تحریم خلاف دستور موقت دیوان بین‌المللی دادگستری است چراکه این دستور موقت اعلام کرده طرفین هیچ اقدامی برای سخت‌تر کردن اوضاع موجود انجام ندهند و ایالات‌متحده از زمان صدور آن دستور مکرر درحال انجام اقداماتی است که اوضاع را سخت‌تر می‌کند. بنابراین از این منظر خلاف دستور موقت است.» جنیدی تاکید کرد: «این مساله می‌تواند خلاف توافق‌نامه مقر هم باشد، اگر قرار باشد این میزان محدودیت علیه وزیرخارجه اعمال شود. ورای اینها من امیدوار هستم کشورها با توجه به جایگاه وزیرخارجه و وظایفی که دارند، این مساله را رعایت کنند. با توجه به اینکه وزیر امورخارجه با دعوت در کشورها حاضر می‌شود بنابراین امیدوار هستم کشورها حدود قواعد عرفی را رعایت کنند و اعتنایی به این تحریم نداشته باشند. در نتیجه اگر واقعا مشکلاتی ایجاد شود در جای خود ورود می‌کنیم.»

خروج آمریکا از حدود متعارف

معاون حقوقی رئیس‌جمهور درخصوص ایجاد محدودیت برای دیپلمات‌های ایرانی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز گفت: «سازمان ملل یک قرارداد مقر دارد که ایالات‌متحده براساس آن تعهد کرده امکانات، اختیارات و تسهیلاتی را برای اینکه هیات‌های نمایندگی بتوانند به راحتی در این کشور برای انجام وظایف خود فعالیت داشته باشند، ایجاد کند.» وی ادامه داد: «بنابراین در چارچوب توافق‌نامه مقر ما باید هرجا که نقض تعهد اتفاق می‌افتد و انجام وظیفه در سازمان ملل را غیرممکن کرده یا به نحو آزاردهنده، مشقت و محدودیت ایجاد می‌کند و از حدود متعارف خارج می‌شوند، در چارچوب لازم اقدام کنیم. » معاون حقوقی رئیس‌جمهور افزود: «ما منتظر هستیم اگر از وزارت‌خارجه کمکی خواستند با ما هماهنگی کنند و مجموعه اطلاعات نشان می‌دهد که اینها از حدود متعارف خارج شده‌اند که به اعتقاد من محدود شدن به چند خیابان مصداق همین امر است. دیپلمات‌های ما به چند خیابان محدود شده‌اند و از ٢٥ مایل که حداقل مورد نیاز بود محدودتر شده‌اند. در این مورد طبق توافق‌نامه مقر و قواعد عرفی که در این زمینه وجود دارد، وزارت‌خارجه اقدامات خود را انجام می‌دهد و هرجا هم پیچیدگی داشته و نیاز به کمک دارند ما در معاونت حقوقی کمک می‌کنیم.»

لزوم اجماع جهانی در برابر تحریم ظریف

از سوی دیگر کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با ارسال نامه‌ای به مدیران کل سازمان‌های بین‌المللی و همچنین سفرای مستقر در وین، نسبت به اقدام غیرقانونی ایالات‌متحده آمریکا در تحریم وزیر امورخارجه کشورمان، هشدار داد و خواستار اقدام جامعه بین‌المللی در مقابله با این رویه و جلوگیری از عواقب منفی آن بر دیپلماسی و چندجانبه‌گرایی شد.

به گزارش «ایسنا» کاظم غریب‌آبادی در این نامه ضمن اشاره به اینکه علت اصلی و واقعی تحریم دکتر ظریف توسط آمریکا، توانمندی و ظرفیت‌های بالای ایشان در نمایندگی مردم کشورش در عرصه بین‌المللی و همچنین حمایت صادقانه وی از گفت‌وگو، دیپلماسی، صلح و چندجانبه‌گرایی است، افزود: «این اقدام، نمونه بارز دیگری از اقدامات غیرقانونی بی‌شمار آمریکا در راستای سیاست فشار علیه ایران از جمله از طریق تروریسم اقتصادی و گستاخی جسورانه آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل درخصوص برجام است.»

غریب‌آبادی با تاکید بر اینکه تحریم وزیرخارجه یک دولت عضو سازمان ملل نقض فاحش اصول و هنجارهای اساسی حقوق بین‌الملل از جمله منشور ملل متحد بوده و خدشه‌ای بر دیپلماسی و چندجانبه‌گرایی است، ادامه داد: «این تصمیم خودسرانه آمریکا، بار دیگر دوگانگی سابقه‌دار مقامات این کشور در ارائه اظهارات متناقض را افشا کرد. این اقدام همچنین در ضدیت با اصول و قوانین تاسیسی حقوق دیپلماتیک و مصونیت مقامات عالی‌رتبه کشورها است.»

