رئیس‌جمهوری همچنین از رئیس قوه‌قضائیه تعیین تکلیف پرونده بابک زنجانی و اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی در مورد سرعت رسیدگی به پرونده دو میلیارد دلاری مربوط به توقیف دارایی‌های ایران در آمریکا در زمان محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق را خواستار شد. به دنبال این سخنان بودکه عصر روز یکشنبه، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضائیه در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری گفت: اگر شکایتی شود حتما رسیدگی خواهیم کرد، این سوال را هم داریم که امروز بیش از ٦ سال از استقرار این دولت می‌گذرد؛ چرا اگر فسادی رخ داده الان و تازه باید اعلام کنند که بروید و در دستگاه قضایی شکایت کنید. وی ضمن ابزار تعجب ازسخنان رئیس‌جمهور توضیحاتی را درمورد نحوه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی ارائه کرد و گفت: محتوای پرونده حکایت از آن دارد که رقمی حدود ۷۰۰ میلیون یورو از این پول قبل از اینکه بابک زنجانی بازداشت شود و در فرآیند نقل و انتقال و خرید و فروش نفت، به دولت برگشت داده شده است. به گزارش «ایسنا» وی با اشاره به تلاش‌های قوه‌قضائیه برای شناسایی اموال بابک زنجانی، افزود: قوه‌قضائیه اموال فراوانی از محکوم علیه پرونده در داخل و خارج کشور شناسایی کرد و در فرآیند دادرسی این اموال توقیف شد. سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: ما تعجب می‌کنیم که آیا رئیس‌جمهور محترم از پیگیری‌های دستگاه قضا در این پرونده بی‌اطلاع است؛ آیا وزارت نفت گزارش اموالی را که قوه‌قضائیه در اختیار او قرارداده به رئیس‌جمهور و دولت محترم ارائه نکرده است؟ و چرا باید این قبیل از مسائل در تریبون عمومی و در جمع مردم بیان شود و موجبات یاس و ناامیدی مردم را فراهم کند. وی افزود: در دو بخش دیگر که ادعا شده بود پرونده و اطلاع قضایی خاصی نداریم، دادستان تهران بعد از انتشار مطالب رئیس‌جمهور، هم با وزیر نفت و هم با رئیس کل محترم بانک مرکزی صحبت کردند و آنها هم از برخی از این موارد اظهار بی‌اطلاعی کردند و برخی از این موارد را گفتند که اخیرا آقای رئیس‌جمهور به آنها دستور داده است که اسناد و مدارکی را جمع‌‌آوری و اعلام شکایت کنند.

البته این تنها سخنگوی قوه‌قضائیه نبود که عصر روز یکشنبه به سخنان روحانی واکنش نشان داد. موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی تهران نیز در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور گفت: ما انتظار داشتیم آقای رئیس‌جمهور نیز همچون عموم مردم از اقدامات قوه‌قضائیه در برخورد با مفاسد خوشحال و خشنود باشد؛ البته احساس درونی ایشان به خودشان مربوط است؛ اما به لحاظ قاعده‌ حکمرانی برای آقای رئیس‌جمهور خوب نیست که مردم احساس کنند ایشان از برخورد قوه‌قضائیه با مفسدان اقتصادی نگران شده است.

واکنش رئیس قوه‌قضائیه

این واکنش‌ها روز گذشته نیز ادامه داشت. در همین راستا ابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه روزگذشته با تاکید بر ادامه قاطعانه و مصمم روند مبارزه با فساد، گفت: هیچ‌گونه حاشیه‌سازی نمی‌تواند روند مبارزه دستگاه قضایی با فساد را کند یا متوقف کند و ما مصمم‌تر از گذشته، این مسیر را ادامه می‌دهیم. به گزارش میزان، رئیسی مبارزه با فساد را نکته‌ای اساسی برای نظام اسلامی دانست و تاکید کرد: مبارزه با فساد در ذات نظام وجود دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند دغدغه مردم، نظام و کشور را داشته باشد، اما دغدغه مبارزه با فساد نداشته باشد.

در واکنشی دیگر روز گذشته سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح در اولین همایش حکمرانی اسلامی، گفت: براساس دیدگاه حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه شاخص‌های حکمرانی اسلامی را می‌توان قانون‌مداری، پاسخگو بودن، شفافیت، کارآیی و اثربخشی، مبارزه با فساد و(مبارزه با )سوءاستفاده از قدرت برشمرد که این مبارزه با فساد بحمدالله در این ایام اخیر، هرچند به مذاق برخی‌ها خوش نیاید در پیش گرفته شده است. این واکنش‌ها به سخنان این دومقام بلندپایه سیاسی خلاصه نشد و درادامه بیانیه‌ای بی‌نام و نشان درصحن علنی مجلس توزیع شد که البته پس از ساعتی اعلام شد که این بیانیه از سوی مجتبی ذوالنوری نماینده قم توزیع شده است. ذوالنوری در این بیانیه سخنان رئیس‌جمهوری ایران را «موهن و تفرقه‌انگیز» و همچنین تقابل با مقام معظم رهبری توصیف کرد. در کنار این واکنش‌ها روز گذشته علیرضا معزی معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور، به نوعی به این انتقادها پاسخ داد. او در توییتر خود با اشاره به ماجرای تخلف ۲میلیارد دلاری و تشکیل کارگروهی ویژه، متشکل از وزرا و مسوولان ذی‌ربط ازسوی رئیس‌جمهوری که سه سال پیش تشکیل شد نوشت: به جای اینکه از دیگران بپرسید که چرا یادآوری می‌کنند باید از خود بپرسید که چگونه اینقدر بی‌دغدغه و بی‌هراس فراموش می‌کنید؟ فراموشی همیشه بهترین راه نیست. شفافیت، مبارزه با فراموشی است. علی ربیعی سخنگوی دولت نیز روز گذشته در این خصوص گفت: مبارزه با فساد باید به‌صورت ساختارمند و همه‌جانبه ادامه پیدا کند؛ رئیس‌جمهور هیچ خط قرمزی هم برای مبازه با فساد نداشته است، اگر کسی سراغ دارد که رئیس‌جمهور برای مبارزه با فساد تلفنی به جایی زده است، اعلام کند.