تهران در تب‌وتاب اپیدمی

شرایط متفاوت تهران در روزهای آینده

در همین حال علیرضا زالی در دیدار روز گذشته خود با معاونان ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران، در تشریح وضعیت تهران از نزدیک شدن آمار ابتلا به کووید-۱۹ در تهران به حالت کفه‌ای خبر داد و گفت: البته هنوز تعداد قابل‌توجهی بیمار در بخش‌های عادی و ویژه بستری هستند. همچنین تعداد مراجعان هم در بخش درمان و هم بهداشت، عدد قابل‌توجهی را در روز نشان می‌دهد و هنوز در تهران شرایط متفاوت‌تر از استان‌های دیگر است. به گزارش «ایسنا» او همچنین با بیان اینکه تهران هنوز در تب‌و‌تاب اپیدمی است هشدارداد ممکن است شرایط متفاوتی در روزهای آینده در استان حاکم شود. به گفته زالی شرایط در تهران همچون سایر کلان‌شهرها حالت ناپایدار و شکننده‌ای دارد و با هر گونه تغییر در رفتار و عدم اعمال پروتکل‌های بهداشتی و به خصوص عدم رعایت ملاحظات بهداشتی می‌توانیم شاهد شرایط کاملا متفاوت و نگران‌کننده‌ای در تهران باشیم.

شرایط در مناطق سفید عادی نیست

ازسوی دیگر ایرج حریرچی، معاون‌کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در مورد وضعیت در شهرهای سفید گفت: برخی از مناطق کشور براساس سیر نزولی شمار مبتلایان به کرونا به مرحله سفید و کم‌خطر بودن رسیده‌اند، اما این به معنای عادی بودن شرایط در این مناطق نیست.

نظر وزارت بهداشت در مورد شهرهای سفید

اما در شرایطی که صحبت از وضعیت شهرهای سفید این روزها داغ است، روز گذشته کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، اعلام کرد: سیاستی مبنی‌بر اعلام مناطق سفید از نظر شیوع کرونا به‌طور متمرکز نداریم و اعلام اسامی شهرها که چند روز قبل انجام شد، هیچ منبع رسمی نداشت.

به گزارش «ایرنا» وی بابیان اینکه قرار نیست به‌صورت متمرکز اسامی شهرهای سفید از طرف وزارت بهداشت اعلام شود، گفت: وزارت بهداشت قرار نیست هر ۵ روز یک بار فهرست اسامی شهرهای سفید از نظر شیوع کرونا را اعلام کند. اسامی شهرهای سفید از نظر شیوع کرونا حداکثر ۵ روز اعتبار دارد و ظرف ۵ روز این اسامی بازنگری می‌شوند و ممکن است وضعیت شهرها از سفید به زرد یا قرمز تغییر پیدا کنند، در نتیجه اسامی این شهرها از طرف وزارت بهداشت اعلام نشده است. جهانپور همچنین گفت: اعلام سفید بودن شهرها به معنی عادی بودن وضعیت نیست.

سیر صعودی کرونا در برخی استان‌ها

در کنار این اخبار گزارش‌ها از وضعیت نامطلوب در برخی شهرها حکایت می‌کند.

در همین ارتباط کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته ضمن اشاره به روند صعود تدریجی ابتلا به کرونا در ۱۵ استان کشور طی یکی، دو روز اخیر گفت: در حال‌حاضر نمی‌توانیم درباره این موضوع قضاوت کنیم و نیاز است چند روز صبر کنیم تا ببینیم آمار روزهای آتی چه خواهد بود. به گزارش «ایسنا»، وی افزود: در حال‌حاضر در استان خوزستان وضعیت متفاوتی را داریم. به‌نظر می‌آید خوزستان دیرتر وارد پیک بیماری شده و دیرتر خارج خواهد شد، اما در بقیه استان‌ها اگرچه یک نمای صعودی در نیمی از استان‌ها ممکن است دیده شود، اما چشمگیر نیست. باید منتظر یکی دو روز آینده باشیم. همچنین ایرج حریرچی معاون‌کل وزارت بهداشت در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا در هرمزگان، بیشترین سیر صعودی کرونا در کشور را مربوط به استان خوزستان دانست و گفت: طبق اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی این استان، افزایش بیماریابی و رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی از جمله دلایل این سیر صعودی بوده است. ازسوی دیگر حسین فرشیدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در این نشست از افزایش ناگهانی آمار مبتلایان به کرونا در شهر بندرعباس با ابراز نگرانی کرد و گفت شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ از یک‌هزار نفر عبور کرده است. سیدعباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت که هیچ یک از شهرستان‌های این استان از لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت سفید قرار ندارند. به گزارش «ایرنا» وی گفت: وضعیت سفید برای شهرستان‌ها از لحاظ شیوع ویروس کرونا، برای استان‌هایی می‌تواند تعریف شود که مسافت بین شهرستانی آنها بیش از ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر باشد، در حالی که فاصله شهرستان‌ها در استان مازندران کمتر از ۱۰ کیلومتر است. این درحالی است که پیش از این ستاد مقابله با کرونای کشور نام چهار شهرستان مازندران شامل سوادکوه شمالی، محمودآباد، رامسر و کلاردشت را در فهرست مناطق سفید قرار داده بود. آخرین آمار وزارت بهداشت نیزحاکی ازآن است که در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۳ بیمار کووید-۱۹ دیگر جان خود را از دست داده‌اند که با فوت این تعداد، آمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۶۳۴۰ نفر رسیده است. همچنین ۸۰ هزار و ۴۷۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و ۲۶۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به گفته کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت با شناسایی ۱۳۲۳ مورد جدید ابتلا به کرونا، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۹۹ هزار و ۹۷۰ نفر رسیده است.