شیوه اجرای طرح بنزین دربوته نقد است عكس: فارس

در همین راستا روزگذشته امام جمعه موقت تهران ضمن دفاع از طرح اصلاح قیمت بنزین، با بیان این موضوع که طرح اصلاح قیمت بنزین، جمع‌بندی کارشناسی و مدیریت عالی نظام و مورد تایید سران سه قوه بود این سوال را مطرح کرد که با وجود بعضی زیرساخت‌ها مثل سهمیه‌بندی، چرا این طرح مصوب برنامه ششم با چهار سال تاخیر اجرا شده است.به گزارش «ایرنا» حاج علی اکبری درعین حال این اقدام را نافع و لازم برای کشور ارزیابی کرد و با انتقاد از شیوه اجرای آن گفت: شیوه اجرای این تصمیم ملی که همه جامعه را در بر می‌گیرد، در بوته نقد است و برای اجرای آن، اقناع ملی و اجماع نخبگانی صورت نگرفت که نتیجه آن ناراحتی و نگرانی گسترده در میان آحاد مردم بعد از اجرا بود. وی ایران را در میان پرمصرف‌ترین کشورهای دنیا از لحاظ مصرف انرژی عنوان کرد و با تاکید بر اینکه برنامه ششم توسعه بر اصلاح تدریجی قیمت بنزین اشاره داشت، گفت: قاچاق بنزین در وضعیت بدی قرار داشت و اصلاح قیمت یک اقدام لازم و اجتناب‌ناپذیر بود.به گزارش خبرگزاری فارس وی در ادامه به نگرانی‌های کنونی مردم از افزایش قیمت دیگر کالاها به تبع افزایش قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: باید از مردم حمایت، دلجویی و عذرخواهی  و به سوالات آنها پاسخ داده شود، همچنین نظارت مستمر قاطع و تقویت شده مسوولان برای جلوگیری از گرانی‌ها ادامه پیدا کند.

وقت گروکشی‌های سیاسی نیست

حاج علی اکبری با بیان این موضوع که اصلاح قیمت بنزین تنها بهانه‌ای برای تولد زودهنگام آشوب برنامه‌ریزی شده توسط دشمن بود گفت: اهالی سیاست مراقب باشند وقت گروکشی‌های سیاسی نیست و باید همدلی ملی را برای اجرای کامل طرح و کمک به آسیب‌دیدگان این حوادث به نمایش بگذاریم. به گزارش «ایرنا» محمدجواد حاج علی اکبری با بیان این موضوع که یک طراحی خطرناک پشت آشوب‌های اخیر بود افزود: این آشوب‌ها، حاصل دو سال کار تشکیلاتی و تسلیح و آموزش استکبار جهانی بود و اصلاح قیمت بنزین تنها یک بهانه بود و این آشوب برای زمستان برنامه‌ریزی شده بود که زودتر متولد شد.

درخواست حکم محاربه

وی با اشاره به اغتشاشگرانی که امنیت مردم را هدف قرار داده بودند، افزود: قاطعانه طبق قوانین شرعی که می‌دانید خداوند نسبت به فتنه‌گران خیلی سختگیر است و حکم محاربه که برای این افراد در نظر گرفته شده در قله مجازات‌‌های اسلامی است در نظر گرفته شود و دست مجریان قضایی اینها را بگیرد و با سرعت هم انجام شود تا در ذائقه مردم بنشیند.

دلیل اصلی اعتراض مردم

عصر چهارشنبه هم سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله طی گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم به بیان دلیل اصلی اعتراض مردم به افزایش قیمت پرداخت.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، وی درباره حوادث اخیر پس از اعلام تصمیم بنزینی دولت گفت: اصل اعتراض مردم به بی‌توجهی مسوولان در وقت گذاشتن برای مردم بود. مردم می‌بینند و متوجه می‌شوند که مسوولان، برای مذاکره با خارجی‌ها چقدر وقت می‌گذارند؛ اگر درصد کمی از این زمانی که برای گفت‌وگو و اقناع خارجی‌ها و راضی کردن آنها ‌گذاشتند و می‌گذارند را برای گفت‌وگو با مردم صرف می‌کردند مردم اقناع می‌شدند و شاید با این طرح همراهی می‌کردند. وی افزود: ناراحتی امروز مردم به این دلیل است که چرا دولت به آنها بها نداده و برای اجرای این طرح مردم را به حساب نیاورده. این مساله در متن شعارهای مردم تهران و بسیاری از شهرستان‌ها برجسته بود.سرلشکر جعفری در بخش دیگری از سخنانش بااشاره به مواضع رهبری درماجرای اخیر گفت: بر اساس قانون اساسی، وظیفه رهبری، ورود به موقع، درست و هدایت جامعه به سمت کار درستی است که باید انجام شود. ورود رهبر انقلاب، به موقع، حکیمانه و درست بود؛ تا جایی که بعضی از دشمنان اشاره کردند این ورود رهبر ایران باعث شد تا برنامه‌های ما به هم بریزد.وی در ادامه گفت: به رسمیت شناختن این تصمیم سران قوا، به معنی این نیست که مجلس یا هر نهاد دیگری، فعالیت خودش را متوقف کند؛ به نظرم برخی از نمایندگان از روی بی‌انصافی و سیاسی‌کاری و برخی دیگر با ملاحظه‌کاری، وادادگی‌ها و بی‌عملی، کم‌کاری‌های خودشان را توجیه می‌کنند.فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله افزود: دشمنان توطئه‌ای را طراحی کرده بودند که طبق آن، ادامه پیدا کردنِ اغتشاشات و ناامنی‌ها و فشار مردم منجر به استعفای رئیس‌جمهور شود و از این طریق نظم و آرامش کشور و مردم را به هم بریزند و فشار مضاعفی به نظام وارد کنند که البته مثل همیشه موفق نبودند.

