منتظری در ادامه گفت: طبق گزارش‌ها در سال ۹۸ کشفیات مواد مخدر، شناسایی، مصادره و استرداد اموال قاچاقچیان افزایش داشته که نسبت به سال‌های گذشته بی‌نظیر بود، اما امیدواریم که سال ۹۹ بهتر از ۹۸ باشد و عملکرد بهتری داشته باشیم. دادستان کل کشور با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر موضوعی است که به چند دستگاه مرتبط می‌شود و ستاد مبارزه با مواد مخدر ترکیبی از دستگاه‌های مختلف است و تنها نیروی انتظامی و قوه‌قضائیه یا نیرو‌های امنیتی نمی‌توانند در این جهت مبارزه کنند،گفت: دستگاه‌ها همگی باید با یکدیگر حرکت کنند تا بازدهی جامع‌تری در این زمینه داشته باشیم. منتظری با بیان اینکه در سال ۹۸ شاهد ۹۵۰ تن کشفیات مواد مخدر بودیم، گفت: ۹۵۰ تن کشفیات مواد مخدر یعنی چه؟ یعنی چه میزان از این مواد وارد شده و چقدر توزیع شده است که ما تنها توانستیم ۹۵۰ تن از این میزان را کشف کنیم.

لزوم ساماندهی معتادان متجاهر

دادستان کل کشور در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه به معتادان متجاهر باید توجه ویژه‌ای شود و باید آنها را ساماندهی و در مراکز نگهداری کنیم، گفت: دستگاه‌هایی که از پشت صحنه باید در زمینه مبارزه با مواد مخدر تلاش کنند اهتمام لازم را ندارند. دولت مکلف است در تمام شهرستان‌ها، مراکز نگهداری معتادان متجاهر را راه‌اندازی کند، چراکه در این زمینه دارای کمبود هستیم. او با اشاره به اینکه در تهران برای نگهداری معتادان متجاهر از زندان‌ها استفاده می‌کنیم، گفت: دولت باید توجه لازم را در این زمینه داشته باشد.

او با اشاره به اینکه برخی از دستگاه‌ها سهم خود را در مبارزه با موادمخدر ایفا نکردند، گفت: بررسی‌های لازم در این حوزه باید صورت گیرد. دستگاه‌های ذی‌ربط کار‌هایی را که بر عهده آنها گذاشته شده را انجام دهند و اگر کوتاهی کنند کار آنها جرم محسوب می‌شود و اگر ستاد مبارزه با مواد مخدر این موضوع را اعلام کند قوه‌قضائیه به موجب قانون آن دستگاه را تحت تعقیب قرار می‌دهد.

افزایش زمان نگهداری معتادان متجاهر

همچنین دیروز اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران به موضوع معتادان متجاهر اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مدت نگهداری معتادان از ۶ ماه به یک سال رسید. مومنی با بیان اینکه اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ طرح جمع آوری معتادان متجاهر آغاز شد و ۸۵ تا ۹۰ درصد این معتادان ساماندهی شده و وارد مراکز ماده ۱۶ شدند، گفت: با شیوع ویروس کرونا خسارت‌های زیادی در این حوزه وارد و براساس مصوبه‌ کمیته درمان و وزارت بهداشت در اسفند ماه قرار بر این شد که معتاد جدید به مراکز اضافه نشود که در شرایط اسفند ماه تصمیم درستی بود و اگر این اقدام صورت نمی‌گرفت فاجعه بزرگی در مراکز ایجاد می‌شد. از سوی دیگر گروه‌هایی از معتادان که در ماه قبل جمع‌آوری و در مراکز درمان بودند دوره آنها تمام شده بود و از لحاظ قانونی امکان نگهداری آنها وجود نداشت، به همین دلیل این مشکل منجر به افزایش تعداد معتادان متجاهر در سطح شهر شد. دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مدت نگهداری معتادان از ۶ ماه به یک سال تغییر کرد و جمع‌آوری معتادان مجددا آغاز شد که امیدواریم با تدبیر درست این جمع آوری صورت گیرد. او به انتقاد از دستگاه‌های مرتبط نیز پرداخت و درباره برنامه‌های آینده ستادمبارزه با مواد مخدر گفت: دستگاه‌ها یکسان کار نمی‌کنند، اما اگر این اقدام صورت نگیرد به قوه‌قضائیه اعلام خواهیم کرد. مومنی تصریح کرد: در جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر با سایر دستگاه‌ها انتقادات و مطالبات پیگیری می‌شود، اما مشکل مهمی در این حوزه نداریم و بیشترین مشکل ما نقص قانون است. دستگاه‌های مسوول علت کم‌کاری خود را کمبود بودجه می‌دانند، اما این بودجه هیچ‌وقت متناسب با توقع سازمان‌ها نیست، اما باید بگویم بودجه ستاد با توجه به دستور رئیس‌جمهور افزایش یافته، همچنین گاهی مشکل بودجه نداریم و تحریم‌ها مانع ما در انجام فعالیت‌هایمان می‌شود.

مرگ ۴ هزار ایرانی بر اثر سوء مصرف مواد

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به اینکه سالانه ۴۵۰ هزار نفر در جهان در اثر مصرف یا سوءمصرف مواد مخدر می‌میرند، گفت: در کشور ما نزدیک به ۴ هزار نفر سالانه در اثر مصرف یا سوءمصرف مواد می‌میرند.

افزایش کشفیات در سال ۹۸

مومنی با تاکید بر اینکه سال ۹۸، سالی افتخارآمیز در عرصه مقابله، درمان، پیشگیری و کاهش آسیب مواد مخدر بود، تاکید کرد: در این سال بالاترین میزان کشفیات را داشتیم که با اقدامات اطلاعاتی، افزایش کشفیات اطلاعاتی، کاهش شهدا و افزایش تلفات اشرار همراه بود. او میزان کشفیات سال ۹۸ را ۹۵۰ تن اعلام کرد و گفت: این کشفیات در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، ۲۰ درصد بیشتر شده است. این در حالی است که در کشور افغانستان در سال ۹۸ کمتر از ۳۰۰ تن کشفیات اعلام شده است. دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: از این میزان کشفیات،۸۰۰ تن توسط نیروی انتظامی، ۱۰۷ تن توسط سربازان گمنام، ۲۹ تن توسط بسیج و مابقی توسط سایر سازمان‌ها کشف و ضبط شده است. او یادآوری کرد: ۸۰ درصد کشفیات ناشی از کارهای اطلاعاتی بود. ضمن اینکه افزایش کشفیات به منزله افزایش ورود نیست بلکه اقدامات اطلاعاتی قبل از ترانزیت مواد از کشور است که بر اساس آن، ۷۵ درصد کشفیات در شرق کشور بود و کمتر از ۲۵ درصد در بقیه کشور کشف شده است. مومنی خاطرنشان کرد: تعداد شهدای کشور ۵۶ درصد کاهش یافته، در حالی که تلفات اشرار بیشتر شده که این حکایت از آن دارد که برنامه‌ریزی مناسبی صورت گرفته است.