سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده تا قوانین و مقرراتی را که باید در این زمینه اجرا کند به مرحله اجرا در آورد، دولت و مجلس مصوباتی در این زمینه داشتند و تا یک ماه دیگر مشخص خواهد شد که این روند به کدام سمت‌و‌سو خواهد رفت. موسوی گفت: برخی از نگرانی‌ها که در داخل وجود داشته در حال برطرف شدن است و امیدواریم آنچه به مصلحت کشور و مردم عزیز ایران است انجام و تصمیم نهایی گرفته شود.

درِ دیپلماسی باز است

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نشست وزرای خارجه ۱+۴ و ایران صبح چهارشنبه به وقت نیویورک برگزار می‌شود، گفت: مطالبات جمهوری اسلامی ایران و تعهدات طرف‌های مقابل، مهم‌ترین محور‌های این نشست خواهد بود. سید عباس موسوی افزود: قبل از سفر وزیر خارجه به نیویورک، طرف‌های اروپایی پیشنهاد داده بودند که نشستی بین وزرای خارجه ۱+۴ و ایران در سطح کمیسیون مشترک برگزار شود، اما بنا بر دلایلی جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را نداشت و پیشنهاد شد که این دیدار و نشست کمیسیون مشترک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا در این نشست طرح ۱۵ میلیارد دلاری مکرون نیز مطرح خواهد شد یا خیر گفت: درِ دیپلماسی باز است و طرح‌ها همچنان در حال بحث و رایزنی است و کنار نرفته، اما متاسفانه اروپایی‌ها مایل یا مجبور هستند از کسانی دیگری که در برجام نیستند اجازه بگیرند که این مناسب نیست. موسوی ادامه داد: اگر آنها ابتکار یا طرحی دارند و قرار است آن را اجرایی کنند، از نظر جمهوری اسلامی ایران منوط کردن اجرای تعهداتشان به اجازه گرفتن از کسی که در دید آنها مهم و بزرگ‌ترشان است چندان مناسب نیست. او افزود: ما آمادگی داریم که طرح آنها را بشنویم و اگر آن طرح را اجرایی و عملیاتی کنند، آن را مدنظر قرار دهیم و به تعهداتمان در برجام بازگردیم، اما متاسفانه تا این لحظه این آمادگی در طرف اروپایی ایجاد نشده است.

تحریم اخیر بانک مرکزی ایران عملا بی‌تاثیر است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تاثیر تحریم‌های اخیر بانک مرکزی بر راه‌اندازی احتمالی اینستکس گفت: این مساله‌ای است که به اروپایی‌ها باز می‌گردد که تا چه حد فشار‌ها و قلدری‌‌های آمریکا را بپذیرند. سید عباس موسوی در ادامه در پاسخ به ادعای آمریکا درباره اعزام نیرو به منطقه، افزود: با اعزام نیرو و حضور بیگانگان در منطقه هیچ مشکلی حل نخواهد شد و همین دخالت‌ها و حضور بیگانگان ریشه تنش‌ها در منطقه است.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران سال هاست که اعلام می‌کند اگر خواستار آرامش و امنیت در منطقه هستیم، اولین و مهم‌ترین گام آن خروج نیرو‌های بیگانه از منطقه است، زیرا کشور‌های منطقه خود می‌توانند امنیتشان را تامین و تضمین کنند. موسوی با بیان اینکه ایران خود را موظف به تامین امنیت منطقه می‌داند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین کشور منطقه خلیج فارس و دارای بیشترین سواحل و حضور تاریخی در این منطقه است، این کار را انجام خواهد داد و هیچ لزومی ندارد که کشور‌های دیگر به بهانه تامین امنیت وارد منطقه شده و بر دامنه ناامنی و بی‌ثباتی بیفزایند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اقدامی که نیرو‌های یمنی انجام دادند اقدام مهمی بود و بعد از سال‌ها جنگ، خونریزی، بمباران و جنایات جنگی مختلفی که علیه مردم بی‌دفاع و غیر‌نظامی در یمن انجام می‌شد، یمنی‌ها به‌طور طبیعی مجبور شدند دست به اقدامات موثرتری بزنند و این اقدام را انجام دادند. موسوی در ادامه در خصوص ادعای دخالت ایران در این حملات، گفت: صحبت‌هایی که در مورد نقش ایران در این‌باره زده می‌شود برای کنترل خشم و ناراحتی خودشان است، زیرا برایشان سخت است که باور کنند نیرو‌های مردمی یمن به چنین پیشرفت‌هایی دست پیدا کرده‌اند و هم مانع پیروزی سریع متجاوزان شدند و هم ضربات بسیار کاری به متجاوزان می‌زنند.

او در مورد راه‌حل بحران یمن، گفت: راه‌حل این بحران توقف جنگ است و جمهوری اسلامی ایران همواره از این مساله حمایت کرده و از ابتدای این جنگ طرح ۴ ماده‌ای را مطرح کرده و هنوز معتقد است اگر به‌دنبال برقراری آرامش و صلح هستند و می‌خواهند روی آرامش را ببینند، اجرای این طرح جواب خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در واکنش به تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا، گفت: تحریم‌های آمریکا چیز جدیدی نیست، زیرا تا کنون ما را با اسامی و انواع مختلف تحریم کرده‌اند و ما نیز عادت کرده بودیم که تحریم‌ها را نادیده بگیریم و دور بزنیم. موسوی افزود: تحریم‌های جدیدی که علیه بانک مرکزی اعمال شده قبلا نیز وجود داشته و بانک مرکزی ما در لیست تحریمی قرار داشت که در حال حاضر در لیست دیگری قرار گرفته است و عملا تاثیر ویژه‌ای نخواهد داشت.

او در مورد تاثیر این تحریم‌ها در مراودات ایران و اروپا در صورت راه‌اندازی اینستکس، گفت: این مساله‌ای است که به خود اروپا باز می‌گردد که به چه میزان فشار‌ها و قلدری‌های آمریکا را می‌پذیرند و اگر بپذیرند یعنی آنها نه اراده و نه توان ایستادگی مقابل قلدری آمریکا را ندارند. سخنگوی وزارت خارجه، تصریح کرد: توصیه می‌کنم در شرایطی که قرار داریم دولت‌های اروپایی قدری به خودشان بیایند و به سابقه و شعار‌های تاریخی خودشان و الهام بخشی که قبلا برای آمریکایی‌ها و سایر مناطق جهان داشتند، نگاه کنند، زیرا دوره پذیرش حرف‌های یک قلدر گذشته است.

موسوی افزود: اروپایی‌ها با پذیرش این فشار‌ها و قلدری ها، خود را از بازار‌های جهانی و اثرگذاری بر مسائل سیاسی و تاریخی در جهان امروز محروم خواهند کرد. او تاکید کرد: اگر آنها می‌خواهند با جمهوری اسلامی ایران کار کنند، راهش استقلال آنها و مراوده دو جانبه با جمهوری اسلامی ایران و عدم دخالت کشور‌های ثالث در تصمیم گیری آنها است.