انتقاد از عملکرد اقتصادی دو دولت

جعفری در ادامه این گفت‌وگو بابیان اینکه دولت سازندگی و دولت تدبیر و امید نسبت به خواست و مشکلات مردم بی‌توجه بوده و هستند و شرایط مردمی که تحت‌فشار اقتصادی هستند را درک نمی‌کنند، گفت: اتخاذ تصمیمات بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی مردم، منجر به اعتراض می‌شود. وی بابیان اینکه چرا با مسببین و زمینه‌سازان چنین فضایی که با بی‌تدبیری و بی‌توجهی به مردم، تصمیمی را بد اجرا می‌کنند و زمینه را برای ناامنی‌ها ایجاد می‌کنند، برخورد نمی‌شود گفت: شعار این دولت، تدبیر و امید بود؛ در انجام مسائل اجرایی، چه امیدی برای مردم باقی گذاشته‌اند؟ به نظرم دستگاه‌ قضایی در اینجا وظیفه مهمی دارد. ضمن آنکه برخوردها با فساد، اختلاس و سوء استفاده به‌صورت قاطعانه ادامه یابد، لازم است با سوءتدبیرها، بی‌توجهی‌ها و سوء‌مدیریت‌ها هم برخورد قانونی شود. این مسیر متاسفانه تاکنون در جمهوری اسلامی باز نشده و باید باز شود تا مسوولان نسبت به تصمیماتی که می‌گیرند یا نحوه اجرای تصمیمات، در محاکم مربوطه پاسخگو باشند.

ملاحظات صداو سیما

سرلشکر جعفری درپاسخ به سوالی درمورد عملکرد صدا وسیما در ماجرای اخیر نیزگفت: صدا و سیما بالاخره صدای بخشی از مردم را منتقل و منعکس می‌کند اما برخی ملاحظات و محدودیت‌ها مانع پوشش همه آنها می‌شود که این مساله حتما قابل‌انتقاد است. همانطور که در روزهای گذشته و در راهپیمایی‌های مردمی می‌دیدیم، مردم علاوه بر محکومیت اغتشاشگران، شعارها و دست‌نوشته‌های اعتراضی زیادی نسبت به تصمیمات نادرست دولت داشتند اما این اعتراضات، درست منعکس نشده است که این جای نقد دارد.

دفاع از لزوم شفافیت آرای نمایندگان

فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه‌الله دربخش دیگری ازسخنانش گفت: وقتی سیاسی بازی و سیاسی‌کاری بر اغلب تصمیمات، اقدامات و مناسبات، غلبه پیدا می‌کند، ما شاهد چنین وضعیتی هستیم. امروز همه آنهایی که در مجلس تهدید به استعفا کردند یا استعفای نمایشی دادند- که مرد این کار هم نبودند- از جریان سیاسی حامی دولت بودند. نمی‌شود هرجایی که نتیجه یک اقدامی خوب بود، به خود نسبت دهند و هرکجا که دولت و سیاست‌هایش با اعتراضات مردمی مواجه شد، با فرار رو به جلو، از زیر بار مسوولیت شانه خالی کنند؛ باید این جریانات سیاسی، صادقانه مسوولیت حمایت‌ها و تصمیمات سیاسی خودشان را بپذیرند؛ اما امروز عکس این را شاهد هستیم. من احساس می‌کنم مردم جواب این اقدامات را در انتخابات اسفند امسال خواهند داد.

مجلس ما جایگاه رفیعی داشت، اما متاسفانه این جایگاه تنزل پیدا کرده و علت اصلی آن هم، عدم شفافیت آرای نمایندگان است. حتما یکی از اقداماتی که باید دنبال شود، شفافیت در آرای نمایندگان مجلس است که باید در آینده نزدیک محقق شود.

لزوم تامین سرباز درنظام ولایی

ازسوی دیگر سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه روز پنج‌شنبه در اجتماع ۱۰ هزار نفری بسیجیان همدان با اشاره به حوادث اخیرو نقش دشمنان گفت: به عملیات روانی بزرگانشان نگاه کنید که می‌خواستند در فتنه اخیر یک اعتراض را به یک شورش و فلجی مزمن تبدیل کنند اما همه تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها مچاله شد و سوخت.

به گزارش سپاه‌نیوز، فرمانده کل سپاه تاکید کرد: دشمنان مراقب باشند ملت ایران بزرگ، قدرتمند، رشید، مقاوم و سربلند است و اگر به رفتار خبیثانه خود ادامه دهند ملت ما به آنان پاسخ‌های درشت خواهند داد.ازسوی دیگر عبدالله حاجی‌صادقی چهارشنبه شب درنشست تبیین وقایع اخیر درسالن اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفای قم گفت: باید مراقب باشیم دشمن جای ‌شهید و قاتل را عوض نکند، در این حوادث تعداد زخمی‌های ما بیشتر از زخمی‌های اغتشاشگران بود.حاجی‌صادقی گفت: به مردم نیز باید یک چیز را سفارش کنیم و آن اینکه چرا اینقدر گرفتار فتنه می‌شویم؟ بدون دخالت درهیچ جناح‌بندی، در نظام ولایی باید برای ولایت سرباز تامین کرد نه سربار، باید در مجلس و ریاست جمهوری و مسوولان دیگر کمی هم به این فکر کنیم، در نظام ولایی حُکم الله عمل می‌کند آن هم حُکمی که ولی فقیه می‌دهد. وی اضافه کرد: باید خودمان را بیدار کنیم، با انتخاب‌ها و جهت‌گیری‌هایمان می‌توانیم این کار را انجام دهیم.