ویژگی‌های  معترضان چه بود؟

به گزارش خانه ملت، نقوی‌حسینی به نقل از این نماینده وزارت اطلاعات که در جلسه تلفیقی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و شوراهای مجلس حضورداشت همچنین گفت که وزارت اطلاعات یک سال قبل نامه‌ای هم در این راستا به وزارت کشور فرستاده بود.  اما شاید یکی از نکات مهمی که این نماینده مجلس به نقل از نماینده وزارت اطلاعات از محتوای جلسه عصر دوشنبه مجلس بیان کرد ذکر این مطلب باشد که «اغلب دستگیرشدگان بیکار یا دارای مشاغل کم‌درآمد هستند و از سواد کمی برخوردارند.» روز دوشنبه نیز سردار محمدحسین سپهر جانشین سازمان بسیج در جمع بسیجیان گرگان تاکید کرده بود که اغتشاشات اخیر ریشه اجتماعی داشت که باید حل ریشه‌ای و دائمی برای از میان بردن قطعی آن مورد توجه جدی قرار گیرد. به گزارش «ایرنا» سردار محمدحسین سپهر همچنین گفته بود: «اگر به مشکلات اجتماعی در زمان مناسب رسیدگی نشود امکان تغییر آن به اعتراض سیاسی و در نتیجه ایجاد مشکلات امنیتی وجود دارد.» دو روز پیش هم پایگاه تحلیلی خبری نورنیوز در گزارشی تحلیلی به نقل از برخی تحلیلگران مسائل امنیتی نوشت: موج‌سواری بر اعتراضات بر حق و مشروع «مردمِ نگران از آینده معیشتی خود»، نشان می‌دهد که اتاق فکر شبکه بحران‌ساز، بر چالش‌های اقتصادی موجود که بخشی از آن حاصل تحریم‌ها و بخش دیگری نیز حاصل سوء‌مدیریت‌ها و ناکارآمدی است، اشراف نسبی دارد.» در بخش دیگر این مطلب آمده است: «بحران پرهزینه اخیر باید همه قوا و دستگاه‌های کشور را متوجه این واقعیت کرده باشد که نمی‌توان انتظار داشت «حوزه امنیت مستمرا به اقتصاد سوبسید بدهد».

پیش‌بینی حوادث مشابه در آینده

نماینده وزارت اطلاعات همچنین دراین جلسه گفته است: «حضور نیروهای معاند سازمان‌یافته در حوادث اخیر با تاکتیک‌ها و استراتژی‌های مشخص غیرقابل انکار است که برای ما مکشوف بود.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به صحبت‌های یکی دیگر از نماینده‌های وزارت اطلاعات، ادامه داد: نماینده وزارت اطلاعات گفت که به‌رغم اینکه آمریکایی‌ها از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند و آنها را تشویق و تجهیز می‌کنند؛ ولی جمهوری اسلامی آنها را کنترل کرد، منافقین طی دو سال گذشته اقدام به آموزش گروه‌ها و حلقه‌های مختلف و هدایت آنها در اعتراضات کرده‌اند و هدف آنها موضوعاتی مثل بنزین و گرانی نیست، بلکه آنها بهره‌برداری از فضای اعتراض‌آمیز کرده‌اند. نقوی‌حسینی درادامه به سخنان نماینده اطلاعات سپاه اشاره کرد و گفت: برآورد امنیتی دستگاه‌های مختلف این بود که شرایط زمانی، شرایط و مقطع زمانی خوبی نیست؛ ولی وقتی طرح مصوب و اجرای آن آغاز شده، ما همه امکانات خود را به کمک آوردیم البته به این نکته هم اشاره می‌کنیم که این، حوادث آخر نخواهد بود و ما در آینده هم ممکن است شاهد اتفاقات مشابه باشیم. به گزارش خانه ملت، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با اشاره به حضور ذوالفقاری معاون انتظامی- امنیتی وزارت کشور در این جلسه گفت: آقای ذوالفقاری تاکید کرد که اگرچه نگرانی برای اتفاقات وجود داشت اما وقتی عملیات اجرایی شروع شد؛ اتفاقات دیگری رخ داد که قابل قبول نبود و وقتی که مقام معظم رهبری اظهارنظر کردند، جریان تغییر کرد و مردم در صحنه حضور پیدا کردند. دستگاه‌های امنیتی- انتظامی و نظارتی وارد شدند و در چند روز کل آشوب‌ها جمع شد. نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس همچنین ادامه داد: نماینده اطلاعات سپاه گفت که در این حادثه همه ظرفیت‌های ضدانقلاب و معاند که سال‌ها تدارک دیده بودند به صحنه آمده و از اعتراض‌های مردم سوءاستفاده کردند تا آشوب ایجاد کنند. نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در ادامه به صحبت‌های نماینده نیروی انتظامی نیز اشاره کرد و گفت: «ساجدی‌نیا» از طرف نیروی انتظامی گفت که پلیس با حضور فعال و سازمان‌یافته خود سعی کرد با کمک سپاه پاسداران و بسیج و برادران ارتش در برخی نقاط به کنترل و مدیریت اتفاقات بپردازد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که دستگاه‌های امنیتی در این جلسه، تحلیلی از طیف، سن و سال، طبقه اقتصادی، شغل و جنسیت و محل سکونت اغتشاشگران ارائه کردند.

