ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دیروز از ظرفیت نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌وسومین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی استفاده و عنوان کرد: از سفرای حاضر در افتتاحیه این نمایشگاه دیگر تقاضا دارم پیام‌های «بااحتیاط به ایران سفر کنید» یا «به ایران سفر نکنید» را از روی سایت‌های وزارت امور خارجه کشورهای خود حذف کنند و آن را به پیام‌های تشویقی برای سفر به ایران تغییر دهند.

همچنین تیموری در ادامه در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌وسومین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی که با حضور مسوول دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، معاونان این وزارتخانه و تعدادی از سفرای کشورهای خارجی برگزار شد، گفت: نگاه ما به گردشگری نگاه انسان‌محور و نگاه تعالی‌بخش است. بنابراین با چنین نگاهی گردشگر به‌عنوان یک انسان و یک میهمان مورد تکریم خانواده‌های ایرانی است و ازاین‌رو امنیت هر گردشگری که به ایران سفر می‌کند، امنیت خود ما است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» این پیام به این معنا است که امنیت تمام توریست‌هایی که از سایر کشورها وارد ایران می‌شوند کاملا تضمین شده است و این گردشگران مانند شهروندان از ایمنی و امنیت کامل برخوردارند.

تیموری افزود: ایران در چند ماه گذشته تجربه‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است که برای مردم ما خوشایند نبود و وقایعی به وجود آمد که موجب کند شدن رشد ۵۲ درصدی گردشگری ایران شده است؛ به همین دلیل مانع محقق شدن رتبه دومین رشد سریع صنعت گردشگری شده است اما خوشبختانه ظرفیت‌های گردشگری ایران به اندازه‌ای زیاد است که این وقایع تاکنون نتوانسته است رشد ما را متوقف کند؛ به‌طوری که در ۱۰ ماه گذشته نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته شاهد ۲۰ درصد رشد در میزان گردشگران ورودی به کشور بوده‌ایم.

معاون گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: گردشگری قبل از هرچیز یک تعامل انسان‌محور است و در فرهنگ ایرانی گردشگر به جایگاه بلندی که همانا جایگاه حبیب‌الله است، می‌تواند تکیه بزند. بنابراین با این تعریف نه‌تنها میزبان و میهمان از هم دور نمی‌شوند، بلکه به‌عنوان ابزاری برای نزدیکی و شناخت بیشتر انسان‌ها از آن بهره می‌گیرند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» سوتان سوتکوسکی سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: برای ایجاد توسعه گردشگری پایدار، جوامع بومی و محلی باید در صدر قرار بگیرند؛ در غیر این صورت به تدریج میراث فرهنگی ناملموس خود را از دست خواهند داد.