گزارش سخنگواز حادثه‌دیدگان وقایع آبان عكس:ایرنا

به گزارش «ایسنا» اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود تعدادی از افرادی که کشته شدند و اسم‌شان جزو مفقودان حوادث آبان ماه بود، در سیل‌ها و رودخانه‌ها پیدا شدند و آثار شکنجه روی بدنشان بوده است آیا قوه‌قضائیه به این پرونده ورود کرده است یا خیر؟ گفت: اولا قوه قضائیه درباره هر فوت مشکوکی ورود می‌کند. هر کجا جنازه‌ای کشف شود ولو اینکه یک فردی در اثر سکته فوت کند و بمیرد، ما ورود می‌کنیم؛ بنابراین تمام مرگ‌های مشکوک را بررسی می‌کنیم و هیچ امری هم مخفی نمی‌ماند اما اینکه در قصه کشته‌سازی و آمارسازی و رقم‌سازی ورود کند؛ بحث دیگری است. انتساب این قبیل موارد بیانگر این است که بدخواهان نظام بنا دارند برای این نظام و مردم مدام چالش درست کنند و من و شما باید حواس‌مان جمع باشد تا فریب توطئه آنها را نخوریم. همچنین به گزارش میزان،اسماعیلی در ادامه گفت: هیاتی که رئیس قوه‌قضائیه برای پیگیری بازداشتی‌های حوادث اخیر تعیین کردند مرکب از معاون اول قوه‌قضائیه، دادستان کل کشور، رئیس حوزه ریاست و سخنگوی قوه‌قضائیه در راستای تحقق همین سیاست‌های کلان دستگاه قضایی بود که این هیات هم عملکرد کاملا موفقی داشت و اکثر قریب به اتفاق بازداشت شدگان حوادث اخیر تا (سه شنبه بیست و ششم آذر ماه) آزاد شده‌اند. وی افزود: از جلسه قبل سخنگویی تا امروز باید اعلام کنم که این عدد به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است؛ یعنی باز هم این سیاست کاملا عملیاتی و اجرایی می‌شود و بنای ما بر این است که بازداشتی‌ها به همان اراذل و اوباش و مرتکبان جرائم خشن و سازمان یافته و مفسدان اقتصادی و قاچاقچیان مواد مخدر و گروه‌هایی از مجرمان که برای امنیت جامعه باید در زندان نگهداری شوند، محدود شود. سخنگوی قوه قضائیه همچنین گفت: مقرر شد در تمام استان‌های کشور پرونده تمام زندانیان مورد بازنگری قرار گیرد و سیاست‌های قوه قضائیه در ارتباط با زندان و زندانیان اجرایی شود.

زمان تعیین تکلیف بازداشتی‌ها

همزمان روز گذشته دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه با اشاره به دستور رئیس قوه‌قضائیه برای تعیین تکلیف بازداشتی‌های ناآرامی‌های اخیر تا ۲۰ روز آینده گفت: تعداد بازداشتی‌ها چند صد نفر است نه هزاران نفر. محمدجواد لاریجانی در حاشیه دیدار خود با سفرای مقیم تهران درباره حوادث آبان‌ماه اظهار کرد: ما در ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه دنبال آن هستیم که افراد بازداشت شده‌ای که شکایتی علیه آنها وجود ندارد زودتر آزاد شده و حقوق‌شان رعایت شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، او در ادامه گفت: واقعیت مساله این است که 85 درصد از شهدای ما مربوط به نیروهای امنیتی و عموم مردم است که مورد تهاجم قرار گرفتند و تنها ۱۵ درصد از کشته شدگان افراد مهاجم تروریستی هستند.

پرونده کیک‌های آلوده

اسماعیلی درکنار گزارشی که درخصوص حوادث آبان ماه ارائه کرد به پرسش‌های دیگری درمورد پرونده کیک‌های آلوده نیز پاسخ داد. وی بابیان اینکه مجموعه قوه‌قضائیه با سایر دستگاه‌های متولی در دولت بررسی دقیقی انجام دادندگفت: بررسی‌هایمان تا امروز حکایت خوبی دارد که اولا قرص‌هایی که پیدا شده فراوانی زیادی ندارد وثانیا قرص‌های سمی و آلوده‌ای نیست، ثالثا این اقدام توسط صنف تهیه‌کننده کیک و شکلات نبوده است. وی افزود: در این رابطه کسی دستگیر نشده است ولی قطعا شناسایی می‌شوند.

