جلسه غیرعلنی مجلس با فرمانده سپاه

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز روز گذشته بااشاره به این جلسه گفت که درنشست مذکور دلایل بروز این اتفاق مطرح شد و سردار سلامی توضیحاتی درباره آمادگی مقابله با اقدامات آمریکا و کیفیت عملی که انجام شد و به سقوط هواپیما منجر شد و اشکالاتی که بود، توضیحاتی دادند. رئیس مجلس ابراز امیدواری کرد که با تدابیری که انجام می‌شود به جد از تکرار این حوادث جلوگیری شود. لاریجانی همچنین از کمیسیون امنیت ملی خواست تا چگونگی سقوط هواپیما و ابعاد آن و نحوه جلوگیری از بروز اینگونه حوادث را مورد بررسی قرار دهد. همچنین قراراست روز یکشنبه هفته آینده (۲۹ دی) کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی تشکیل شودو در آن مسوولان تمامی دستگاه‌های مربوطه حضور پیدا کنند.درهمین حال محمد اسلامی وزیر راه نیز روزگذشته بعد از حضور در جلسه‌ای در مجلس گفت که کمیسیون ویژه بررسی سوانح هوایی با همکاری مشترک تیم اوکراینی در حال بررسی ابعاد مختلف این سانحه است.

بامداد روز چهارشنبه هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ که فرودگاه امام خمینی تهران را به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین، ترک کرده بود، دقایقی پس از پرواز دچار آتش‌سوزی شد و در صباشهر از توابع استان تهران در شهریار سقوط کرد. این حادثه تلخ ۱۷۶ کشته برجای گذاشت که ازاین تعداد ۱۴۷ نفر ایرانی، ۱۱ نفر اوکراینی، ۱۰ نفر افغان، ۹ نفر کانادایی، ۴ نفر سوئدی و یک نفر انگلیسی بودند. همچنین براساس گزارش‌ها از ۱۴۷ مسافر ایرانی این پرواز ۵۷ نفر شهروند کانادا بودندو۱۳۸ نفر از مسافران این پرواز قصد داشتند که با پرواز بعدی به کانادا بروند.

درابتدا علت اصلی این سانحه نقص فنی عنوان شد اما یک روز پس از سقوط هواپیما یک منبع اگاه دروزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که هواپیمای مذکوربه‌صورت اشتباه از سوی ایران مورد هدف قرارگرفته است.موضوعی که بلافاصله از سوی کانادا نیز تایید شد و نخست‌وزیر این کشور خواستار بررسی جدی این موضوع از سوی ایران شد.بااین حال تا روز شنبه مقامات ایران این سخنان را دروغ پردازی آمریکا به دلیل حمله موشکی سپاه به دو پایگاه آمریکا درعراق توصیف کردند.اما صبح روز شنبه ستاد کل نیروهای مسلح دراطلاعیه‌ای تایید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است. پس ازاین اطلاعیه مشخص شد که هواپیمای مسافربری اوکراین درشرایطی بامدادروز چهارشنبه دچار سانحه شدکه ایران چند ساعت پیش از آن دریک عملیات بزرگ به تلافی ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و یارانش ازسوی آمریکا ، اقدام به حمله به دوپایگاه نظامی آمریکا از جمله پایگاه «عین‌الاسد» کرده بود. پس ازاطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح و پذیرفتن این خطای انسانی، حسن روحانی رئیس‌جمهوری و دیگر مقامات بلند پایه کشوردربیانیه‌ها ورشته توییت‌هایی تاسف عمیق خودرا ازاین سانحه اعلام کردند و برلزوم انجام تحقیقات کامل دراین زمینه و مجازات عاملین این سانحه تاکید کردند.

محور جلسه غیرعلنی با سردار سلامی

درهمین راستا روز گذشته سردارسلامی فرمانده سپاه پاسداران دریک جلسه غیرعلنی درمجلس حضور یافت تا درمورد علت سانحه پرواز ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین توضیح دهد. علیرضا رحیمی عضو هیات رئیسه مجلس درخصوص این جلسه گفت سردار سلامی درباره اینکه چرا قبل از بیانیه ستاد کل سازمان هواپیمایی با قاطعیت علت سقوط هواپیما را نقص فنی اعلام می‌کرد، گفته است سازمان هواپیمایی کشور دستوری درباره نحوه موضع‌گیری نداده بودند و تمامی مواضع اعلام شده از سمت خودشان بوده، چون آنها اطلاعی از این اتفاق نداشتند.

به گزارش «ایسنا» وی با اشاره به صحبت‌های سردار سلامی اظهار کرد: ایشان از مردم عذرخواهی کرد. غالب صحبت‌هایش در محور حساسیت آسمان ایران در زمان حمله موشکی به پایگاه‌های آمریکا در عراق و بعد از آن سقوط هواپیمای اوکراینی بود. حساسیتی که نمایندگان درک می‌کنند ولی باز هم ایشان جزئیات بیشتری از تهدیدهای آمریکا و ترامپ و آمادگی نیروهای مسلح ارائه کرد. وی افزود: عمده صحبت نمایندگان هم پیرامون تشکر از زحمات سپاه و تامین امنیت بود و کمتر فضای چالشی برای طرح سوالات ایجاد شد.

احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریزهم با اشاره به جلسه مذکور گفت: فرمانده کل سپاه عنوان کرد آنچه که اتفاق افتاد این بود که ما با یک ابرقدرت پنجه در پنجه هم انداخته بودیم و طبیعتا شرایط عادی بر کشور حاکم نبود. وی درگفت‌وگو با فارس افزود: سردار سلامی تأکید کرد من آرزو می‌کردم که مسافر بوئینگ ۷۳۷ بودم و با مسافران آن هواپیما می‌مردم و امروز در مقابل ملت ایران شرمنده نمی‌شدم. نماینده مردم تبریز در مجلس اظهار کرد: سردار سلامی گفت که ما در ارتباط با این حادثه بیش از همه ناراحتیم و هیچ‌وقت فکر نمی‌کردیم کاری را انجام دهیم که توسط ما به مردم آسیب برسد.

همزمان روزگذشته بیانیه ۱۸۶ نفر از نمایندگان در اعلام همدردی با خانواده‌های داغدار حادثه هواپیمای ۷۳۷ و اعلام حمایت از نیروهای نظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درمجلس قرائت شد. در واکنشی دیگر حسن کامران، نماینده مردم اصفهان در مجلس از بنیاد شهیدخواست تا همه جان‌باختگان حادثه هواپیمای اوکراینی را شهید به حساب آورد. درهمین حال محمد حسین قربانی و علی بختیار دو نماینده مجلس روز گذشته در تذکرات جداگانه‌ای از مردم به دلیل قصور رخ‌داده در شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی و به دنبالش سقوط این هواپیما عذرخواهی کردند.

عذرخواهی سازمان هواپیمایی کشوری

درکناراین نشست غیرعلنی درمجلس، سازمان هواپیمایی کشوری روز گذشته دربیانیه‌ای بابت انتشار اخبار غیر واقعی سقوط هواپیمای اوکراینی از همه مردم عذرخواهی واعلام کرد: ما تحت هیچ فشار و توصیه‌ای برای کتمان واقعیت نبوده‌ایم و هیچ نیتی برای پنهان کردن واقعیت نداشته‌ایم. ما اطلاعاتی را که در اختیار و به آن باور داشتیم، منتشر کردیم و از بابت اشتباه بودن آن متاسفیم. درخبری دیگر دراین راستا آژانس امنیت هوایی اتحادیه اروپا به ایرلاین‌های اروپایی هشدار داده که از پرواز بر فراز آسمان ایران بپرهیزند. به گزارش «ایسنا» این آژانس پیش‌تر نیز در اطلاعیه‌ای به این ایرلاین‌ها اعلام کرده بود که در ارتفاع زیر ۲۵ هزار پایی در آسمان ایران پرواز نکنند.

ایجاد خط تماس شبانه‌روزی

درواکنشی دیگر محمد جوادظریف، وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: به منظور مساعدت به بازماندگان فاجعه دردناک هواپیمای ۷۵۲ PS، وزارت خارجه خط تماس پاسخگوی شبانه روزی برقرار کرد. درهمین حال جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپااز نامه محمد جواد ظریف دراین خصوص خبرداد و گفت مهم است که ایران این اتفاق تاسف‌بار را روشن کرده و متعهد شده است که تحقیقاتی کامل و درست انجام شود.

پرداخت غرامت

 همزمان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از پرداخت غرامت به خانواده قربانیان این حادثه خبر داد. اولکسی هونچاروک، نخست‌وزیر اوکراین نیز روز گذشته اعلام کرد که دولت اوکراین مبلغ ۲۰۰ هزار گریونا (معادل ۸۳۵۰ دلار) به هر یک از خانواده‌های قربانیان این حادثه پرداخت خواهد کرد. به گفته هونچاروک، پرداخت غرامت به خانواده‌های کادر پرواز این هواپیما نیز بر عهده شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین است. نخست‌وزیر اوکراین افزود که دیپلمات‌های اوکراینی همزمان در حال بررسی چگونگی دریافت غرامت از مقامات ایرانی هستند.

ازسوی دیگر نخست‌وزیر کانادا با بیان اینکه بیانیه ایران درخصوص حادثه پیش‌آمده برای هواپیمای خطوط هوایی اوکراین گام مهمی است، گفت: کشورش خواهان تحقیقات کامل در مورد این حادثه است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «جاستین ترودو» در یک نشست خبری، با بیان اینکه خواهان تسهیل ارائه دسترسی‌های کنسولی به خانواده‌های قربانیان است، گفت: ایران تاکنون برای سه نفر از اعضای تیم تحقیق کانادا روادید صادر کرده و به زودی اعضای بیشتری هم به این تیم ملحق می‌شوند. نخست‌وزیر کانادا درباره احتمال پرداخت غرامت از جانب ایران به خانواده‌های قربانیان این حادثه گفت: این موضوعی است که باید حتما مدنظر قرار گیرد و در روزها و هفته‌های آینده به آن پرداخته خواهد شد. او همچنین به‌منظور دلجویی از خانواده قربانیان حادثه سقوط هواپیمای اوکراین به خانه تک‌تک‌شان رفت و از آنها دلجویی کرد.