دولت به دنبال قطع اینترنت نیست

علی ربیعی درشرایطی روز گذشته دریک نشست خبری بر موضع دولت مبنی بر اینکه برنامه‌ای برای قطع اینترنت جهانی ندارد تاکید کرد که سخنان روز یکشنبه رئیس‌جمهوری درجریان تقدیم لایحه بودجه ۹۹ درمورد تقویت شبکه ملی اطلاعات واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. حسن روحانی در سخنان روز یکشنبه خود درمجلس، از افزایش پهنای باند به‌عنوان یکی از اصول سیاست‌های دولت یاد کرد و در ادامه گفت: از آغاز دولت یازدهم قدرت پهنای باند تقریبا ۲۰ برابر شده است و این روند را ادامه می‌دهیم تا بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را آنچنان تقویت کنیم که مردم برای رفع نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند. او در ادامه سخنان خود گفت: اخیرا مقام معظم رهبری نیز دستوری در این زمینه دادند که ان‌شاءالله در شورای عالی فضای مجازی آن را دنبال می‌کنیم و مردم ما شرایط بهتری را در این حوزه لمس خواهند کرد.

به دنبال این سخنان عصر همان روز علی معزی معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور در واکنش به برداشت‌های صورت گرفته از صحبت رئیس‌جمهور درباره شبکه ملی اطلاعات در توییتر نوشت که توسعه شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع اینترنت نیست. درهمین راستا علی ربیعی نیز روز گذشته درنشست خبری هفتگی‌اش توضیحاتی در مورد این سخنان ارائه کرد.ربیعی با بیان اینکه برداشت نادرستی از سخنان رئیس‌جمهوری صورت گرفته است به مذاکرات خود با فیروزآبادی و آذری‌جهرمی و دیگر اعضای دولت دراین خصوص اشاره کرد و گفت: به هیچ وجه دولت نه الان و نه آینده برنامه‌ای برای قطع دسترسی مردم به اینترنت ندارد. او با طرح این سوال که اینترنت مگر قطع‌شدنی است، گفت: آینده اقتصاد دنیا و اقتصاد دیجیتال مبتنی بر اینترنت است. سخنگوی دولت همچنین گفت: دولت در حال مطالعه است تا قطع اینترنت به هیچ عنوان ابزاری برای هر واقعه‌ای قرار نگیرد.

همزمان روز گذشته سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: مجلس باید دولت را به تکمیل شبکه ملی اطلاعات در تمامی لایه‌ها تا پایان سال ۹۹ مکلف کند. به گزارش خبرآنلاین، او بابیان اینکه جای خالی موتور جست‌وجوی ملی احساس می‌شود گفت: راه‌اندازی این شبکه به هیچ وجه به معنای قطع اینترنت بین‌الملل نبوده بلکه بستری است که مردم بتوانند از یکسو از خدمات با کیفیت و با سرعت شبکه ملی اطلاعات بهره‌مند شوند و هم اینکه سرعت اینترنت بین‌الملل در کشور نیز ارتقا پیدا کند.

سردار جلالی با اشاره به اینکه ما به دنبال استقلال در حوزه فضای سایبری هستیم، گفت: ما آمادگی داریم تا طرح مربوط به این مساله را به قید فوریت تقدیم مجلس محترم کنیم.

پخش اعترافات تلویزیونی منش دولت نیست

اما ماجرای شبکه ملی اطلاعات، تنها سخنان رئیس‌جمهوری نیست که طی روزهای گذشته با واکنش روبه‌رو شده است. حسن روحانی روز چهارشنبه۱۳ آذر هم در بیست و ششمین همایش بیمه و توسعه اعلام کرد که اعترافات افرادی که به‌صورت سازمان‌یافته در حوادث اخیر حضور پیدا کرده‌اند در آینده پخش خواهد شد. در همین ارتباط روز گذشته علی ربیعی با تاکید بر اینکه منظور رئیس‌جمهور به هیچ وجه تایید اعترافات تلویزیونی به‌عنوان رایج آن نبوده و نیست گفت: درباره صحبت‌های آقای روحانی درباره اعترافات تلویزیونی سوال کردم. رئیس‌جمهور گفت این مساله باید در چارچوب قانون با اجازه مقام قضایی و رعایت آیین دادرسی کیفری و پس از تایید حکم صورت بگیرد. وی ادامه داد: شاید می‌خواستند به‌عنوان شاهدی از اینکه برای مردم تفکیکی بین معترض و کسانی که تخریب کرده‌اند صورت بگیرد. وگرنه پخش اعترافات تلویزیون منش دولت نیست، مگر با ضرورتی که قاضی تشخیص می‌دهد و مراحل قضایی طی شود.

