تصمیمات جدید برای مقابله با کرونا

رئیس مجلس با بیان اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا باید از قدرت کافی برخوردار باشد، ادامه داد: بر همین اساس در شورای عالی امنیت ملی تصویب شد که تمام بخش‌ها از تصمیم این ستاد ملی تبعیت کنند.

لزوم تشکیل شورای پشتیبانی

رئیس مجلس همچنین با حضور در جمع خبرنگاران در تشریح موضوعات مطرح شده در جلسه دیروز گفت: موضوع مهمی که در این جلسه مطرح شد این بود که رئیس‌جمهوری یک شورای پشتیبانی برای حمایت از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل دهد که مستقیما اداره شود و همه بخش‌های کشور با آن همکاری کنند.

دستورالعمل جدا برای شهرهای درگیر و سالم

لاریجانی همچنین تاکید کرد: در موضوع سفرها تاکید شد ستاد ملی مبارزه با کرونا که از پشتوانه شورای عالی امنیت ملی برخوردار است، برای استان‌ها و شهرستان‌هایی که در حال‌حاضر سالم هستند، دستورالعمل‌هایی مشخص کند و برای شهرها و استان‌های درگیر با این بیماری دستورالعمل دیگری داشته باشد و حتما از سفرهای شیوع دهنده بیماری کرونا جلوگیری شود. به گفته لاریجانی، این سفرها علاوه بر آنکه میزان درگیری بین خود مردم را بسیار افزایش می‌دهد، باعث تغییر جنس این ویروس در سفرهای بین استانی خواهد شد و به همین دلیل نحوه مبارزه با آن را دشوار می‌کند.

بررسی نیازهای کادر درمان

او افزود: در ادامه این جلسه مقرر شد تصمیمات مأخوذه محقق شود، از جمله برخی پیشنهادها با محوریت پاداش و بیمه کادر درمانی به‌صورت ویژه منظور شود یا افراد آسیب‌دیده جزو ایثارگران لحاظ شوند و در این گونه زمینه‌ها تدبیر لازم صورت گیرد. رئیس مجلس درباره مباحث مطرح شده در این جلسه افزود: مهمترین نیازها در این عرصه نیاز کادر درمانی چه از نظر مالی و چه از حیث تامین پروژه‌ها به‌صورت ارزی و ریالی است که سازمان برنامه و بودجه باید در این خصوص ورود کند و در صورتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تشخیص دهد، این تصمیم قابل طرح در جلسه سران قواست.

وجود دو نوع ویروس کرونا در ایران

البته یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که در جلسه فوق‌العاده دیروز کمیسیون بهداشت برای بررسی اقدامات انجام شده جهت مقابله با ویروس کرونا حضور داشت، در گفت‌وگو با «ایسنا» به اظهارات وزیر بهداشت درباره وجود دو نوع ویروس کرونا در کشور خبر داد. شهروز برزگر گفت: طبق توضیحات وزیر بهداشت بخشی از ویروس کرونا در گیلان متفاوت از ویروس ووهان چین و با منشأ متفاوت است که حتی به پرستار ۲۵ ساله هم رحم نکرد لذا باید تمهیدات لازم اندیشیده شود. این نماینده مجلس در مورد جلسه دیروز توضیح داد: «این شامل قم هم می‌شود که بخشی از ویروس کرونا در قم با ویروس ووهان چین متفاوت است. به عبارت دقیق‌تر مشخص نیست که منشأ ویروس دوم از کجاست؟ آنچه از صحبت‌های وزیر بهداشت برداشت کردم این است که دو نوع ویروس در کشور هست. یکی ویروس ووهان چین و یکی دیگر ویروسی با منشأ نامعلوم که به نظرم در این باره این احتمال وجود دارد که ویروس از نوع بیوتروریسم آمریکا باشد که در ایران پخش شده است.»

