دستیابی به سرنخ‌های اصلی حمله به نفتکش

به گزارش «ایرنا» وی دریادداشتی تاکید کرد: با آگاهی از این مساله، جمهوری اسلامی ایران با پرهیز از شتابزدگی، به دقت در حال بررسی ماجرا و کشف واقعیت‌های آن است. بدون تردید، پاسخ متناسب برای طراحان این حمله بزدلانه اتخاذ خواهد شد، اما تا روشن شدن همه ابعاد این توطئه، منتظر خواهیم ماند.صبح روز جمعه نفتکش «سابیتی» متعلق به شرکت ملی نفتکش (NITC) در نزدیکی بندر جده عربستان سعودی، در دو انفجار جداگانه دچار آسیب در مخازن یک و دو در قسمت سمت راست خود به ابعاد نیم تا یک و نیم متر شد. این کشتی که در دریای سرخ درحال حرکت بود حامل ۱۴۰ هزار بشکه نفت خام بود. براساس گزارش‌های اولیه به نقل از منابع خبری ظاهرا این آسیب در پی اصابت دو موشک به کشتی ایجاد شده است که منجر به نشت نفت به بخش وسیعی از دریا شد. به گفته مقامات ایران در این حمله به هیچ کدام از خدمه کشتی آسیبی وارد نشده است و کشتی درنهایت روز جمعه پس از رسیدن به وضعیت پایدار به سمت خلیج‌فارس به حرکت خود ادامه داد.درهمین حال روز گذشته دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به حمله موشکی بامداد جمعه به نفتکش ایرانی در دریای سرخ اظهار کرد: راهزنی دریایی و شرارت در آبراه‌های بین‌المللی که با هدف ناامن‌سازی رفت و آمد شناورهای تجاری انجام می‌شود بدون پاسخ نخواهد ماند.به گزارش «ایسنا» دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: با بررسی تصاویر ویدئویی موجود و شواهد اطلاعاتی جمع‌آوری شده، سرنخ‌های اصلی ماجراجویی خطرناک حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ به‌دست آمده است.وی گفت: کمیته ویژه بررسی موضوع حمله به شناور سابیتی که در نزدیکی سواحل عربستان سعودی در دریای سرخ هدف دو موشک قرار گرفت تشکیل شده و گزارش آن به زودی برای اخذ تصمیم به مراجع مسوول ارائه می‌شود.

وقوع حوادث مشابه برای کشتی‌های ایرانی

یکی دیگر از موضوعاتی که از سوی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی مطرح شد سابقه چنین اقداماتی علیه نفتکش‌های ایرانی است. علی شمخانی در همین ارتباط روز گذشته به اقدامات تخریبی دیگری که طی ماه‌های گذشته علیه نفتکش‌های ایرانی «هپینس و هلم» در دریای سرخ صورت پذیرفته اشاره و خاطر نشان کرد: ناامن‌سازی آبراه‌های بین‌المللی، مخاطرات نگران‌کننده‌ای را برای اقتصاد جهانی به‌دنبال خواهد داشت و مسوولیت عواقب آن متوجه برنامه‌ریزان، مجریان و پشتیبانی‌کنندگان از اینگونه اقدامات تحریک‌آمیز خواهد بود. درهمین حال کمال دهقانی فیروزآبادی، رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز گذشته در واکنش به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی «سابیتی» در دریای سرخ، اظهار کرد: این حادثه برای اولین بار نبوده و حوادث مشابه دیگری نیز وجود دارد بنابراین باید ابعاد این موضوع بررسی شود.به گزارش «ایرنا» وی تصریح کرد: موضوع مذکور از طریق دستگاه‌های مربوطه در حال بررسی بوده تا مشخص شود این اتفاق چطور رخ داده است.روز جمعه نیز سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اقدامات تخریبی گذشته علیه نفتکش‌های ایرانی اعلام کرده بود که بررسی‌ها درخصوص عوامل دخیل در این اقدامات در حال انجام است.همزمان سایت «تنکر ترکرز» وب‌سایت ردیابی کشتی‌ها، از وقوع حوادثی از این دست برای دو کشتی دیگر ایرانی درهمین منطقه از دریای سرخ خبر داد. براساس این گزارش این حوادث برای دوکشتی هپینس-۱ و نفتکش هِلم درهمین محدوده ازدریای سرخ رخ داده است. وب‌سایت مشهور splash۲۴۷ نیز روز جمعه خبر داد «سابیتی» سومین کشتی ایرانی است که در شش ماه اخیر در محدوده مجاور عربستان سعودی دچار مشکل می‌شود.