زمان ارائه آمار کشته‌شدگان

سخنگوی دولت دربخش دیگری از سخنانش با اشاره به حوادث اخیر گفت: در همین جهت رئیس‌جمهوری و رئیس شورای امنیت ملی نخست کمیته‌ای را در دولت سامان دادند و سپس از طریق دبیرخانه شورای امنیت ملی گزارشی به مقام معظم رهبری ارائه شد که منتج به آن دستور راهگشای رهبری شد. وی افزود: دستورات مقام معظم رهبری توسط همین کمیته پیگیری و نیز ابعاد مختلف موضوع را بررسی و گزارشی از اقدامات خود به ملت ایران ارائه خواهد کرد. به گزارش «ایرنا» ربیعی با رد ادعای آمریکا درباره شمار کشته‌شدگان حوادث اخیر افزود: رقمی که گفتند مثل همیشه غیرواقعی است و هیچ شاهدی برای آن ارائه نکردند و ما بنابر توصیه‌ای که در پاسخ به نامه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مقام معظم رهبری فرمودند، صادقانه سعی در تفکیک داریم و این تفکیک صورت خواهد گرفت و آمار هم با هماهنگی قوه‌قضائیه و وزارت کشور اعلام خواهد شد.

ربیعی درباره علت تاخیر در اعلام تعدادکشته‌شدگان اخیر گفت: معتقدیم در این ماجرا عده‌ای بی‌گناه به ناحق، مظلوم واقع شده‌اند؛ افرادی که قصد و غرضی نداشته‌اند باید مشمول لطف و تفکیک شوند که این تفکیک زمانبر است. صادقانه و درست اطلاعات کامل را خواهیم داد و این نیاز به تفکیک دارد و آمار براساس این تفکیک بیان خواهد شد. سخنگوی دولت همچنین گفت: دولت معتقد است اتفاقاتی که رخ داد باید به‌طور اساسی ریشه‌یابی شود.

دلایل بازداشت پیوندی

ربیعی همچنین درباره دلایل بازداشت رئیس سابق هلال احمر تصریح کرد: فرآیند استعفای رئیس هلال احمر باید به اطلاع شورای عالی و تایید رئیس‌جمهوری برسد که هنوز این فرآیند تکمیل نشده است. معمولا در بازداشت مقام‌های عالی با مسوولان رده بالا و حکم‌دهنده هماهنگی‌هایی صورت می‌گیرد که هنوز صورت نگرفته است و امیدواریم براساس حقوق شهروندی با وی برخورد شود. او در ادامه شایعات ریاست خود بر این سازمان راتکذیب کرد.

انتخابات

ربیعی درادامه با اشاره به درپیش بودن انتخابات گفت: ما معتقدیم تنها راه نجات کشور از شرایط دشواری که در آن قرار دارد، فراهم کردن امکان رقابت انتخاباتی برای همه سلیقه‌ها از هر اندیشه و مرام و جناحی است که رویای ساختن آینده ایران را برای همه مردم ایران در سر می‌پروراند. وی افزود: امسال انتخابات مجلس را پیش‌رو داریم و نامزدها ثبت‌نام کرده‌اند؛ هرچند امیدوار بودیم چهره‌های سیاسی بیشتری ثبت‌نام کنند. دولت به‌عنوان مجری انتخابات همه تلاش خود را برای برگزاری انتخابات و دفاع از رای مردم به کار خواهد گرفت.

آخرین وضعیت FATF

سخنگوی دولت دربخش دیگری از سخنانش درپاسخ به سوالی درمورد FATF گفت: FATF توسط دو کمیسیون مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و در آخرین جلسه اعلام شده است که پاسخ‌های دولت به ۱۱ سوال مجمع دراین مورد نیاز به توضیح و بررسی بیشتر دارد. وی افزود: امیدواریم که بهترین تصمیم در این خصوص در مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته شود و نباید تصمیماتی اتخاذ شود که شرایط تحریم‌ها را سخت‌تر کند.