آخرین آمار ابتلا در کشور

با این همه آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت درباره تعداد مبتلایان به کرونا در کشور نشان می‌دهد که این تعداد از مرز ۷ هزار نفر عبور کرده است. دکتر کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته درتوضیح آخرین آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ گفت: بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی و از ظهر روز یکشنبه تا ظهر دوشنبه تعداد ۵۹۵ مورد جدید قطعی ابتلا به بیماری کووید-۱۹ ثبت و گزارش شده است. بر این اساس در مجموع تا کنون ۷هزار ۱۶۱ مورد قطعی ابتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شده است. او در توضیح آمار کلی این بیماری به تفکیک استان‌ها نیز گفت: در تهران ۱۹۴۵ نفر، در قم ۷۱۲، گیلان ۵۲۴، اصفهان ۶۰۱، البرز ۳۰۷، مازندران ۶۳۳، مرکزی ۳۸۹، قزوین ۲۴۷، سمنان ۲۲۰، گلستان ۱۷۵، خراسان رضوی ۱۸۳، فارس ۱۳۳، لرستان ۱۵۱، آذربایجان شرقی ۱۲۹، خوزستان ۷۳، یزد ۹۰، زنجان ۶۸، کردستان ۶۶، اردبیل ۷۲، کرمانشاه ۴۴، کرمان ۳۶، همدان ۶۰، سیستان و بلوچستان ۳۴، هرمزگان ۵۲، خراسان جنوبی ۳۷، خراسان شمالی ۳۴، چهارمحال و بختیاری ۲۶، ایلام ۳۱، آذربایجان غربی ۶۹، کهگیلویه و بویراحمد ۹ و بوشهر ۱۱ مورد بیماری کووید- ۱۹ ثبت شده است.

آخرین آمار فوتی‌ها

جهانپور همچنین درباره فوتی‌های این بیماری نیز گفت: متاسفانه از ظهر روز یکشنبه تا ظهر دوشنبه ۴۳ نفر از مبتلایان جدید کووید- ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۲۳۷ مورد رسید. سخنگوی وزارت بهداشت در عین حال تاکید کرد: خوشبختانه تاکنون ۲هزار و ۳۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

سفر نروید

افزایش مبتلایان به کرونا به بیش از ۷ هزار نفر همه مقامات به‌ویژه مقامات وزارت بهداشت را بر آن داشته تا درباره سفر به مردم هشدار دهند و از آنان بخواهند که در خانه‌های خود بمانند. دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت در خانه ماندن و عدم سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری با توجه به شیوع ویروس کرونا، گفت: در خانه ماندن هموطنان و عدم حضور در معابر و خیابان‌ها رمز غلبه بر ویروس کرونا بوده و با تحمل و بردباری در مدتی کوتاه خواهیم توانست از این مرحله عبور کنیم. به گزارش «ایسنا» رئیسی ضمن اشاره به سفرهای برخی از هموطنان به استان‌های شمالی کشور در این روزها اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در این استان‌ها و اختصاص کامل امکانات بهداشتی و درمانی به اهالی این مناطق، دیگر امکانی برای خدمت‌رسانی حوزه سلامت به مسافران وجود ندارد و در صورت بیماری، مسافران با مشکلات وسیعی مواجه خواهند شد.

۲ هفته آینده؛ اوج کرونا در ایران

با این همه برخی مقامات با استناد به بررسی‌های کشوری صورت گرفته، اوج بیماری کرونا در ایران را دو هفته آینده اعلام و تاکید کرده‌اند که استان‌های با تردد بیشتر از جمله خراسان، اصفهان، فارس، تهران و خوزستان احتمال خطر اوج بیماری را به نسبت بقیه نقاط کشور دارند. همایون یوسفی عضو ناظر مجلس در کمیته کشوری مقابله با کرونا در گفت وگوی ویژه خبری در سیمای خوزستان گفت: براساس پیش‌بینی‌های کمیته کشوری مقابله با کرونا، تا هفته آینده در کل کشور روزانه میزان بستری ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر می‌شود.

