همچنین زمان اجرای آن احتمالا فروردین ماه خواهد بود. البته روحانی در اظهارات خود تاکید کرد که اگر در فروردین ماه این اعتبار در اختیار خانوارها قرار نگرفت، در اردیبهشت ماه به آنان اختصاص می‌یابد. دولتی‌ها برای اجرایی کردن این تصمیم، حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته و این رقم را به تصویب رسانده‌اند.

دولت در بودجه سالانه برای پرداخت یارانه نقدی به خانوارها، رقم ۴۲ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص می‌دهد و طی ۱۲ ماه سال از این منبع، ماهانه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تحت عنوان یارانه نقدی به خانوارها پرداخت می‌کند. بنابراین میزان کل اعتباری که برای پرداخت یک میلیون تومانی به هر خانوار ایرانی درنظر گرفته شده (۲۵ هزار میلیارد تومان)، ۵/ ۵۹ درصد کل اعتبار سالانه‌ای است که دولت برای پرداخت یارانه نقدی در اختیار دارد. از سوی دیگر، با پرداخت اعتبار ۲۵ هزار میلیارد تومانی به ۲۳ میلیون خانوار تحت عنوان یارانه، عملا دولت برای پرداخت یارانه نقدی خانوار در مجموع ماه‌های باقی مانده از سال، می‌تواند ۱۸ هزار میلیارد تومان اختصاص دهد.

از سوی دیگر دولت تصمیم گرفته که این اعتبار یک میلیون تومانی را طی ۲۴ ماه از یارانه نقدی افراد خانواده کسر کند. بر این اساس، محاسبات نشان می‌دهد که از زمان تصمیم دولت به کسر این اعتبار از یارانه نقدی، تا ۲۴ ماه، ماهانه ۴۱ هزار تومان از یارانه نقدی هر خانوار کسر خواهد شد. به عبارتی دیگر، با درنظر گرفتن بعد خانوار که مرکز آمار ایران آن را ۲/ ۳ نفر اعلام کرده است، به‌طور میانگین از یارانه هر فرد، حدود ۱۳ هزار تومان تا ۲۴ ماه کسر خواهد شد.

دومین اقدام حمایتی

دومین بسته حمایتی دولت، کمک مالی به سه میلیون نفر از اقشار محروم و تحت فشار جامعه است؛ روحانی این بخش از کمک دولت را اختصاص اعتبار ۲۰۰هزار تا ۶۰۰ هزار تومانی اعلام کرد که به ۳ میلیون نفر از قشر محروم اختصاص می‌یابد؛ کمکی که چهار مرحله برای اجرای آن درنظر گرفته شده و مرحله اول آن نیز بنابر اظهارات رئیس‌جمهوری، پرداخت شده است. مرحله دوم، سوم و چهارم این بسته حمایتی دولت، به ترتیب در پایان فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه پرداخت خواهد شد.

تسهیلات برای خانوارهای کم درآمد

البته بنابر آنچه حسن روحانی در جلسه دیروز اعلام کرد، دولت علاوه بر پرداخت کمک‌های نقدی، وام‌هایی را هم برای برخی خانوارها درنظر گرفته است. بنابر این تصمیم، قرار است وام یک تا ۲ میلیون تومانی با نرخ ۴ درصد به ۴ میلیون خانوار کم درآمد اختصاص یابد.

تسهیلات برای کسب‌و‌کارها

دولتی‌ها علاوه بر تسهیلاتی که برای برخی از ۴ میلیون خانوار کم درآمد درنظر گرفته‌اند، از اختصاص اعتبار ۷۵ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت وام و تسهیلات برای بنگاه‌های اقتصادی و کسب‌و‌کارها خبر می‌دهند. رئیس‌جمهوری دیروز در اظهارات خود به تشریح این اقدام حمایتی دولت نیز پرداخت. بر این اساس، دولت در این بسته، کسب‌و‌کارها و بنگاه‌های اقتصادی یک نفره تا چند نفره ازجمله سه میلیون نفر که کسب‌و‌کار آنها در پی بیماری کرونا تحت فشار قرار گرفته است را مورد حمایت قرار می‌دهد. این بنگاه‌ها و کسب‌و‌کارها را می‌توان در دو دسته تقسیم‌بندی کرد که بر اساس اظهارات روحانی، میزان تسهیلاتی که به این دو دسته اختصاص می‌یابد متفاوت خواهد بود. این دو دسته شامل بنگاه‌هایی که به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل شدند (فعالیت‌های پرریسک) و همچنین بنگاه‌هایی که کسب‌و‌کار آنها کساد شده و کار خود را از ۲۳ فروردین ماه ازسر می‌گیرند، خواهد بود.روحانی در توضیح این تصمیم دولت گفت: میزان تسهیلات برای هر بنگاهی تقریبا مشخص شده و به این بنگاه‌ها اعلام خواهد شد که چه مقدار به آنها پرداخت می‌شود؛ پولی که برای کمک به این عنوان است که اشتغال آنها فعال نبوده ولی کارگرها را نگه‌داشتند و مقداری پول برای سرمایه در گردش‌شان که بتوانند به تدریج بنگاه خودشان را فعال کنند.بر اساس تصمیم دولت، این وام با نرخ ۱۲ درصد پرداخت می‌شود و بازپرداخت آن دوساله و از مهرماه آغاز می‌شود.

اعتبار برای صندوق بیمه بیکاری

از سوی دیگر، دولتی‌ها در تصمیمات حمایتی خود ۵ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری اختصاص داده‌اند که به گفته روحانی این مبلغ تامین شده و قرار است بر اساس معیارهای مشخص، به افرادی پرداخت شود که دچار بیکاری می‌شوند.

کمک برای مبارزه با کرونا

همچنین دولت حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان برای مبارزه با کرونا اختصاص داد. قرار است این اعتبار، به سه گروه «شرکت‌های دانش بنیان»، «تولیدات مدنظر وزارت بهداشت» و همچنین «دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تامین نیازها» برای موضوع مبارزه با کرونا تعلق گیرد. به گفته حسن روحانی بخش اعظم این رقم برای رفع نیازمندی‌های دانشگاه‌های زیر نظر وزارت بهداشت پرداخت خواهد شد.

هماهنگی سایر نهادهای کمک‌کننده

رئیس جمهوری همچنین از ضرورت هماهنگی میان نهادهای دیگر که اقدام به کمک می‌کنند سخن گفت. او تاکید کرد: تصمیم گرفتیم کمک‌هایی که امروز از طرف نهادهای دیگر اعلام می‌شود؛ حالا یک نهاد عمومی است مثل ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان یا نهادی مثل سپاه پاسداران، اینها یک کمک‌هایی به اقشار می‌کنند، خیرین هستند که کمک می‌کنند یا دولت هست که کمک می‌کند، با هماهنگی صورت گیرد. ممکن است کمک‌ها در یک جایی متمرکز شود یک جایی هم اصلا پرداخت نشود یا کم پرداخت شود، بنابراین این هماهنگی ضروری است.به گفته روحانی، معاون اول ظرف این هفته یا هفته آینده جلسه‌ای را برگزار می‌کند. معاون اول می‌تواند همان جلسه شورای عالی رفاه را تشکیل دهد و از این نهادها هم دعوت کند از برخی خیرین هم دعوت شود.

 

08-01

 

آرامش موقت در آمار کرونایی؟

سه شاخص آغاز فعالیت کسب‌وکارها

کرونا در تهران رو به افزایش است 

پایان ممنوعیت‌ها در پایتخت؟