سیرنزولی کرونا در برخی استان‌ها

گرچه مقامات وزارت بهداشت از نزولی شدن روند ابتلا در بسیاری از استان‌ها می‌گویند اما بنابر گفته همین افراد، ۶ استان همچنان روند صعودی ابتلا را تجربه می‌کنند. آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت هم نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به کرونا در ایران از مرز ۷۳ هزار نفر گذشته و تعداد جان‌باختگان نیز به ۴ هزار و ۵۸۵ نفر رسیده است.دولت حسن روحانی که از روز شنبه ۲۳ فروردین ماه اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی را آغاز کرده و در پی آغاز اجرای این طرح بسیاری از مشاغل در استان‌های کشور به جز تهران، فعالیت خود را از سرگرفته‌اند، همچنان از مردم می‌خواهد به سیاست ماندن در خانه ادامه دهند. این موضوع را علاوه‌بر حسن روحانی که در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر بهداشت بر آن تاکید کرد، ایرج حریرچی نیز مورد تاکید قرار داد.

سیر صعودی ۶ استان

معاون‌کل وزارت بهداشت بامداد دوشنبه در حاشیه بیست و پنجمین جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه روند ابتلا به کرونا در اکثر استان‌ها‌ نزولی شد، گفت: مردم بدانند سیاست «در خانه ماندن» ‌ادامه دارد. براساس گزارش خبرگزاری تسنیم، حریرچی با بیان اینکه در اکثر استان‌های کشور و در مجموع کشور روند ابتلای به کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن روند نزولی داشته است، افزود: در ۶ استان نیز روند ابتلای به کرونا سیر صعودی تدریجی داشته و در برخی استان‌ها از جمله اصفهان سیر صعودی یا نزولی چشمگیری نداشته و در یک خط صاف حرکت کرده است. علاوه‌بر اظهارات حریرچی آخرین بررسی‌های صورت گرفته درباره بیماری کووید-۱۹ در کشور تا روز ۲۳ فروردین ماه، نشان می‌دهد که مرگ و ابتلا به این بیماری در روز‌های اخیر در کل کشور روندی نزولی داشته است. «ایسنا» در این گزارش که بنابر آمار وزارت بهداشت تدوین شده می‌افزاید: با این همه در مورد سه استان به‌نظر می‌رسد موج جدید اپیدمی شروع شده است. سه استان روند صعودی در مرگ و ابتلا داشتند و چهار استان اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند. در این گزارش از استان‌های سمنان، قم، مرکزی و زنجان به‌عنوان استان‌های با میزان بروز بالا نام برده شده که احتمال بروز یک موج خفیف جدید در آنها وجود دارد.

آمادگی برای روزهای سخت‌تر

با این همه هنوز تحلیل‌ها از وضعیت ایران در روند ابتلا به کرونا احتمالی است و وزیر بهداشت نیز بر این باور است که فعلا هیچ‌کس توان پیش‌بینی خاصی ندارد و نمی‌دانیم کرونا با ما و با جهان چه خواهد کرد. سعید نمکی گرچه دیروز در نشست خبری ویدئو کنفرانسی خود با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که پس از اردیبهشت و خرداد نفس راحت‌تری از شر این توفان بکشیم، اما در عین حال این نکته را هم بیان کرد که «من خودم را برای روزهای بسیار سخت‌تری آماده کرده‌ام؛ روزهایی که ممکن است همزمان با کرونا قرار باشد آنفلوآنزای فصلی را نیز تجربه کنیم.»

او البته به موضوع معوقات بیمارستان‌های دولتی نیز اشاره کرد و گفت که با شروع کرونا و مشکلات بیماری کووید-۱۹، توانستیم بخش مهمی از معوقات بیمارستان‌های دولتی و مراکز طرف حساب را تا پایان آذر ۹۸ پرداخت کنیم. بسیاری از مطالبات پرداخت شده است و بقیه را هم پرداخت می‌کنیم و به زودی معوقات را به صفر خواهیم رساند. به گفته وزیر بهداشت، با مدیریت منابعی که صورت گرفت، در سال ۹۹ مانند سال‌های گذشته کسری جدید نداریم.

رد استراتژی ایمنی گروهی برای کرونا

یکی دیگر از موضوعاتی که در روزهای اخیر در برخی اخبار و محتوای منتشر شده در فضای مجازی مطرح شده ایجاد ایمنی گروهی در برابر ویروس کرونا است؛ موضوعی که روز گذشته کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت آن را رد و تاکید کرد: تلاش این نیست که به سمت ایمنی گروهی برای کرونا برویم و استراتژی وزارت بهداشت این نیست. به گزارش «ایرنا» جهانپور افزود: بیش از ۶۰۰ هزار نفر در زیرمجموعه وزارت بهداشت شامل تعداد زیادی پزشک و پرستار و کارشناس سلامت فعال هستند و نظرات زیادی دارند که نظر وزارت بهداشت نیست. واحد شمارش انسان‌ها گله نیست و چیزی به نام ایمنی گله‌ای نداریم. به گفته جهانپور، تلاش این نیست که به سمت ایمنی گروهی برویم و چیزی است که احتمال دارد با آن مواجه شویم. ولی استراتژی نظام سلامت این نیست که ایمنی گروهی ایجاد شود و اگر در جایی اتفاق بیفتد ممکن است یک بیماری بر همه ابزارهای بشر چیره شود و این موضوع یک جبر است و انتخاب نیست و چنین چیزی در دستور کار وزارت بهداشت قرار ندارد.

سه راهبرد برای مدیریت کرونا

از سوی دیگر، ایرج حریرچی نیز شامگاه دوشنبه در جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا به سه راهبرد اصلی وزارت بهداشت در مدیریت بیماری کرونا‌ اشاره کرد و گفت: اولین راهبرد فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند حداکثری است؛ این راهبرد به این معنا‌ست که مردم بدانند هنوز سیاست در خانه ماندن باید ادامه داشته باشد و خروج از منزل برای کارهای غیر‌ضروری انجام نشود. معاون وزیر بهداشت شناسایی بیماران بدون نشان را دومین راهبرد در مقابله با بیماری کرونا دانست و گفت: سومین راهبرد نیز شناسایی و جداسازی افرادی است که با بیماران و افراد ناقل مرتبط بوده‌اند که این اقدام در استان زنجان به‌صورت آزمایشی انجام می‌شود و به سایر استان‌ها نیز تسری پیدا خواهد کرد.

آخرین آمار کرونایی در ایران

با این همه روز گذشته هزار و ۶۱۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند. بنابر آنچه سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرد، در بازه زمانی روز یکشنبه تا دیروز ۲۵ فروردین ۱۳۹۹، براساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۶۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید -۱۹ در کشور شناسایی شدند که با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۷۳ هزار و ۳۰۳ نفر رسید. به گفته جهانپور، متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۱۱۱ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و بر این اساس در مجموع تا روز دوشنبه، ۴ هزار و ۵۸۵ نفر از بیماران، جان باخته‌اند. جهانپور همچنین گفت: تا کنون ۴۵ هزار و ۹۸۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

او افزود: ۳ هزار و ۸۷۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۲۷۵ هزار و ۴۲۷ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در بیش از ۱۰۰ آزمایشگاه مورد تایید وزارت بهداشت انجام شده است. سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت تقریبا ثابت و نزولی موارد ابتلا به ویژه در برخی استان‌ها و همچنین برخی نگرانی‌ها درباره شهر تهران گفت: امیدواریم تمامی اقشار و صنوف از هر گونه تردد غیرضرور خودداری کنند و مرحله سوم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی بتواند در مسیر مهار این بیماری کمک کند.