آخرین وضعیت نفتکش «سابیتی»

در کنار این واکنش‌ها مدیرعامل شرکت ملی نفتکش در تشریح آخرین وضع نفتکش سابیتی (SABITI) اعلام کرد که این نفتکش ۹ تا ۱۰ روز آینده به آب‌های ایران می‌رسد. نصرالله سردشتی در گفت‌وگو با «شانا» با اشاره به اینکه این نفتکش ظرف کمتر از ۲۴ ساعت آینده به تنگه باب‌المندب می‌رسد، اظهار کرد: کارکنان این نفتکش در شرایط ایمن و سلامت هستند. وی با یادآوری اینکه دو مخزن اصلی نفت این کشتی آسیب‌ دیده است، وضع ایمنی این نفتکش را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این نفتکش با حداکثر سرعت به سمت ایران در حرکت است.مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران، با اشاره به اینکه محموله این نفتکش نفت‌خام بوده، تاکید کرد: نشت نفت از دو مخزن آسیب‌دیده این نفتکش به‌طور کامل مهار شده است.

بیانیه گارد ساحلی عربستان

در همین حال روز گذشته گارد ساحلی عربستان با صدور بیانیه‌ای درباره حادثه روی داده برای نفتکش کشورمان در دریای سرخ، تاکید کرد که ریاض به حفاظت از امنیت دریانوردی بین‌المللی پایبند است. به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه الریاض، سخنگوی گارد ساحلی عربستان در بیانیه‌ای تصریح کرد: ساعت ۱۱:۴۷ روز جمعه یکی از ایستگاه‌های ساحلی ما در جده پیامی حاوی یک ایمیل از کاپیتان نفتکش (Sabiti) با پرچم ایران مخابره کرد که حاکی از آسیب‌دیدگی در قسمت جلویی کشتی بود که باعث نشت نفت از تانکر و مخازن این نفتکش به دریا شده بود. در این بیانیه آمده است: بعد از بررسی داده‌ها برای ارائه هرگونه کمک لازم به نفتکش، مشخص شد که این کشتی به مسیر خود ادامه داده و در فاصله ۶۷ مایلی جنوب غربی بندر جده قرار دارد و سیستم‌های ردیاب خود را خاموش کرده است و به تماس‌های ما پاسخی نداد. ساعت ۱۳:۵۰ آخرین موقعیت این نفتکش رصد شد که در ۷۹ مایلی جنوب غرب بندر جده بود و ۶۴ مایل با نزدیک‌ترین نقطه در ساحل عربستان فاصله داشت و با سرعت ۷/ ۹ گره دریایی به سمت ۱۵۲ درجه در حرکت بود.بیانیه گارد ساحلی عربستان درشرایطی صادر شده است که روز جمعه برخی خبرها از حمله عربستان به نفتکش ایرانی حکایت می‌کرد. خبری که همان روز از سوی شرکت ملی نفتکش ایران تکذیب شد. این خبر درشرایطی مطرح شد که روابط تهران و ریاض چند سالی است که دچار تنش شدید شده است. آخرین این تنش‌ها به ماجرای آسیب به یک نفتکش امارات متحده عربی، دو نفتکش عربستان سعودی و یک نفتکش نروژی در بندر فجیره امارات بر اثر انفجار مین و پس از حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در شهریورماه برمی‌گردد. هر چند در آن حوادث عربستان هیچ‌گاه به‌طور مستقیم ایران را متهم به انفجار در فجیره و پس از آن حمله به آرامکو نکرد. حتی محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان در گفت‌وگویی اعلام کرد که راه‌حل سیاسی با ایران را به راه‌حل نظامی ترجیح می‌دهند.همزمان با این خبرها مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا هم روز جمعه در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی محلی ایالت تنسی درباره حادثه نفتکش ایرانی گفت که «من این گزارش را دیده‌ام و اطلاعات بیشتری ندارم که اضافه کنم.»

توصیه پوتین به همسایگان ایران

ازسوی دیگر رئیس‌جمهور روسیه با تاکید بر اینکه ایرانیان هزاران سال است در قلمرو خود زندگی می‌کنند، از دیگر کشورها خواست تا به منافع تهران احترام بگذارند.به گزارش «ایسنا» ولادیمیر پوتین در گفت‌وگو با شبکه راشا تودی عربی، با بیان اینکه روسیه روابط و همکاری خوبی هم با ایران و هم با کشورهای عربی دارد، گفت: حملات به نفتکش‌ها و زیرساخت‌های نفتی در خلیج فارس هرگز منجر به شکست همکاری روسیه و کشورهای عربی از جمله در چارچوب توافق‌نامه اوپک نخواهد شد. پوتین همچنین از عربستان و امارات خواست با همسایه خود، ایران به منظور حل مشکلات پیچیده بین آنها وارد مذاکرات مستقیم شوند.