5 سال حبس برای حسین فریدون

اسماعیلی همچنین گفت که در دادگاه تجدید نظر در مورد سه نفر از متهمان این پرونده نیز ارفاق‌هایی صورت گرفته است. او افزود: در مورد یک نفر از متهمان، دادگاه رای برائت صادر کرده و در مورد یکی از بانوان که دادگاه بدوی دوسوم از مجازاتش را تعلیق کرده بود و باید یک‌سوم اجرا می‌شد، دادگاه تجدید نظر یک‌سوم باقی مانده را نیز تعلیق کرده است.

بازداشت بازپرس فیلترکننده تلگرام

سخنگوی قوه‌قضائیه درپاسخ به سوال دیگری درباره صحت و سقم و علت بازداشت بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه که در فیلترینگ تلگرام نقش داشته است، گفت: موضوعات را نباید پیوند دهیم. کسی ممکن است هزاران اقدام خوب داشته باشد و ما آن را ارج می‌نهیم اما اگر خطایی مرتکب شود حتما به خطا و اتهام او باید رسیدگی شود. این موضوع ربطی به اینکه ایشان قبلا چه احکامی صادر کرده است ندارد.

بر اساس گزارش «ایسنا» اسماعیلی توضیح داد: در پرونده‌ای که قبلا درباره آن بحث شده درارتباط با پیگیری عناصری که در داخل قوه‌قضائیه تحت تعقیب قرار گرفتند، دو نفر از قضات که یکی از قضات شاغل و یکی هم‌ اخیرا بازنشسته شده بود تا امروز بازداشت شده‌اند. به گفته او پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و با تکمیل تحقیقات ممکن است افراد دیگری هم تحت تعقیب قرار گیرند. اسماعیلی درباره علت بازداشت او گفت: این موضوع به پرونده خاصی که قبلا بحث شده بود مرتبط است.

بازداشت ۱۷ نفر در پرونده اکبر طبری

سخنگوی قوه‌قضائیه در ارتباط با پرونده اکبر طبری نیز گفت: ما در این پرونده نیز مانند سایر پرونده‌ها بر اساس قانون اطلاع‌رسانی انجام ندادیم منتها از این خلأ ایجاد‌شده برخی سوء‌استفاده کردند و موضوعاتی در مورد متهم یا متهمان این پرونده اعلام کردند که مورد تایید ما نیست. در همه پرونده‌ها از جمله این پرونده اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. ۱۷ نفر را دستگیر کردیم؛ در آینده ممکن است به عدد متهمان اضافه شود کما اینکه ممکن است کم هم بشود.

صدور احکام جاسوسان

اسماعیلی در ادامه این نشست با بیان اینکه «احکام برخی جواسیسی که در گذشته اعلام کردم نهایی شده» گفت: آقای علی نفریه به دلیل جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی آمریکا به ١٠ سال حبس، محمدامین نسب برای جاسوسی برای انگلیس به ١٠ سال حبس، محمدعلی باباپور به دلیل جاسوسی برای آمریکا به ١٠ سال حبس و فرد دیگری به جرم جاسوسی برای آمریکا به اعدام محکوم شده که پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

او همچنین یادآوری کرد که یکی از سرکرده‌های باندهای مواد مخدر نیز که به تنهایی ١٠٦٢ کیلو مورفین و ٤ تن تریاک حمل کرده است به مجازات اعدام محکوم شده و پرونده برای دیوان عالی کشور ارسال شده است. اسماعیلی همچنین درخصوص دستگیری فردی به نام کامیل احمدی گفت: وقتی پرونده در اقدامات اولیه است بنا به قانون نمی‌توانیم جزئیات را بگوییم. اما اصل بازداشت وجود دارد. پرونده در مراحل اولیه تحقیقات است و ان‌شاءالله بعد از تحقیقات اعلام می‌شود. برای ما مهم نیست کدام نهاد امنیتی بازداشت کرده مهم دلایل است. یک جا ضابطمان وزارت است، یک جا حفاظت و اطلاعات نیروهای مسلح است یک جا حفاظت اطلاعات خود ما است. آنچه موضوعیت دارد عنوان اتهام است.

وضعیت بازنگری در احکام کارگران هفت‌تپه

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت دستور رئیس قوه‌قضائیه مبنی بر تجدیدنظر در حکم کارگران بازداشت شده هفت‌تپه اظهار کرد: دادگاه بدوی رای داده و ظرف ٢٠ روز حکم به دادگاه تجدید نظر ارسال می‌شود و این فرصت قابل اغماض نیست؛ اما می‌دانید که به علت کثرت پرونده‌ها زمان طولانی در نظر گرفته می‌شود اما در رابطه با این پرونده به محض وصول پرونده، دادگاه تجدیدنظر هم خارج از نوبت اقدام خواهد کرد و هم سیاست رئیس قوه‌قضائیه اعمال خواهد شد. او افزود: باید بین کسانی که کارگر هستند و عده‌ای که سر سفره کارگران نشسته‌اند تفاوت قائل شد. در این باره ملاقات مستقیم صورت نگرفته است اما به طرق مختلف از طریق نمایندگان استان برای حل این معضل اقداماتی شده است.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین درخصوص آخرین وضعیت پرونده قائم مقام قالیباف گفت: پرونده به دادگاه ارسال شده و با توجه به پرونده، تاکید بر تسریع در رسیدگی شده است.

پرونده‌های اقتصادی

اسماعیلی در بخش دیگری از این نشست درباره آرای جدید صادره در پرونده‌های اقتصادی گفت: ایوب استادکرمی به جرم مشارکت در اخلال نظام ارزی و پولی از طریق قاچاق عمده ارز به ۲۰ سال حبس، محرومیت دائم از خدمات و مشاغل دولتی و ۸۱ میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شد. ولی حاکی‌پور به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور به تحمل ۸ سال حبس، محرومیت دائم از خدمات دولتی و پرداخت ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار یورو در حق دولت محکوم شده است. او افزود: همچنین امیر موسایی به جرم اخلال در نظام ارزی به تحمل ۶ سال حبس، محرومیت دائم از خدمات دولتی و ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو جزای نقدی، مهدی اشرفی به جرم مشارکت در اخلال نظام ارزی و پول به ۱۰ سال حبس و محرومیت دائم از مشاغل دولتی و ۹۵ هزار دلار جزای نقدی، شهرام حمامی به ۱۲ سال حبس و محرومیت از خدمات دولتی به جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور و پرداخت بیش از ۴۵ میلیارد ریال جزای نقدی به علاوه ۲۹ هزار و ۴۵۸ دلار جزای نقدی دیگر و همچنین ۷ میلیون و ۷۸۰ هزار دلار دیگر محکوم شده است.

شرط ایران برای تبادل زندانی با آمریکا

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره بحث تبادل زندانیان ایران و آمریکا گفت: ما بارها گفته‌ایم که شرط و شروط نمی‌پذیریم و در شرایط مساوی و برابر حاضریم تصمیم بگیریم. در این صورت تصمیم می‌گیریم و موضوع تبادل زندانیان در شرایط تساوی قابلیت بررسی دارد و الان موضوعی در دستور نیست.

تایید حکم قاتل شیرعلی محمد

سخنگوی دستگاه قضا همچنین گفت: دیوان عالی کشور حکم قصاص قاتل شیرعلی محمد، کسی که در زندان به قتل رسیده را تایید کرده و برای اجرا به دادسرای تهران ارسال می‌شود.