انتقاد از رنگ‌بندی شهرها

در همین حال مسعود مردانی عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رنگ‌بندی شهرها به‌صورت قرمز، سفید و زرد گمراه‌کننده است و باعث افزایش تردد به شهرها و انتقال بیماری از مناطق آلوده‌تر به مناطق کمتر آلوده به کرونا می‌شود. وی درگفت‌وگو با «ایرنا» گفت: در اکثر شهرهای ایران پیک اپیدمی کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم اما رنگ‌بندی شهرها به‌صورت رنگ سفید، زرد و قرمز نه تنها هیچ عملکردی ندارد بلکه می‌تواند مردم و مسوولان را به اشتباه بیندازد و گمراه کند و در واقع راهنمایی غلط بدهد.

هشدار نسبت به اعلام وضعیت سفید در ۱۲۷ شهر

همزمان کامران باقری‌لنکرانی عضو فرهنگستان علوم پزشکی اعلام کرد: در خبرها آمده است ۱۲۷ شهر از نظر ابتلا به کرونا وضعیت سفید دارند اما در بررسی این شهرها به نقاطی برمی‌خوریم که چسبیده به شهرهای بزرگی هستند که اکنون کانون‌های قرمز انتقال بیماری در ایران هستند. به گزارش خبرگزاری فارس، وی ادامه داد: این گزارش سفیدی در کنار چسبندگی جغرافیایی و اجتماعی این بیم را به وجود می‌آورد که بیماران این قبیل شهرها به دلایل مختلف در آمار شهر مرکز استان یا کلان‌شهرها شمرده شده و نوعی اختلال در ثبت محل سکونت وجود داشته باشد.

میزان ابتلای مادران و نوزادان به کرونا

درخبری دیگر شهلا خسروی مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با اشاره به غربالگری‌های صورت گرفته توسط ۱۲ هزار نفر ماما گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته تاکنون ۵۰۰ مادر باردار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری شده و ۲۰۰ مادر باردار نیز به شکل سرپایی به بخش‌های درمانی مراجعه کرده‌اند. وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد مبتلایان و فوتی‌های نیروهای مامایی در بحران کرونا تصریح کرد: حدود ۲۴۰ ماما به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و براساس آخرین اطلاع ما حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر آنها در بیمارستان‌ها بستری هستند و متاسفانه سه نفر در حوزه مامایی جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. خسروی در پاسخ به سوالی درخصوص تعداد نوزادان مبتلا به کرونا گفت: تاکنون ابتلای۲۰ نوزاد به کرونا گزارش شده است، البته این موضوع که کرونا از مادر به جنین منتقل می‌شود، همچنان جای بحث دارد.