منشأ شیوع کرونا در ایران

همزمان روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری در حکمی به وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی دستور داد ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا را تحت‌نظر خود متشکل از وزرای کشور، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، دادستان کل کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان صداوسیما، رئیس سازمان حج و زیارت، سخنگوی دولت و فرمانده نیروی انتظامی تشکیل دهد. همچنین ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به جلسه شورای‌عالی امنیت ملی که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، اعلام کرد که اختیار تعطیلی شهرها از سوی شورای‌عالی امنیت ملی به وزارت بهداشت اعطا شده است تا اگر لازم باشد شهری را به علت شیوع بیماری ویروس کرونا تعطیل کنیم. سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز روز گذشته منشأ کرونا درایران را ناقلان چینی اعلام کرد و گفت که موارد آن درحال مشخص شدن است. وی افزود: همچنین یکی از فوتی‌ها در قم بازرگانی بود که از طریق پروازهای غیرمستقیم سفرهایی به چین داشته است. ازسوی دیگر روز گذشته محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که درصورت افزایش تعداد مبتلایان به کرونا شهر تهران قرنطینه می‌شود. درهمین ارتباط به گزارش «ایسنا» رحمانی‌فضلی وزیر کشور نیز دیروز در یک نشست خبری در ستاد انتخابات کشور در پاسخ به پرسشی درباره انجام قرنطینه برای مقابله با کرونا گفت: برای قرنطینه باید وزارت بهداشت تصمیم بگیرد و اگر چنین تصمیمی گرفته شود وزارت کشور در خدمت است.

گزارشی از مبتلایان

در کنار این اخبار کیانوش جهان‌پور رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت دیروز گزارشی از آمار جدید مبتلایان کرونا درکشور ارائه کرد و گفت: در میان موارد تحت بررسی و تحت نظر تا پیش از ظهر روز یکشنبه (دیروز) که نتایج قطعی آزمایشگاهی آن نیز به دست ما رسیده، تعداد ۱۵ نفر جدید مبتلا به ویروس کرونای جدید شناسایی شدند که از این تعداد ۷ نفر در قم، ۴ نفر در تهران، دو نفر در گیلان و یک نفر در استان مرکزی و یک نفر در تنکابن بوده‌اند. جهان‌پور همچنین گفت که از این ۱۵ نفر که طی دو روز گذشته شناسایی شده‌اند، متاسفانه سه نفر هم جان خود را از دست دادند. به گزارش «ایسنا» وی گفت: بنابراین با احتساب این ۱۵ نفر، در مجموع ۴۳ نفر بیمار مبتلا به ویروس کرونا جدید تشخیص داده شده که ۸ نفر از این عزیزان ظرف روزهای گذشته جان خود را از دست دادند. در همین راستا، روز گذشته سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران با تایید ابتلا و مرگ یک نفر بر اثر بیماری ویروس کرونا در این استان گفت: مرگ یک مسافر تهرانی در یکی از بیمارستان‌های شهرستان تنکابن تایید شد. این بیمار فوت شده همان فردی است که در آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ذکر شده است. وزارت بهداشت آمار مبتلایان قطعی به کرونا را تا ظهر روز شنبه ۲۸ نفر اعلام کرده بود.  درهمین حال خبرها از شهرهای مختلف کشور حاکی از شناسایی موارد جدید مبتلایان به این ویروس است. همچنان‌که فاطمه نوروزیان مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با «ایلنا» از وجود دو مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در این استان خبر داد. علیرضا مروجی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان نیز با بیان اینکه شهروندان نباید به آماری که در فضای مجازی و آنچه درباره افزایش مبتلایان به بیماری کرونا در کاشان دست به دست می‌شود؛ اعتنا کنند، اظهار کرد: تا شامگاه جمعه دوم اسفند در مجموع ۱۰ نفر که دارای علائم شبیه به بیماری کرونا مانند تب، سرفه و تنگی‌نفس بودند در دو بیمارستان شهید بهشتی کاشان و سیدالشهدای آران و بیدگل نمونه‌گیری و بستری شده‌اند.

غیبت سه عضو شورای شهر

از سوی دیگر هر چند خبرها حاکی از آن بود که جلسات شورای شهرتهران تا پایان هفته به‌دلیل احتمال ابتلای برخی از اعضای شورا به کرونا برگزار نخواهد شد، اما روز گذشته شورای شهر تهران بدون حضور برخی اعضا ازجمله محسن هاشمی رئیس شورای شهر، احمد مسجدجامعی و سیدآرش حسینی‌میلانی که با شهردار منطقه ۱۳ در ارتباط بودند، برگزار شد. براساس گزارش‌ها ظاهرا برخی اعضای شورای شهر هفته پیش با مرتضی رحمان‌زاده شهردار منطقه ۱۳ که روز شنبه ابتلایش به کرونا تایید شد، جلسه داشتند. از همین‌رو روز شنبه رئیس شورای شهر خودرا در منزلش قرنطینه کرد تا جواب تست کرونایش اعلام شودکه از قرار معلوم نتیجه این تست منفی بوده است. همچنین الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر در حساب توییتری خود از مراجعه به بیمارستان برای انجام تست کرونا خبر داد.

توضیح هاشمی در مورد دیدار با ظریف

همچنین محسن هاشمی رئیس شورای شهر درخصوص برخی خبرها مبنی براینکه او در روز انتخابات با وزیرخارجه دست داده است، گفت: آقای ظریف زرنگ بود و در روز انتخابات با بنده دست نداد و روبوسی هم با یکدیگر نکردیم.

