طرف کره‌ای در این دیدار سفر هیات گروه دوستی پارلمانی جمهوری دموکراتیک خلق کره به تهران را فرصت مغتنمی برای توسعه روابط برشمرده و از موفقیت‌های دولت و مردم ایران در مقابله با تحریم‌های آمریکا ابراز خوشحالی کرد و گفت: دو کشور همواره از روابط خوب و دوستانه‌ای در عرصه‌های مختلف برخوردار بوده و خواهند بود. معاون امور سیاسی وزیر امورخارجه ایران نیز در این دیدار ضمن تبریک انتخاب مجدد «کیم‌جونگ‌اون» به‌عنوان رئیس کمیسیون دولتی جمهوری خلق کره اظهار کرد: مهم‌ترین ابزار آمریکا علیه کشورهای مستقلی چون ایران و کره‌شمالی استفاده از تحریم‌های اقتصادی است ولی با این حال در طول چند دهه‌ گذشته نتوانسته است خللی در اراده دو کشور به‌وجود آورد.

عراقچی تاکید کرد: آمریکا هم در خروج از برجام و هم در مذاکره با کره‌شمالی نشان داد که طرف قابل اعتمادی برای گفت‌وگو نیست. دولت آمریکا در اقدامی غیرمعمول در نظام بین‌الملل، وزیر امورخارجه ایران را که در سطح بین‌المللی از مقبولیت فراوانی برخوردار است مورد تحریم قرار داده و از سوی دیگر شعار مذاکره سر می‌دهد. معاون سیاسی وزیر امورخارجه از آمادگی ‌و تمایل جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مبادلات سیاسی میان دو کشور در سطوح مختلف، به‌ویژه فراهم کردن شرایط سفر محمدجواد ظریف به پیونگ‌یانگ، در پاسخ به سفر سال گذشته همتای کره‌ای و همچنین سفر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد.

هدف آمریکا خلع سلاح کره‌شمالی است

همزمان رئیس مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری کره‌شمالی در برابر درخواست‌های یکطرفه آمریکایی‌ها را هوشمندانه توصیف کرد و گفت: هدف آمریکایی‌ها انجام یک معامله صحیح با کره‌شمالی نیست، بلکه آنها می‌خواهند این کشور را خلع سلاح کرده و تحت فشار قرار دهند. «علی لاریجانی» در دیدار «پاک چول مین» معاون رئیس مجمع عالی خلق کره‌شمالی و رئیس گروه دوستی پارلمانی کره‌شمالی و ایران با اشاره به روابط گسترده و پایدار بین ایران و کره‌شمالی افزود: ایران از توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور استقبال می‌کند و باید از ظرفیت‌های ایران و کره‌شمالی در این حوزه استفاده شود.

او با تاکید بر اینکه آمریکا خوی استکباری دارد، ادامه داد: رهبر کره‌شمالی در جریان مذاکرات با آمریکایی‌ها خوب عمل کرد و اجازه نداد آنها به هدف خود دست یابند. لاریجانی با بیان اینکه کره‌شمالی در حوزه‌های مختلف به پیشرفت‌های خوبی دست یافته است، تاکید کرد: استقلال اقتصادی یکی از نکات مهم برای هر کشور بوده که کره‌شمالی این هدف را دنبال می‌کند.

معاون رئیس مجمع عالی خلق کره‌شمالی هم در این دیدار با بیان اینکه ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی و نظامی، پیشرفت چشمگیری داشته است، گفت: جمهوری اسلامی ایران با رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در برابر زیاده خواهی‌های آمریکا ایستادگی کرده است. پاک‌چول‌مین با اشاره به اینکه کشورهایی مانند ایران و کره‌شمالی تحت فشار و تحریم‌های سخت آمریکایی‌ها قرار دارند، افزود: ایران و کره‌شمالی باید همکاری‌های خود را در تمامی حوزه‌ها به‌ویژه حوزه اقتصادی توسعه دهند. وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در جریان مذاکره با کره‌شمالی درخواست‌های غیرمنطقی و یک‌طرفه دارند، اظهار کرد: آمریکایی‌ها در مذاکرات خود با کره‌شمالی با طرح موضوع تحریم‌ها مانع‌تراشی می‌کنند. پاک همچنین گفت: کره‌شمالی به‌دنبال ایجاد اقتصادی مستقل است.