بررسی پرونده‌های بازداشتی

در کنار این جلسه دوشنبه شب اعضای فراکسیون ولایی مجلس هم جلسه‌ای با رئیس قوه‌قضائیه داشتند. حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به این جلسه گفت که در دیدار فراکسیون ولایی با رئیس قوه‌قضائیه آقای رئیسی تاکید کرد که باید ضمن تفکیک هر چه سریع‌تر بین بازداشتی‌های بی‌گناه با گناهکار همه چیز بر اساس رافت اسلامی بررسی شود. در همین راستا روز گذشته حشمتی رئیس کل دادگستری استان تهران در همایش روحانیون شاغل در دادگستری کل استان تهران از قضات خواست که به پرونده‌های حوادث اخیر با دقت و سرعت لازم رسیدگی شود و با مجرمان و اشرار برخورد قاطع قانونی شود و سایر افرادی که در این شلوغی‌ها بازداشت شده‌اند و نقشی در ایجاد آن یا مشارکت نداشته‌اند، سریعا آزاد شوند.

تحلیل سردارنجات از حوادث اخیر

در کنار این جلسات و بررسی ابعاد ناآرامی‌های اخیر در کشور روز گذشته معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه اغتشاشات اخیر را سازمان‌یافته دانست. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار حسین نجات در اجتماع بزرگ بسیجیان شهرستان اراک، با اشاره به اینکه چند وقت پیش ائتلافی از عربستان، اسرائیل و آمریکا شکل گرفت که در سه ضلع لبنان، عراق و ایران تحرکاتی را برای ضربه زدن به اصل ساختار آنها وارد کنند ادامه داد: به بهانه اعتراضات معیشتی افراد سازمان‌یافته را در تجمعات عراق وارد کردند و برخی از نخبگان عراق هم از این حرکت‌ها حمایت کردند ولی وقتی دیدند به اموال عمومی ضربه وارد می‌کنند متوجه گول خوردن خود شدند و با ورود مراجع و گروه‌های مختلف سیاسی این توطئه شکست خورد. نجات افزود: اما در ایران حرکتی که در جهت گران شدن بنزین به راه افتاد به‌‌رغم اینکه اعتراضات مردم برای گرانی به حق بود ولی عده‌ای سازمان‌یافته از اعتراضات مردم سوء استفاده کردند. معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه در ادامه گفت: اگر تصمیم‌های کف خیابانی ادامه پیدا می‌کرد سوء‌استفاده‌کنندگان خواسته‌های بعدی خود را استعفای سران قوا، استعفای مجلس و فروپاشی انقلاب به خیابان‌ها می‌آوردند، بنابراین در اینجا رهبری با بصیرت و هوشمندی فضا را مدیریت کردند و این پاسخ کسانی است که دلیل حمایت رهبری از سهمیه‌بندی را می‌پرسند. نجات ادامه داد: بسیاری از تصمیمات روزانه در کشور انجام می‌شود که اصلا مقام معظم رهبری در آنها ورودی پیدا نمی‌کند ولی این تصمیم سران قوا جنس دیگری داشت، بنابراین رهبری به موقع توطئه دشمنان را برطرف کردند.

گزارشی از خسارت حوادث اخیردرتهران

روز گذشته نیز شهردار و استاندارتهران گزارشی از میزان خسارات حوادث اخیر در تهران ارائه کردند. به گزارش «ایسنا» پیروزحناچی شهردار تهران در تشریح خسارت‌های شهر تهران در اغتشاشات اخیر گفت: این خسارت‌ها در مناطق ۲۲ گانه کم بوده و یک بی آر تی و یکی از نواحی ما در این اغتشاشات آسیب دیده است. محسنی بندپی استاندار تهران هم دراین خصوص گفت که هنوز میزان خسارت‌ها جمع‌آوری نشده؛ چرا که باید ابتدا برآورد کارشناسی انجام شود و همه بیمه‌ها و بانک‌ها خسارت‌ها را اعلام کنند. به گزارش «ایسنا» وی افزود:بسیاری دستگیر شدند و قوه قضائیه ورود بسیار خوبی داشته، اما باید غربالگری نهایی انجام شود و پس از آن آمار دقیق دستگیرشدگان اعلام شود.

تلاش برای شناسایی لیدرها

درهمین حال به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار ایوب سلیمانی جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: اکنون نیروهای انتظامی و امنیتی در حال شناسایی لیدرها و برای دستگیری و معرفی مقصران اصلی آشوب‌ها و تخریب اموال مردم به افکار عمومی شبانه‌روز در تلاش هستند. ازسوی دیگر سردار محسن خانچرلی فرمانده انتظامی غرب استان تهران از بازداشت ۶ عامل اصلی اغتشاشات اتوبان تهران ـ ساوه خبر داد.

تکذیب خبر دریافت پول در ازای اجساد

اما یکی از خبرهایی که طی روزهای گذشته منتشر شد، خبر دریافت پول برای تحویل اجساد کشته شدگان اغتشاشات اخیر بود. مجتبی خانجانی فرماندار شهرستان بهارستان استان تهران گفت: نه‌تنها هیچ پولی از خانواده کشته شدگان دریافت نمی‌شود بلکه اگر خانواده این کشته‌شدگان هم توان مالی ضعیفی داشته باشند و برای ما این مساله محرز شود، به آنها کمک خواهیم کرد. به گزارش «ایلنا» وی افزود: نه‌تنها هزینه کفن و دفنی در کار نیست بلکه به افرادی که نیاز به کمک دارند به اداره بهزیستی گفته‌ایم بروند و رسیدگی کنند.