این عضو شورای نگهبان با متهم کردن رئیس‌جمهور و وزیر کشور به استارت یک پروژه «ضدملی» افزود: متاسفانه سخنان آقای روحانی امروز دستاویز وزیر امور خارجه آمریکا برای حمله به انتخابات ایران قرار گرفت.او با اشاره به نامه وزیر کشور به سخنگوی شورای نگهبان درباره توییت عباسعلی کدخدایی که حاوی طعنه به رئیس‌جمهوری بود، نوشت: برای حفظ انسجام و وحدت کشور پاسخ نامه دیروز وزیر کشور به‌طور محرمانه برای او ارسال شد.عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سخنان روز چهارشنبه روحانی در توییتر خود نوشته بود: «جنجال برای تایید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رئیس‌جمهوری در این پروژه ضدملی تاسف‌بار است. البته نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است!» در پاسخ به این توییت، عبدالرضا رحمانی‌فضلی نیز در نامه‌ای خطاب به کدخدایی نوشت: توییت جنابعالی درخصوص صحبت‌های رئیس‌جمهور محترم در جلسه هیات دولت را مشاهده کردم، ادبیات و واژه‌های به کار رفته در این متن در شأن رئیس‌جمهور قانونی و منتخب مردم و جنابعالی به‌عنوان یک حقوقدان باتجربه نیست.

رایزنی عارف برای تایید صلاحیت‌ها

موضوع رد صلاحیت چهره‌های سیاسی و برخی نمایندگان مجلس در روزهای گذشته انتقاد بسیاری را به دنبال داشت. در این راستا، مجید انصاری عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درگفت‌وگو با «ایلنا» با بیان اینکه برخی اصولگرایان نباید آرامش فضای انتخابات و جامعه را دوقطبی و مخدوش کنند، درباره رایزنی دولت و اصلاح‌طلبان با شورای‌نگهبان در مورد تایید افرادی که رد صلاحیت شده‌اند، گفت: با توجه به صحبتی که با محمدرضا عارف داشتم، ایشان گفت که در حال بررسی و برنامه‌ریزی است که با شورای نگهبان در این مورد صحبت کند.

گلایه مولاوردی از شورای نگهبان

ازسوی دیگر شهیندخت مولاوردی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز درگفت‌وگو با اعتماد آنلاین با اشاره به رد صلاحیت‌های گسترده چهره‌های اصلاح‌طلب توسط شورای نگهبان اظهار کرد:‌ متاسفانه شورای نگهبان مثل سنوات گذشته اقدام به رد صلاحیت گسترده چهره‌های اصلاح‌طلب کرد تا کشور در شرایطی که به انسجام و یک‌صدایی احتیاج دارد به استقبال انتخابات مجلس برود. وی افزود: اصلاح‌طلبان هیچ‌وقت قطع امید نمی‌کنند. اما شورای نگهبان با این روش فضای ناامیدکننده و فاقد اعتماد عمومی را تشدید کرد.

رد صلاحیت‌شده‌های هر دو جناح برابر است

البته ناصر ایمانی تحلیلگر و فعال سیاسی اصولگرا دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا، درباره ردصلاحیت برخی اصلاح‌طلبان از سوی شورای نگهبان گفت: ما این دوره شاهد بودیم که ردصلاحیت‌ها تقریبا اولا کم است، دوم اینکه برابر است. به این معنا که مجموع ردصلاحیت‌های افراد شاخص در اصلاح‌طلبان شاید به ۱۰ نفر نیز نرسد. اتفاقا ما همین تعداد با یکی، دو نفر کمتر و بیشتر در میان اصولگرایان هم دیدیم که ردصلاحیت شدند؛ تقریبا رد صلاحیت‌های چهره‌های سرشناس در دو جناح برابر است.

واکنش ضرغامی به رد صلاحیت‌ها

در واکنشی دیگر به رد صلاحیت‌ها به گزارش جماران، عزت‌الله ضرغامی در حساب توییتری خود نوشت: علاقه‌مندم بدانم، موضع «هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس» در مورد رد صلاحیت ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی به دلیل تخلفات مالی چیست؟ تقاطع عملکرد این هیات با عملکرد «هیات نظارت شورای نگهبان» بسیاری از ناکارآمدی‌ها را روشن می‌کند. تشکیلات نظارتی مجلس باید به افکار عمومی پاسخ دهد.

نظر کدخدایی درباره نمایندگان رد‌صلاحیت شده

با این همه دیروز عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در برنامه پارک شهر رادیو تهران با اشاره به رد صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس، درباره اینکه این نمایندگان آیا می‌توانند به فعالیت‌شان به‌عنوان نماینده مجلس ادامه دهند یا خیر گفت: مشکلی برای ادامه فعالیت آنها وجود ندارد، چرا که ما صلاحیت افراد یا رئیس‌جمهور یا نمایندگان خبرگان رهبری را برای دوره ۴ ساله یا ۸ساله بررسی و اعلام می‌کنیم و تا پایان مدت دوره، مشکلی از نظر قانونی برای فعالیت آنها وجود ندارد، بنابر‌این از نظر حقوقی منع و اشکالی وجود ندارد، این عدم صلاحیت مربوط به مجلس بعدی است.