او با یادآوری اینکه انگلیسی‌ها در گذشته با هماهنگی آمریکا، کودتای ۲۸ مرداد را سازمان داده بودند تا حکومت ملی مصدق را سرنگون و دولت دست‌نشانده پهلوی را برای چند دهه بر ایران مسلط کنند، اظهار کرد: شرایط آن روز را با قدرت و هیمنه امروز ایران مقایسه کنید که در یک اقدام ایذایی و دزدانه مجبور شدند از اقدام خود عقب‌نشینی کنند.لاریجانی با بیان اینکه امروز آمریکا با استیصال کامل آخرین تیرهای شکسته خود را رها می‌کند که برای این کشور که ادعای ابرقدرتی می‌کند، خجالت‌آور است که وزیرخارجه ایران، وزارت اطلاعات و صداوسیما را تحریم می‌کند، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: این اقدامات قدرت شما را نشان می‌دهد یا بیچارگی و درماندگی شما را نشانگر است؟ اقدامات شما چه تاثیری دارد؟ اگر فکر می‌کنید این کارها قدرت‌نمایی است، بدانید همه ملت ایران در مقابل شما ایستاده‌اند، پس همه را تحریم کنید تا بفهمید حادثه‌ای رخ نمی‌دهد، ملت آمریکا متاسفانه گرفتار رهبران «دُن‌کیشوتی» شده‌ است که با توهمات و خیالات صحنه بین‌المللی را برای ارضای خود ترسیم می‌کنند.

ابلاغ قانون تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری

خبر دیگر از پارلمان آنکه اسدالله عباسی سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس از ابلاغ قانون تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری از سوی رئیس مجلس خبر داد. بر اساس گزارش «ایسنا» عباسی در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران گفت: قانون تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری که در مجلس به تصویب رسیده و مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته بود، امروز ۲۶ مردادماه از سوی رئیس‌مجلس به رئیس‌جمهوری ابلاغ شد. او افزود: پیشنهاد ما این است که رئیس‌جمهور نیمه اول شهریورماه وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی را به همراه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی کند تا همزمان صلاحیت دو وزیر مورد بررسی قرار گیرد. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس با ابراز امیدواری نسبت به تقویت روابط مجلس و دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر ارجاع قانون تشکیل میراث‌فرهنگی به هیات‌عالی حل اختلاف قوا از سوی دولت گفت: به نظرم اگر دولت این کار را نکند به صلاح او است. نباید در برابر عزم و اراده مجلس همه امور را به شورای عالی حل اختلاف قوا ارجاع کرد. ما منتظریم که رئیس‌جمهور سریع‌تر برای تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی اقدام کند.

رد طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

خبر دیگر از مجلس آنکه دیروز عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: طرح تعطیلی روز پنج‌شنبه کلیه مراکز اداری و آموزشی و قضایی در کلیه استان‌ها و شهرستان‌ها همانند تهران در کمیسیون اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ اما این طرح با مخالفت اعضای کمیسیون همراه شد.

تصمیم جدید مجلس درباره زمان معرفی کابینه رئیس‌جمهور

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس‌جمهور را مکلف کردند تا حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا سقوط دولت، سلب اعتماد، عزل، استعفا، فوت یا کاهش بیش از نیمی از وزرا از ابتدای شروع به کار دولت کابینه خود را به مجلس معرفی کند. به گزارش «ایسنا» رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی هیات وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام، وصول و قرائت کند سپس معرفی‌نامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد. کمیسیون یا کمیسیون‌های مرتبط موظفند پس از بررسی صلاحیت انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و تطبیق آنها با اسناد بالادستی ظرف مدت یک هفته گزارش خود را به هیات رئیسه ارائه کنند تا برای اطلاع نمایندگان چاپ و توزیع شود. گزارش مذکور قبل از صحبت مخالفان و موافقان توسط سخنگو قرائت می‌شود.

همچنین دیروز، هیات‌رئیسه مجلس طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی با مرکزیت شهر خوی را اعلام وصول کرد. لوایح پروتکل همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و مبارزه با جرایم سازمان یافته در دریای خزر ازجمله موارد اعلام وصول شده در جلسه علنی دیروز مجلس است. در خبری دیگر از مجلس، دیروز نمایندگان، جلیل رحیمی جهان‌آبادی را به‌عنوان عضو ناظر در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز انتخاب کردند.

سوال از وزیر اطلاعات درباره ترور دانشمندان هسته‌ای

همچنین روز گذشته محمود صادقی نماینده تهران از نگارش سوال خود از سید محمود علوی وزیر اطلاعات درباره آزادی فرمانده عملیات ترور دانشمندان هسته‌ای خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، این نماینده تهران، در حساب توییتری خود نوشت: سوال از وزیر اطلاعات درباره علت آزادی فردی که قبلا اعترافات او به‌عنوان فرمانده عملیات ترور دانشمندان هسته‌ای از سیمای جمهوری اسلامی پخش شده بود، به هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.