7هزار مایل دورتر از خانه چه می‌کنید؟

در همین ارتباط وزیر امورخارجه ایران در پیام توییتری در واکنش به این موضوع نوشت: به نظر نمی‌رسد نیروی دریایی ایالات متحده راه خود را در اطراف آب‌های ما پیدا کند.شاید به این دلیل که نام آن را نمی‌داند: خلیج‌فارس که ۲۰۰۰ سال پیش از آنکه ایالات متحده به‌وجود بیاید به همین نام بوده است. یا اینکه نمی‌دانند ۷هزار مایل دورتر از خانه خود، اطراف خانه ما چه می‌کنند! به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمدجواد ظریف در این پیام با توجه به گشت‌زنی مشروع و طبیعی قایق‌های ایرانی در خلیج‌فارس که با واکنش منفی نیروی دریایی آمریکا روبه‌رو شده و آن را تحریک‌آمیز خواندند، توییت دو سال پیش خود ( ۳ آگوست ۲۰۱۸ ) را دوباره به آنها یادآوری کرد: نیروی دریایی آمریکا نمی‌تواند راهش را در آب‌های ما پیدا کند؛ احتمالا به این خاطر که اسم آن را نمی‌دانند.

واکنش وزیر دفاع ایران به تحرکات آمریکا

همزمان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات اخیر آمریکا در خلیج‌فارس با تاکید بر اینکه حضور غیرقانونی و متجاوزانه آمریکایی‌ها در خلیج‌فارس باعث ناامنی است، اظهار کرد: آنها از آن طرف دنیا در کنار مرزهای ما حضور یافته‌اند و ادعاهای بیخود هم می‌کنند. سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح جمعه در حاشیه مراسم رژه خدمت ارتش و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی پیرامون تحولات اخیر با آمریکا در خلیج‌فارس، اظهار کرد: چیزی که باعث ناامنی در منطقه خلیج‌فارس می‌شود در واقع حضور غیرقانونی و متجاوزانه آمریکایی‌ها است که از آن طرف دنیا در کنار مرزهای ما حضور یافته‌اند و از این ادعاهای بیخود هم می‌کنند. او تاکید کرد: قطعا مردم ما بصیر هستند و می‌بینند حق با چه کسی است؛ ما در خانه خودمان هستیم و آنها از آن سوی دنیا آمده‌اند تا برای کشورهای منطقه با تهدید و تحریم مشکل درست ‌کنند.

واکنش پمپئو

همزمان وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت که درباره گزارش سنتکام راجع به «حرکت ناامن» شناورهای نظامی ایرانی به کشتی‌های آمریکایی در خلیج‌فارس با وزارت دفاع آمریکا صحبت کرده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی شکبه ان.بی.سی، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در پی ادعای سنتکام درباره «حرکت ناامن شناورهای نظامی ایران در نزدیکی کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا» در پاسخ به این سوال شبکه فاکس نیوز که آیا درباره این موضوع با وزارت دفاع آمریکا صحبت کرده است، گفت: ما به‌عنوان یک تیم در این باره صحبت کردیم. در حال ارزیابی این هستیم که چگونه به بهترین شکل پاسخ داده و نارضایتی خود را درباره اتفاقی که رخ داد منتقل کنیم. بر اساس این گزارش، اظهارات پمپئو در پی این مطرح می‎شود که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین بامداد پنج‌شنبه به وقت تهران در بیانیه‌ای مدعی شد که یازده شناور نظامی ایرانی در محدوده‌ شمال خلیج‌فارس به شش کشتی جنگی از ناوگان نیروی دریایی آمریکا نزدیک شده و برای آنها مزاحمت ایجاد کرده‌اند. همچنین آمریکایی‌ها گشت‌زنی‌های شناورهای ایرانی به منظور حفظ امنیت کشور و منطقه را خطرناک و تحریک‌آمیز توصیف کرده‌اند. علاوه بر این، واشنگتن مدعی شده است که این کشتی‌های جنگی آمریکایی در حال انجام عملیات مشترک با بالگردهای آپاچی در آب‌های بین‌المللی در خلیج‌فارس بوده‌اند.

