در همین خصوص حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، جواب قاطعانه‌ای به صحبت‌های بی‌پایه و اساس ترامپ دادند. دیروز چهارشنبه صفحه رسمی رهبر انقلاب در توییتر، جواب محکم و قاطعانه‌ای به یاوه‌گویی‌های ترامپ داد. در این پیام آمده است: «می‌بینید سراسر عراق هیجان ضد آمریکایی چقدر است؟ باز آن جناب توییت کرده که ما این را از چشم ایران می‌بینیم. شما غلط می‌کنید! ایران اگر بخواهد با کشوری مبارزه کند، صریح این کار را می‌کند. ما به منافع و عزت ملتمان پایبندیم و هرکس آن را تهدید کند بدون هیچ ملاحظه‌ای با او رو‌به‌رو می‌شویم و ضربه می‌زنیم.» همچنین در پیام صفحه انگلیسی زبان منتسب به رهبر انقلاب آمده: «اگر منطقی باشید که نیستید، خواهید دید که اقدامات جنایتکارانه شما در عراق و افغانستان، باعث نفرت ملت‌ها از شما شده است.»

رئیس‌جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه بار دیگر ایران را به خسارت زدن به سفارت کشورش در عراق متهم کرد. رئیس‌جمهور آمریکا در توییتر نوشت: «سفارت آمریکا در عراق ایمن است و چند ساعتی است که در این وضعیت قرار دارد. بسیاری از جنگاوران بزرگ ما، همراه با مهلک‌ترین تجهیزات نظامی موجود در دنیا، فورا به آنجا فرستاده شدند. تشکر از رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق بابت پاسخ سریع‌شان به ناآرامی‌ها.» ترامپ در توییتی دیگر نوشت: «ایران بابت جان‌های از دست‌رفته و خسارت‌های وارد‌آمده به هر کدام از تاسیسات ما پاسخگو خواهد شد. آنها بهای بسیار سنگینی خواهند پرداخت. این هشدار نیست، تهدید است. سال نو مبارک.»

رئیس‌جمهور آمریکا عصر سه‌شنبه نیز در واکنش به تظاهرات گسترده مردم عراق در مقابل سفارت این کشور در بغداد در حساب توییتری خود نوشت: «ایران پیمانکار آمریکایی در عراق را کشت و چندین نفر را مجروح کرد. ما قویا پاسخ دادیم و همیشه خواهیم داد. اکنون ایران یک حمله به سفارت واشنگتن در عراق را هماهنگ کرده است. آنها کاملا مسوول آن هستند. علاوه بر آن، ما انتظار داریم عراق از نیروی نظامی خود برای محافظت از سفارتمان در بغداد استفاده کند و همین‌طور هم به آنها گفته شده است.»

رئیس‌جمهور آمریکا اما بامداد چهارشنبه از توییت تهدیدآمیز چند ساعت قبل‌تر خود علیه ایران عقب‌نشینی کرد. ترامپ درباره اعتراضاتی که مقابل سفارت آمریکا در بغداد انجام شد، گفت: «مساله به خوبی مدیریت شد. جنگاوران بزرگ ما فورا در آنجا حاضر شدند. این ماجرا به بنغازی دیگر تبدیل نخواهد شد. آنها خیلی سریع آمدند.» او درباره «جنگ با ایران» گفت: «فکر نمی‌کنم این ایده خوبی برای ایران باشد. ایران باید بیش از هر کس دیگر خواهان صلح باشد. من صلح را دوست دارم. توقع ندارم این اتفاق [جنگ با ایران] بیفتد.»

احضار کاردار سوئیس

همزمان با این تحولات، کاردار سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا درخصوص مواضع مقامات آمریکا در مورد تحولات عراق به وزارت امورخارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات جنگ‌طلبانه و ناقض منشور ملل متحد مقامات آمریکایی به حافظ منافع آن کشور ابلاغ شد. محسن بهاروند، دستیار وزیر امورخارجه در نشست احضار کاردار سوئیس از حافظ منافع آمریکا خواست که علاوه بر اعلام اعتراض ایران به آمریکا این پیام را به آنها برساند  که ایران کشوری جنگ‌طلب نیست؛ ولی در مقابل هرگونه تهدید و اقدام نابخردانه‌ای هم دست بسته نیست و با تمام قدرت از خود دفاع می‌کند. دولت آمریکا به‌جای اتهام‌زنی بی‌مورد به دیگران باید یاد بگیرد چگونه با ملت‌های دیگر حرف بزند و دست از اشغالگری بردارد.