تاکید وزیر بهداشت برکانون بیماری بودن قم

در همین حال با توجه به بالا رفتن تعداد ناقلان کرونا درقم، سعید نمکی وزیر بهداشت از توزیع رایگان ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در قم خبر داد. به گزارش «ایسنا» نمکی درعین حال ضمن درخواست از مردم برای اینکه از قم به‌جایی سفر نکنند گفت: در عین حال اعلام می‌کنم که درحال‌حاضر رفتن به سمت قم و شهرهای زیارتی را مطلقا توصیه نمی‌کنیم؛ چراکه درحال‌حاضر قم یک کانون بیماری است که باید آن را مدیریت کنیم و موارد زیادی را که از مناطق مختلف مورد بررسی قرار دادیم و مثبت شده‌اند، اکثرا منشأ سفر به قم داشته‌اند. او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه از تاریخ هفتم بهمن‌ماه به محض انتشار خبر کرونا در چین با اصرار بنده و حمایت دولت، پروازهای مستقیم از چین را لغو کردیم، گفت: اما متاسفانه پروازهای غیرمستقیم از چین برقرار بود. البته ما در ۳۶ مبادی ورودی کشور نیرو گذاشتیم تا همه چیز را به‌طور مرتب دیده‌بانی کنند. این درحالی است که این اقدامات ابدا در کشورهایی مانند امارات و ترکیه انجام نشد. بنابراین ما موارد غیرمستقیمی را که از چین وارد کشور می‌شدند، چک می‌کردیم اما اگر این افراد در دوره کمون قرار داشتند و علائمی نداشتند ممکن است با آلودگی وارد کشور شده باشند.

تعطیلی دانشگاه‌های ۱۰ استان تا پایان هفته

همچنین درراستای مقابله با ویروس کرونا، روزگذشته کیانوش جهان‌پور رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرد: با ابلاغ وزیر بهداشت، کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها، دانشکده‌های علوم‌پزشکی و سایر واحدها و موسسات آموزش عالی هم عرض تابعه در استان‌های تهران، قم، همدان، قزوین، البرز، اصفهان، گیلان، مازندران، گلستان و مرکزی تا پایان هفته تعطیل اعلام شد. به گزارش عصر ایران، علاوه بر اینها دانشگاه‌های آزاد نیز در استان تهران، البرز، قزوین، قم، همدان، اصفهان، گیلان، مازندران، گلستان، واحد بروجرد و کرمانشاه تا آخر هفته تعطیل خواهند بود. روز شنبه نیز مدارس بسیاری از شهرهای کشور تا آخر هفته تعطیل شد. حسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌ و پرورش هم در جلسه ستاد پیشگیری و کنترل بیماری کرونا از تعطیلی تمام اردوهای دانش‌آموزی و ضدعفونی تمام مدارس حوزه رای‌گیری خبر داد.

تکذیب برخی شایعات

در همین حال بازار شایعات همچنان داغ است. در همین ارتباط روز گذشته شایعه مرگ دو بیمار مبتلا به «ویروس کرونا» در کرمانشاه، توسط مدیر درمان تامین اجتماعی تکذیب شد. ازسوی دیگر سیدجواد حجازی مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علم و صنعت درگفت‌وگو با «ایلنا» ابتلای دانشجویان علم و صنعت به کرونا را تکذیب کرد.

واکنش جهانی

درکناراین تحولات به گزارش فرارو یک روزنامه از هنگ‌کنگ گزارش کرد که سازمان بهداشت جهانی از شیوع کرونا در کشور‌های دیگر جهان به‌خصوص ژاپن، کره‌جنوبی و ایران ابراز نگرانی کرده است. خبرهای دیگر نیز حاکی از آن است که عراق از پذیرش اتباع ایرانی در فرودگاه‌های خود خودداری می‌کند. علی کاشانی سخنگوی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) درگفت‌وگو با «ایرنا» ضمن اعلام این خبر گفت: پرواز‌ها به عراق در حال انجام است و هیچ پروازی باطل نشده، اما عراق از پذیرش مسافران ایرانی خودداری می‌کند. بعد از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا جدید در ایران، کشور عراق به‌صورت رسمی اعلام‌کرد که دیگر هیچ مسافر ایرانی را نمی‌پذیرد و ویزا برای مسافران ایرانی صادر نمی‌کند. همچنین به گزارش «ایلنا» به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، شهروندان سعودی از سفر به ایران برای مقابله با ویروس کرونا منع شده‌اند. همچنین عربستان از سفر مسافران غیرسعودی که به ایران سفر داشته‌اند نیز جلوگیری می‌کند مگر اینکه این افراد یک دوره ۱۴ روزه کمون ویروس کرونا را گذرانده باشند. درخبری دیگر به گزارش خبرگزاری تسنیم، ترکیه گذرگاه زمینی خود با ایران را بست.

مذاکره با کشورهای همسایه

بااین حال محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به انجام مذاکره با کشورهای همسایه اشاره و اظهار کرد: طبق این مذاکرات هماهنگی‌های لازم با کشور ترکیه برای چگونگی کنترل تردد مسافران به این کشور صورت گرفته است تا در ترددشان دچار مشکل نشوند. در این راستا قرار شد تا مسافران ترکیه پیش از خروج از مرزها معاینه شوند و گواهی سلامت اخذ کنند تا پس از ورود به آن کشور دچار مشکل نشوند. همچنین علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد که برای همه مسافران خروجی از ایران به مقصد کشور ترکیه، با انجام معاینات اولیه پزشکی و مراقبت سندرمیک، گواهی سلامت از نظر عدم ابتلا به ویروس کرونا جدید (COVID-۱۹)، صادر شود.

 

هنر جنگ با «کرونا»