تایید احضار امضاکنندگان نامه ۷۷نفر

به گزارش «ایسنا» اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره بیانیه ۷۷ نفر از اصلاح طلبان و اینکه آن ۱۷ نفر که برایشان پرونده تشکیل شده اتهامشان چیست گفت: امضاکنندگان بیانیه از گروه‌های مختلف هستند. تحقیقات آغاز شده و اخذ توضیحات از افراد انجام شده است. ما بررسی قضایی برایمان ملاک است و هنوز تصمیم قضایی انجام نشده است. تا زمانی که رسیدگی در پرونده به پایان نرسیده نمی‌توانیم بگوییم چند نفر مجرمند. باید در فرآیند رسیدگی و تحقیقات مشخص شود. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اخیرا دو چهره اصلاح طلب بازداشت شده‌اند، آیا مربوط به بیانیه اخیر است؟ گفت: گروه‌ها و جریانات سیاسی داخل کشور اعم از اصولگرا و اصلاح طلب مانند همه مردم صف خود را از عناصری که مقابل نظام ایستادند جدا کنند. گروه‌های سیاسی از بیانیه دهندگان تبری بجویند نه اینکه آنها را منتسب به خود بدانند.

وی افزود: آنچه که در این حوزه رخ داد و بیانیه‌ای که تنظیم شد سیاسی نبود و همراهی با دشمن بود و حمایت از کسانی بود که اغتشاشات را در کشور رقم زدند ولی اینگونه مطرح شد که برخی امضاکنندگان امضای خود را قبول نداشتند و برخی گفتند نخوانده آن را امضا کردیم. برخی گفتند به نظر می‌آید متن با متنی که امضا کردیم فرق دارد. اسماعیلی همچنین گفت:حتی کسانی که این بیانیه را قبول داشتندبرایشان قرار تامین صادر شد و برخی آزاد شدند و برخی قرار را نسپردند آزاد نشدند و یکی دو نفر بازداشتی اگر قرار تامین را بسپارند آزاد می‌شوند.

وضعیت چند پرونده

اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده «عیسی شریفی» قائم مقام شهردار سابق تهران، گفت: کیفرخواست پرونده صادر شد و به دادگاه رفت. دادگاه در مقدمات رسیدگی از آن نقص گرفت و پرونده را به دادسرا فرستاد. دادسرا نقص را برطرف کرد. پرونده به دادگاه آمده و به زودی جلسات دادگاه برگزار می‌شود.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درمورد نام بردن از داماد وزیراطلاعات در جلسه دادگاه دیواندری گفت:اولا کسی نگفته که این فرد چه نسبتی با وزیر دارد و [خبر]به مطبوعات که آمد آن [مساله به آن] الحاق شد و اینکه بین آقای سخایی و وزیر چه نسبتی وجود دارد نبود. البته اسم برده شد. برخی از همکاران در بازتاب خبر نوشتند چنین نسبتی با فلانی دارد. درادامه اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا حکم پرونده شبنم نعمت زاده صادر شده است یا خیر، گفت: خیر. حکم هنوز صادرنشده است. وی افزود: پرونده‌های سکه شادی و ثامن در حال رسیدگی است و پرونده‌هایی که چند هزار شاکی دارند طبیعت آن طولانی شدن است. دستور داده شده است اموالی که در این پرونده‌ها شناسایی شده قبل از رای دادگاه بین مالباختگان تقسیم شود.

بازداشت تعدادی از دلالان بازار ارز

به گزارش میزان، اسماعیلی درادامه با اشاره به تلاطم بازارارز طی روزهای اخیر گفت: در این تلاطم اخیر هم بازداشتی‌های جدیدی داشتیم و وقتی دیدند قوه‌قضائیه در برخورد با اخلال گران جدی است آنها هم بساط‌شان را جمع کردند و کمک شایانی به بازگشت آرامش به بازار ارز شد.