معاون اول رئیس‌جمهوری در این مکالمه‌های تلفنی که صبح دیروز انجام شد ضمن در جریان قرار گرفتن آخرین وضعیت این استان‌ها از نظر میزان بارش‌ها و وقوع سیلاب در برخی از استان‌ها، بر بسیج همه امکانات برای مهار سیلاب و کاهش خسارات به مردم و زیرساخت‌ها تاکید کرد.

جهانگیری از این استانداران خواست تا در همکاری دقیق و مستمر با سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان هواشناسی، اقدامات لازم برای پیشگیری از خسارت ناشی از سیلاب و رسیدگی به وضعیت همه شهروندان به ویژه مناطقی که در معرض سیلاب و آبگرفتگی و طغیان رودخانه‌ها هستند را در دستور کار خود قرار دهند. معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین در مکالمه تلفنی با رئیس سازمان هواشناسی کشور پس از دریافت آخرین گزارش از میزان بارش در کشور به‌ویژه در استان‌های حاشیه زاگرس و البرز تاکید کرد: باید با دقت وضعیت نزولات جوی در کشور رصد و در صورت احتمال خطر، هشدارهای لازم به مردم داده شود. همچنین این سازمان باید اطلاعات دقیق را به استانداران و مسوولان جهت افزایش میزان آمادگی به منظور واکنش لازم در سریع‌ترین زمان ارائه کند. جهانگیری همچنین از همه ساکنان استان‌های در معرض وقوع سیلاب خواست تا همکاری لازم را با مسوولان انجام داده و به توصیه‌های دستگاه‌های ذی‌ربط به ویژه سازمان هواشناسی کشور که ضامن سلامت و امنیت آنهاست عمل کنند. استانداران کرمانشاه، لرستان، ‌چهارمحال و بختیاری، ایلام، اصفهان، فارس، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و تهران نیز در این تماس‌های تلفنی، گزارشی از آخرین میزان بارش‌ها، کنترل ورودی و خروجی سدها، ایجاد امکانات موقت برای شهروندان، تدارک امکانات و اعزام بالگرد برای عملیات امدادرسانی و انجام برخی اقدامات برای جلوگیری از آبگرفتگی در معابر شهری خبر دادند.

آماده‌باش ۱۱ فرمانداری در استان لرستان

در خبری دیگر، مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان از آماده‌باش ۱۱ فرمانداری در این استان و همچنین تخلیه ساختمان‌های مسکونی و تجاری در حریم روخانه‌ها خبر داد. غلامرضا آقامیرزایی در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره احتمال وقوع سیل در این استان گفت: وضعیت استان در حال حاضر پایدار است و هیچ مشکلی به ما گزارش نشده است. او با بیان اینکه ۱۱فرماندار در استان لرستان در حال آماده‌باش هستند، تصریح کرد: سطح آب در رودخانه کشکان به دلیل بارش‌ها بالا آمده است، اما ما با آبگرفتگی در هیچ بخشی مواجه نبوده‌ایم.

آقامیرزایی تاکید کرد: مجموعه دستگاه‌های اجرایی استان، سازمان امداد و نجات و اورژانس در حال آماده‌باش کامل هستند و در حریم رودخانه‌ها همه خانه‌های مسکونی و تجاری تخلیه شده است.

اهالی ۹ روستای پلدختر منازل خود را ترک کردند

همچنین روز گذشته بخشدار مرکزی پلدختر گفت: با توجه به اخطاریه‌های سازمان هواشناسی و هشدارهای ستاد مدیریت بحران استان مبنی بر وقوع سیل، اهالی ۹ روستای پلدختر منازل خود را به دلیل احتمال طغیان رودخانه‌ها تخلیه و به مکان امن پناه بردند. مرتضی کائیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: با توجه به هشدارهای داده شده، دیگر افرادی که در معرض خطر سیل احتمالی هستند خانه‌های خود را تخلیه و ترک کنند تا مبادا سیلاب فروردین ماه ۹۸ تکرار شود.

راهداری: مردم از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند

از سوی دیگر عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان با اشاره به تداوم بارش‌های سیل‌آسا، از مردم درخواست کرد از سفرهای غیرضرور پرهیز کنند. به گزارش فارس، شرفی اظهار کرد: با وجود اینکه از شامگاه دوشنبه بارش شدید و بدون وقفه باران را در تمام محورهای استان شاهد هستیم اما همه راه‌های مواصلاتی به‌جز محور قدیم خرم‌آباد- پلدختر و گردنه پای آستان کوهدشت باز و تردد برقرار است. او ادامه داد: با توجه به شرایط بحرانی از عصر روز دوشنبه پنجم اسفند به دلیل مسائل ایمنی محور خرم‌آباد- پلدختر را مسدود کردیم و محورهای دهلیج، چولهول و پاعلم را به‌عنوان جایگزین درنظر گرفتیم.

روند صعودی ورودی آب به سدهای خوزستان

همچنین دیروز مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه شرایط فعلی استان درخصوص بارندگی‌ها مطابق پیش‌بینی‌ها است و جای نگرانی نیست، گفت: به جز حوضه آبی کرخه که خروجی آن هم اکنون حدود ۳۵۰ متر مکعب بر ثانیه است و در مقایسه با روزهای گذشته این خروجی را حدود ۱۰۰ متر مکعب بر ثانیه افزایش داده‌ایم، خروجی دیگر سدهای استان تغییری نداشته‌اند.

داریوش بهارلویی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به رصد ساعتی ورودی آب به مخازن سدهای استان خوزستان، افزود: از روز دوشنبه شاهد روند افزایشی ورودی آب در حوضه‌های دز، کرخه، کارون و به‌صورت جزیی در حوضه مارون هستیم.