او در ادامه گفت: از طرف دیگر ایران همسایه ماست و ما نمی‌توانیم این حقیقت را تغییر دهیم که ایران در همسایگی ما قرار دارد و ما در بزرگ‌ترین میدان گازی خود با آنها مشترک هستیم. ما با سیاست‌های ایران در منطقه مخالف هستیم اما با آنها گفت‌وگو می‌کنیم، چراکه معتقدیم اختلافات تنها از طریق گفت‌وگو حل‌وفصل می‌شود.

این مقام قطری افزود: ما همیشه هر دو طرف را به گفت‌وگو با یکدیگرتشویق می‌کنیم زیرا بر این باوریم که این وضعیت می‌تواند در منطقه خلیج (فارس) به همه آسیب بزند. ما درحال میانجی‌گری میان آنها (تهران و واشنگتن) نیستیم اما همواره تلاش می‌کنیم تا با متحدانمان و همسایگان خود گفت‌وگو کنیم و در تلاش هستیم که همسایگانمان با هم تعامل داشته باشند و با مذاکره، تنش‌ها را کاهش دهند.

آل ثانی در پاسخ به این سوال که آغاز گفت‌وگو میان تهران و ریاض تا چه اندازه برای منطقه حائز اهمیت است، تاکید کرد: ما قطری‌ها معتقدیم بسیار مهم است که ما منطقه‌ای داشته باشیم که به سمت راه‌حل حرکت کند زیرا وضعیت کنونی منطقه و افزایش تنش با ایران تاثیری مستقیم بر منطقه دارد. این فقط مساله غرب و آمریکا یا دیگران نیست. ما معتقدیم که باید دور میز بنشینیم و به نگرانی‌ها در رابطه با ایران و دیگر کشورهای منطقه خلیج (فارس) بپردازیم.

او همچنین گفت: ما باید مشخص کنیم که خواهان چه روابطی میان ایران و سایر کشورهای منطقه هستیم. ما می‌گوییم که باید بر سر یکسری مسائل امنیتی به توافق برسیم و همه باید به آن پایبند باشند. ما باید حوزه‌هایی که می‌توانیم در آنها همکاری داشته باشیم را تعیین کنیم، چراکه نمی‌توان جغرافیا را تغییر داد.

آل‌ثانی ضمن تاکید بر ضرورت جدی گرفتن پیشنهاد ایران برای تعامل منطقه‌ای، درباره بازطراحی روابط دوحه با دیگر کشورها تاکید کرد: «ما به خاطر رابطه با یک کشور، تمایلی برای ایجاد سازش درباره روابطمان با کشورهای دیگر نداریم و ما درباره این موضوع بسیار شفاف بوده‌ایم و به این موضوع یک جنبه اخلاقی هم افزوده می‌شود و آن اینکه شما نمی‌توانید به کسانی که در زمان سختی در کنارتان بودند، پشت کنید. ما یک کشور کوچک هستیم و ما این موضوع را به خوبی می‌فهمیم برای ما این موضوع خیلی ارزش دارد. به همین خاطر هر کشوری که به ما در جریان بحرانمان کمک کرد و درهایش را به روی ما باز کرد، ما قدردان آنها باقی خواهیم ماند. مردم ما قدردان آنها خواهند بود و ما هرگز به آنها پشت نخواهیم کرد.»

مجری سی‌ان‌ان در بخشی از این مصاحبه سوال کرد: «اینکه ریاض و تهران شروع به صحبت با هم بکنند، برای این منطقه چقدر اهمیت دارد؟ «آل‌ثانی گفت: از نظر ما (قطر)، خیلی خیلی مهم است که ما یک منطقه‌ای داشته باشیم که به سمت راه‌حل حرکت کند چراکه شرایط جاری منطقه و تنش با ایران تاثیری مستقیم بر منطقه دارند. این فقط مساله غرب و ایالات‌متحده یا دیگران نیست. ما معتقدیم که باید دور میز نشسته و به نگرانی‌ها در رابطه با ایران و کل دیگر کشورها بپردازیم.