سفر، بازی با جان است

از سوی دیگر، دکتر علیرضا زالی، فرمانده مدیریت عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران، تاکید کرد: انجام سفر در این شرایط به نوعی بازی با جان خود و دیگران است. این شهامت نیست که فکر کنیم به سفر می‌رویم و ویروس نمی‌گیریم. ویروس مرز و در سفر بودن و... نمی‌شناسد. ضمن اینکه در سفر شانس ابتلا بیشتر می‌شود. او افزود: خبر داریم که برخی افراد در اطراف تهران در خفا در تالارها مراسم برگزار کرده‌اند. این شجاعت و شهامت نیست، بلکه جان خودشان و دیگران را به خطر می‌اندازند.

وضعیت قرمز در گیلان

خبرها حکایت از آن دارد که وضعیت در گیلان همچنان قرمز است. مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس با اشاره به اعلام وضعیت قرمز در استان گیلان در گفت‌وگو با عصرایران گفت: مقداری ترددها و ورودی‌های استان در روزهای اخیر به‌واسطه محدودیت‌های ایجاد شده کاهش پیدا کرده است. او در عین حال افزود: خیلی از بیماران مبتلا به بیماری‌های حاد تنفسی به دلیل عدم بستری در بیمارستان‌ها و کمبود تخت‌های بیمارستانی در استان گیلان تلف شدند، یعنی به ظرفیت بیمارستان‌ها توجه نشد و بیمارستان‌ها از افرادی پر شد که بیماری‌شان حاد نبود. از سوی دیگر شهروز برزگر دیگر نماینده مجلس دیروز در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره انتشار گسترده کرونا در استان گیلان گفت: مسافران از قم ویروس را به گیلان بردند. همچنین قبل از آنکه ایران درگیر کرونا شود زواری از افغانستان و پاکستان و حتی امارات به ایران آمده بودند که حتی خودشان هم از ابتلا به کرونا اطلاعی نداشتند.

مازندران را قرنطینه کنید

اوضاع در مازندران هم بر اساس آنچه آمارهای وزارت بهداشت و همچنین نمایندگان مردم مازندران در مجلس می‌گویند، قرمز است. این وضعیت به‌صورتی است که مجمع نمایندگان این استان در مجلس را بر آن داشته تا در یک نامه خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری خواستار قرنطینه مازندران و همچنین ارسال فوری امکانات پزشکی شوند. علی‌محمد شاعری رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس در دو نامه جداگانه به رئیس‌جمهور و وزیر کشور خواستار قرنطینه این استان و اعزام پزشکان، پرستاران و کادر درمانی برای مقابله با ویروس کرونا شد.

ممنوعیت اقامت در شهرهای مازندران

مهران حسنی معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران نیز دیروز ضمن اعلام خبر پلمب ۱۲ واحد اقامتی در شهرستان بابلسر اعلام کرد که اقامت مسافران در شهرهای مازندران ممنوع است.

وضعیت هشدار در تهران

از سوی دیگر در پایتخت، علیرضا زالی، فرمانده مدیریت عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به علت افزایش مبتلایان به ویروس کرونا جدید در تهران، گفت: با توجه به اینکه در پیک بیماری هستیم و آمار هم نشان‌دهنده روبه افزایش بودن است و بیماری هم در تهران و سایر نقاط کشور کنترل نشده و در عین حال آمار کشوری و جهانی رو به تزاید است، بنابراین اگر حجم مداخلاتمان نسبت به دو هفته گذشته افزایش نیابد، دچار مشکل می‌شویم. اکنون میزان مداخله ما در سطح شهر تهران متوسط است. برای اینکه سناریویی پیش‌بینی کنیم تا با آمار رو به تزاید مواجه نشویم، باید مداخلات به‌صورت سختگیرانه‌تر اعمال شود. این نظر فنی و علمی ماست که امیدوارم مسوولان مورد توجه قرار دهند.