واکنش تخت‌روانچی

در ادامه این واکنش‌ها، نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز هدف اتهامات واهی آمریکا علیه جمهوری اسلامی را انحراف افکار عمومی از خشم آحاد ملت عراق از کشتار سبعانه اخیر عراقی‌ها و اشغال ١٧ ساله این کشور عنوان کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، «مجید تخت‌روانچی» در واکنش به اتهامات واهی مقامات آمریکایی علیه ایران در پی تحولات عراق عنوان کرد: هدف اتهامات واهی آمریکا علیه ایران، انحراف افکار عمومی از خشم آحاد ملت عراق از کشتار سبعانه اخیر عراقی‌ها و فراتر از آن اشغال ١٧ ساله این کشور توسط آمریکا است که منجر به قتل بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم بی‌گناه این کشور شده است. او افزود: بسیج مردمی عراق (و شاخه‌های آن) گروهی کاملا عراقی است که تحت نظارت دولت قانونی، مشروع، منتخب و دارای حق حاکمیت عراق و قوانین آن عمل می‌‌کند.

روانچی عنوان کرد: این گروه نقش اساسی در مبارزه با گروه تروریستی داعش و شکست دادن آن داشته و امروز اصلی‌‌ترین ضامن جلوگیری از احیای مجدد این گروه تروریستی است. به گزارش خبرگزاری فارس، در پی ایراد اتهامات بی‌اساس آمریکایی‌ها، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت‌خارجه ایران با تکذیب اتهامات مقامات آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه واکنش نسنجیده و اشتباه در محاسبه از سوی مقامات آمریکایی هشدار داده و کاخ سفید را به تجدیدنظر در سیاست‌های مخرب خود در منطقه فراخواند.

واکنش اعضای کنگره

از سوی دیگر، نماینده‌های هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا به اعتراضات ضد آمریکایی مقابل سفارت این کشور در بغداد واکنش نشان دادند. «کریس مورفی» نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا اعتراضات امروز را یادآور فجایعی دانسته که سیاست خارجی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به بار آورده است. «ادمارکی»، دیگر نماینده دموکرات مجلس سنا هم با انتقاد از ترامپ نوشته است: «سیاست شکست‌خورده دولت در قبال ایران و دمدمی‌مزاج بودن ترامپ باعث تشدید تنش‌ها شده‌اند. نمی‌توانیم به ترامپ و مشاوران ستیزه‌جوی او اجازه بدهیم ما را وارد درگیری بزرگ‌تری کنند. اگر رئیس‌جمهور ترامپ می‌خواهد از زور علیه ایران یا نایبانش استفاده کند، نیازمند اجازه کنگره است.»

«الیزابت وارن» سناتور دموکرات و یکی از نامزدهای انتخاباتی آمریکا هم در توییترش از «تصمیم‌های بی‌ملاحظه» ترامپ انتقاد کرد. «مت داس» مشاور «برنی سندرز» نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ هم از سیاست ترامپ انتقاد کرد. «جو مانچین» نماینده دموکرات ایالت ویرجینیای غربی نوشت: «حمله شبه‌نظامیان حامی ایران به سفارت آمریکا در بغداد را به دقت رصد می‌کنم. دلم پیش آمریکایی‌هایی است که در آنجا هستند و دعا می‌کنم که آسیبی به آنها نرسد. این اقدام ستیزه‌جویانه تحمل نخواهد شد.»

نماینده‌های جمهوری‌خواه نیز از رویکرد ترامپ حمایت کرده‌اند. «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه در توییتی دیگر ایران را به حمله علیه پالایشگاه‌های نفتی تهدید کرد. گراهام نوشت: «خطاب به حکومت ایران: مراقب باشید چه چیزی را طلب می‌کنید؛ کشوری که برای موجودیتش به توان پالایش نفت وابسته است، باید محتاط باشد.» «مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا هم از ترامپ حمایت کرد و نوشت: «آمریکا در پاسخ‌دهی به حملات هدایت‌شده از سوی ایران، خویشتن‌داری شگفت‌آوری نشان داده است. از ماه اکتبر، ۱۱ حمله راکتی علیه ما در عراق صورت گرفت تا اینکه سرانجام به این حملات پاسخ دادیم.»