بر اساس گزارش «ایرنا» از این نشست خبری، سخنگوی دولت همچنین درباره اینکه گفته می‌شود اسحاق جهانگیری علت «استعفای روحانی» را موانع پیش روی دولت عنوان کرده است، توضیح داد: به دلیل صمیمیتی که با آقای جهانگیری دارم و پیرامون مسائل دولت و مسائل کشور بسیار گفت‌وگو می‌کنیم، وی تاکنون چنین ایده‌ای را مطرح نکرده‌ و من نیز چنین صحبتی را نشنیده‌ام و هیچ حرفی در این خصوص از جانب آقای جهانگیری صحت ندارد.

ربیعی با اشاره به دو منظر و رویکرد در زمینه استعفای دولت گفت: منظر اول، منظر اعتراضی است که گفته می‌شود حالا که نمی‌گذارند دولت کار خودش را انجام بدهد، دولت کنار برود و بگذارد کسانی که مدعی هستند بر سر کار بیایند و این منظری است که برخی از این سمت به آن نگاه می‌کنند و می‌گویند دولت زودتر کنار برود و عده‌ای که فکر می‌کنند می‌توانند کشور را بهتر اداره کنند، زودتر بیایند و کشور را بگیرند و مصلحت کشور را به این شکل می‌بینند.او ادامه داد: برخی هم که مخالفان سنتی و دیرین دولت هستند و از همان اوایل تشکیل دولت یازدهم عنوان می‌کردند که این دولت باید ۶ ماه دیگر کنار برود. کماکان آنها می‌گویند هر چه زودتر دولت کنار برود و آنها بتوانند زودتر دولت را به‌دست بگیرند و ناکامی‌های گذشته را جبران کنند. سخنگوی دولت با بیان اینکه این افراد متاسفانه اعتنایی به کارنامه دولت ندارند که در چه شرایط دشوار مدیریتی قرار گرفته است، گفت: این روزهای پر از گرد و غبار دلتنگی روزی می‌گذرد و مردم در نهایت قضاوت خواهند کرد. به هر حال اتفاقات و فشارهایی رخ داده است. ربیعی افزود: شاید یکی از مشکلات ما همواره سخن نگفتن و عدم اطلاع‌رسانی بوده است.

استیضاح‌ها را به صلاح نمی‌دانیم

ربیعی در ادامه این نشست خبری به موضوع طرح‌های استیضاح مطرح در مجلس شورای اسلامی درباره تعدادی از وزیران اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که این روزها اذهان را به خود مشغول کرده استیضاح برخی وزرا در مجلس است. سوال از وزرا و استیضاح از وزرا را حق قانونی نمایندگان مجلس می‌دانیم، اما لازم است چند نکته را در این ارتباط برای همه آنهایی که دلسوزانه تصمیم می‌گیرند، بیان کنیم. سخنگوی دولت با بیان اینکه در مساله استیضاح‌ها باید منافع ملی و مصالح کشور دیده شود و چه دولت و چه مجلس به‌عنوان منتخبان مردم در کنار هم منافع ملی را در نظر داشته باشند، گفت: بحث استیضاح چند نفر از وزرای کلیدی کشور مطرح است. وزیر کشور در اتفاقات ناگوار و دلخراش اخیر در مواجهه با وضعیتی بسیار پیچیده و مبهم در میدان حضور یافت و اگر نمایندگان محترم با نگاهی فراتر به موضوع نگاه کنند و تجربه مدیریت میدانی را نیز با تعامل بنگرند، ریشه‌ها و عوامل پشت اتفاقات اخیر را هم مرور کنند، احتمالا می‌توانند با درک شرایط موجود تصمیم دقیق‌تری بگیرند.

ربیعی در ادامه با تاکید بر اینکه انتخابات بزرگی در پیش داریم و در شرایط فعلی اهمیت این انتخابات بی بدیل است، به استیضاح وزیر نفت در مجلس اشاره کرد و گفت: به گواه بسیاری یکی از کارآمدترین وزرای دولت وزیر نفت است که با سکانداری آقای زنگنه که تسلط و شناخت کاملی در حوزه انرژی و محاسبات بازارهای بین‌المللی دارند، آن هم در شرایط دشوار تحریم که حوزه انرژی را بیشتر از حوزه‌های دیگر هدف گرفته توانسته به دستاوردهای قابل توجهی دست پیدا کند.سخنگوی دولت با بیان اینکه بیژن زنگنه در خط مقدم جنگ اقتصادی آمریکا با ملت ایران است، گفت: ما به صلاح نمی‌دانیم در چنین جنگ اقتصادی نابرابر و ضد انسانی کشور، یکی از اصلی‌ترین سربازان خود را تغییر دهیم. سخنگوی دولت همچنین با اشاره به عملکرد وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش که به‌تازگی به این وزارتخانه رفته، در دوران کمی هم که در وزارتخانه بوده مساله رتبه‌بندی را به خوبی با توجه به تجارب خودش شروع کرده است.

بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست خبری، از بررسی مجدد دو لایحه باقیمانده از لوایح چهارگانه در مجمع تشخیص خبر داد. ربیعی گفت: همکاران من در دولت گزارشی از دور جدیدی از جلسات مجمع ارائه کردند که نشان می‌دهد با ترکیبی از دو کمیسیون بار دیگر بررسی دو لایحه CFT و پالرمو در دستور مجمع قرار گرفته است. به هر حال ما از این تصمیم بررسی مجدد قدردانی می‌کنیم. آنچه مسلم است تصمیمات ما در این مقطع برای آینده ایران بسیار تعیین‌کننده و حساس است. سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ارجاع مجدد تصمیم‌گیری درباره لوایح مربوط به FATF به جلسات شورای عالی هماهنگی سران قوا این موضوع را بعید دانست و گفت: به این دلیل بعید است که قبلا یک بار این موضوع در جلسه سران در دوره قبل از ریاست آقای رئیسی بر قوه قضاییه بحث شده است و دیدگاه مشخصی نیز به استحضار رهبر معظم انقلاب رسیده است. سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش به بررسی موضوع اینترنت در جلسه شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: برخلاف برخی‌ها که نگرانی بیهوده تزریق کردند، به هیچ وجه نه تنها موضوع قطع اینترنت مطرح نیست، بلکه گسترش دسترسی ایرانیان به اینترنت هم مورد تاکید قرار گرفته است.