موافقت ۶۱ درصدی تهرانی‌ها با قرنطینه

در ادامه تاکیدها بر لغو هرگونه سفر، دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، با همکاری ایسپا یک نظرسنجی انجام داده که نتایج آن نشان می‌دهد ۶۱ درصد تهرانی‌ها موافق قرنطینه شدن پایتخت هستند. به گزارش «ایلنا» آرش نصراصفهانی مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: در تهران ۶۱درصد از پاسخگویان با قرنطینه شدن شهر موافق و ۳۳ درصد مخالفند.

به لواسان نروید، حتی برای چند ساعت

کمال الدین محمدیان رئیس شورای شهرستان شمیرانات در شمال تهران نیز دیروز از شهروندان نقاط مختلف کشور به‌ویژه تهرانی‌ها خواست با توجه به سرعت شیوع ویروس کرونا از مسافرت هر چند کوتاه و چند ساعته به بخش‌های لواسانات و رودبار‌قصران خودداری کنند. او به «ایرنا» گفت: در شرایط کنونی که به دلیل شیوع ویروس کرونا از یکطرف، امکان سفر به شمال کشور فراهم نیست و از سوی دیگر، مدارس، دانشگاه‌ها و بسیاری از مراکز تعطیل است، متاسفانه رفت و آمدها به مناطق خوش آب‌و‌هوای شهرستان شمیرانات افزایش یافته است.

شرایط غیرعادی در عسلویه

همچنین مقامات عسلویه هم وضعیت این منطقه را عادی نمی‌دانند و سفر به عسلویه را ممنوع اعلام کرده‌اند. دیروز عبدالنبی یوسفی فرماندار شهرستان عسلویه با بیان اینکه شهرستان عسلویه دیگر شرایط عادی ندارد گفت: ورود میهمانان از مبادی ورودی شهرستان تا اطلاع ثانوی ممنوع است. او همچنین تصریح کرد: هرگونه مراسم جشن، عروسی و... ممنوع و تخلف محسوب شده و باید برخورد شود.

لغو مراسم پنج‌شنبه آخرسال

از سوی دیگر مراسم پنج‌شنبه آخرسال و تحویل سال نو در بقاع متبرکه هم لغو شد. محمد نوروزپور مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با اعلام این خبر گفت: این اقدام به منظور جلوگیری از تجمعات صورت گرفت. او افزود: در ابلاغیه‌ای که روز سوم اسفندماه به تمامی ادارات کل اوقاف در استان‌ها ارسال شده است، اعلام کردیم، برگزاری هر نوع تجمعات در بقاع متبرکه ممنوع است.

تعطیلی بقاع متبرکه تا اردیبهشت

همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری میزان فخرالدین صابری دبیر ستاد رئیس بقاع متبرکه از غیرعلمی بودن برخی اظهارات مبنی بر آنتی‌باکتریال بودن سازه‌های حرم خبر داد و گفت: ضدعفونی کردن همه بقاع متبرکه در کشور امکان‌پذیر نیست.  در شرایط کنونی بهترین راه این است که مردم ملاحظه کنند و با مراکز بهداشتی و درمانی همکاری داشته باشند تا شیوع این بیماری واگیردار با همکاری مردم کمتر شود و این رویه حتما باید تا اردیبهشت ماه ادامه پیدا کند.

انتقاد از برپایی جشن و نماز جماعت  

درهمین حال به گزارش خبرآنلاین شهاب‌الدین حائری شیرازی، فرزند مرحوم آیت‌الله محی‌الدین شیرازی و داماد احمد توکلی در کانال تلگرامی خود نوشت: شنیدم نمازهای جماعت همچنین مراسم جشن میلاد امیرمومنان در مساجد قم، کما فی‌السابق برقرار بوده است. این در حالی است که مقایسه عدد مبتلایان ثابت شده قم یعنی ۶۵۰ با عدد جمعیت و تراکم جمعیت این شهر ثابت می‌کند به نسبت جمعیت، قم همچنان رکورددار میزان شیوع کرونا در کشور است.