فرماندهی مرکزی تروریست‌های آمریکایی در منطقه موسوم به «سنتکام» بامداد پنج‌شنبه به وقت تهران با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که ۱۱ شناور ایرانی با نزدیک شدن به کشتی‌های آمریکایی در شمال خلیج‌فارس، برای آنها ایجاد مزاحمت کردند. سنتکام در ادامه مدعی شده که یکی از شناورهای ایرانی تا فاصله ۹ متری یکی از کشتی‌های گارد ساحلی آمریکا پیش رفته بود. در این بیانیه همچنین ادعا شده که کشتی‌های نظامی آمریکا بارها به شناورهای ایرانی اخطار دادند، اما شناورهای ایرانی تا یک ساعت توجهی به این اخطارها نکردند.

گفت‌وگوی منطقه‌ای پمپئو درباره ایران

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین از گفت‌وگوی خود با وزرای خارجه قطر، امارات و کویت درباره موضوعات مختلف از جمله ایران خبر داد. به گزارش «ایسنا» مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توییترش در این باره نوشت: گفت‌وگوی خوبی با عبدالرحمان الثانی، وزیر امور خارجه قطر داشتم. از او برای حمایت قطر در کمک به ما برای بازگرداندن آمریکایی‌ها به خانه در جریان [شیوع] کووید-۱۹ تشکر کردم. پمپئو همچنین در ادامه اظهار کرد که آنها درباره مسائل منطقه به ویژه آنچه آن را «مقابله با اقدامات ثبات‌زدای ایران» از جمله در عراق خواند، گفت‌وگو کرده‌اند. وزیرامورخارجه آمریکا همچنین با همتایان خود از امارات متحده عربی و کویت نیز درباره مسائل مختلف از جمله ایران به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. پمپئو با وزرای خارجه این سه کشور علاوه بر کرونا درباره مسائل منطقه‌ای و آنچه آمریکا «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» می‌خواند نیز گفت‌وگو کرد.

ادعا درباره برنامه هسته‌ای ایران

در ادعای دیگر، وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود به کنگره ادعاهایی را درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از المانیتور، وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه‌ای که به کنگره این کشور ارائه کرد همان ادعاهای سال گذشته‌اش را تکرار کرد؛ گزارش امسال نیز همانند گزارش سال گذشته مبتنی بر ادعاهای رژیم صهیونیستی بود که نتانیاهو مدعی شده بود آنها را از یک آرشیو هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸ به دست آورده است. در گزارش سال ۲۰۱۹ ادعا شده است که این آرشیو «می‌تواند به‌طور بالقوه تخطی از ممنوعیتی باشد که معاهده ان.پی.تی در زمینه تولید تسلیحات هسته‌ای ایجاد می‌کند.» خلاصه گزارش امسال با اشاره به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی درباره «ذرات اورانیومی فرآوری شده شیمیایی یک مکان اعلام نشده در ایران» ارائه داده بود، فراتر می‌رود. همچنین وزارت خارجه آمریکا در این گزارش مدعی شد: کوتاهی بین‌المللی ایران در اعلام موضوع مواد هسته‌ای به دیده‌بان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک تخطی آشکار (از ارزیابی جامع دیده‌بانی) تحت ان.پی.تی ارائه می‌دهد و همچنین نقض بند ۳ خود معاهده ان.پی.تی هم خواهد بود. در ادامه این گزارش ادعا شده است که تهران از دادن دسترسی «دو مکان اعلام نشده» به بازرسان آژانس خودداری کرده و به درخواست‌های آژانس برای ارائه توضیحاتی درباره احتمال وجود مواد هسته‌ای اعلام نشده، فعالیت‌ در آن دو مکان یا یک مکان سوم شناسایی نشده، پاسح نداده است.