عقبگردی جدی برای دیپلماسی

این دیپلمات ایرانی با ابراز نگرانی درخصوص اینکه تحریم ظریف یک عقبگرد جدی برای دیپلماسی و همچنین ضربه اسفناک به قوانین و رویه نامه‌های دیپلماتیک است، این اقدام را تضعیف‌کننده حرفه دیپلماسی و به‌خطر انداختن تعاملات دیپلماتیک برای ارتباط دولت‌ها با یکدیگر دانست. ایشان همچنین با اشاره به محدودیت‌های اعمالی از سوی دولت آمریکا در تردد و فعالیت‌های ظریف در سفر اخیر خود به نیویورک، آن را تعرض حرمت‌شکنانه به بند دوم ماده ١٠۵ منشور ملل متحد، کنوانسیون ١٩۴۵ مزایا و مصونیت‌های سازمان ملل و همچنین اصول عرفی بین‌المللی مندرج در کنوانسیون روابط دیپلماتیک ١٩۶١ وین عنوان کرد و چنین اقدامی را نشان‌دهنده نقض تعهد آمریکا به‌عنوان کشور میزبان سازمان ملل براساس توافق‌نامه مقر در سال ١٩۴٧ و تمامی قطع‌نامه‌های مرتبط مجمع عمومی سازمان در این‌خصوص دانست. در قطع نامه ٢١٢/ ٧٣ مجمع عمومی که آخرین نمونه آن است، به صراحت از کشور میزبان می‌خواهد که محدویت‌های اعمالی نباید ناشی از روابط دوجانبه کشور میزبان باشد و از میزبان می‌خواهد تا بدون هیچ وقفه‌ای، هرگونه محدودیت‌های اعمالی را برطرف کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان با هشدار به مقامات سازمان ملل و سفرای مستقر در وین درخصوص عواقب جدی نقض بی‌وقفه بنیان‌های گفت‌وگوی میان دولتی، همکاری بین‌المللی و چندجانبه‌گرایی، تحریم وزیرخارجه ایران را توهین به همه دیپلمات‌ها در سراسر جهان دانست و افزود: «دولت آمریکا، اهانت آشکار خود به دیپلماسی را به‌واسطه تحریم دکتر ظریف، یک دیپلمات مورد احترام در سطح جهانی که نقش بزرگی در برقراری صلح جهانی از طریق تعاملات حرفه‌ای با دیگران ایفا کرده، آن هم در زمانی که جهان به‌شدت به دیپلماسی نیازمند است، نشان داد.» غریب‌آبادی در پایان با تاکید بر اینکه نیاز است تا جامعه بین‌المللی این رفتار غیرقانونی آمریکا را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کند، افزود: «سازمان ملل، نهادهای فرعی و سازمان‌های تخصصی آن و همچنین دولت‌های عضو آن باید در دفاع از اصول تاسیسی حقوق بین‌الملل و نفی تعصبات جهانی در کنار یکدیگر بایستند؛ چراکه در غیر این‌صورت، با پیامدهای منفی طولانی‌مدت برای دیپلماسی و عملکرد حیاتی آن مواجه خواهند شد.»

نامه اعتراضی ایران به شورای امنیت

تحریم وزیرخارجه ایران، واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از کشور در پی داشت و با گذشت چند روز از این اقدام، مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، سه‌شنبه ۱۵ مرداد ماه در نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خواهان اقدام این سازمان به منظور رفع تحریم‌ علیه محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران از سوی دولت آمریکا شد. دو روز پس از ارسال این نامه، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل تایید کرد که نامه نماینده ایران به سازمان ملل در اعتراض به تحریم محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه این کشور از سوی آمریکا به شورای امنیت ارائه شده و به جریان افتاده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای که درباره تحریم ظریف به دبیرکل‌ سازمان نوشته است، این اقدام دولت آمریکا را «نقض فاحش منشور سازمان ملل» و اصول و قواعد حقوق بین‌الملل توصیف کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا که به اتاق جنگ اقتصادی کاخ سفید علیه مردم ایران تبدیل شده، نهم مرداد ماه، «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.ظریف پیش‌تر (سوم تیر) که احتمال تحریم او را مطرح کرده بودند، در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌تایمز گفته بود: «هرکس که من را می‌شناسد می‌داند که من یا خانواده‌ام ملکی در خارج از ایران نداریم. من شخصا حتی حساب بانکی هم در خارج از ایران ندارم. ایران کل زندگی و تنها تعهد من است، بنابراین من هیچ مشکل شخصی با تحریم‌های احتمالی ندارم.»