رکورد جدید کرونا در ایران

هرچند از آن روز، با وجود افزایش آزمایشگاه‌های تشخیصی و گسترش غربالگری، تعداد ابتلای روزانه روندی کاهشی داشت اما از ۱۳ خردادماه، دوباره آمار ابتلا به رقم بیش از ۳ هزار مورد در روز رسید و این آمار در روز ۱۵ خرداد، رکورد ۱۱ فروردین را شکست. البته بنابر آمار رسمی وزارت بهداشت، موارد ابتلا در بازه زمانی ۱۵ تا ۱۶ خرداد، از کاهش ابتلا حکایت دارد به نحوی که تعداد موارد جدید شناسایی شده از مبتلایان به کووید-۱۹در این بازه زمانی، دو هزار و ۸۸۶ بوده است. این آمار، گرچه کاهشی ۶۸۸ نفره را نسبت به آمار ابتلا در روز ۱۵ خرداد نشان می‌دهد اما زمانی می‌تواند مثبت تلقی شود که روند کاهشی طی روزهای آتی نیز ادامه یابد.

هشدار در ۷ استان

از سوی دیگر، با وجود این کاهش هشدارها درباره برخی استان‌ها به‌ویژه ۷ استان ادامه دارد. افزایش سفرها در دو تعطیلات اخیر و عادی شدن این بیماری در میان مردم ازجمله اصلی‌ترین عواملی است که در قرار گرفتن این استان‌ها در وضعیت هشدار اثرگذار بوده است.  بنابر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، وضعیت استان خوزستان همچنان قرمز است. همچنین استان‌های هرمزگان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، بوشهر و آذربایجان‌های شرقی و غربی در وضعیت هشدار قرار دارند.  استان خوزستان که از اردیبهشت ماه دوباره در وضعیت قرمز قرار گرفت، همچنان در این وضعیت قرار دارد. برخی منابع اعلام کرده‌اند که ۱۰درصد مبتلایان کرونا در کشور متعلق به خوزستان است. گواه این مدعا اظهارات احمد مشکورنیا، رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز است که در گفت‌وگو با صداوسیمای مرکز خوزستان اعلام کرد: ۱۰ درصد از تمام مبتلایان و هفت درصد از آمار فوتی‌های کشور متعلق به خوزستان است. او بالا رفتن آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این استان را ناشی از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف، مردم و ادارات و همچنین تجمع خانوادگی در منازل دانست. از سوی دیگر علی احسان‌پور سخنگوی دانشگاه جندی شاپور اهواز هم ادامه روند افزایشی ابتلا به کرونا در خوزستان را محصول تجمعات منتهی به عید فطر اعلام کرد. او در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به فعالیت و شلوغی بازارهای خوزستان در روزهای قبل از عید فطر گفت: با توجه به تجمعات گسترده روزهای منتهی به عید فطر، این افزایش آمار کاملا قابل پیش‌بینی بود.

با این حال وضعیت ابتلا به کرونا در برخی دیگر از استان‌ها نیز روندی افزایشی یافته است، ازجمله قم که بنابر اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان، ابتلا سیر صعودی پیدا کرده است. ابتلا در لرستان هم براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی این استان سیر صعودی داشته است. از سوی دیگر، پیش‌بینی‌ها از استان مازندران هم احتمال سیر صعودی ابتلا در این استان را افزایش داده و مهم‌ترین علت، هجوم مسافران و پایان اجباری فاصله‌گذاری اجتماعی در این استان است. «ایرنا» در گزارشی که در این باره منتشر کرد، تاکید کرده که هجوم مسافران در تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد به مازندران، با وجود هشدار پی‌درپی مسوولان و قرار داشتن این استان در وضعیت قرمز و زرد کرونایی، آخرین خط‌کشی‌های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را در این استان شمالی پاک کرده و بر نگرانی‌ها از اوج‌گیری دوباره بیماری افزوده است.

با وجود آنکه وضعیت برخی استان‌ها قرمز و برخی دیگر در معرض هشدار قرار گرفته‌اند، وزیر بهداشت بر این باور است که هنوز ۹۰ درصد جمعیت شهرها به کرونا مبتلا نشده‌اند. سعید نمکی در نشست کمیته علمی کشوری سیاست‌گذاری بیماری کووید-۱۹، بی‌خیال شدن مردم نسبت به بیماری کرونا را یک آفت بزرگ خواند و تاکید کرد: امروز شاهد پیک ویروس در استان‌های گرم هستیم و پیر و جوان را درگیر کرده است.

هشدار روحانی درباره بازگشت محدودیت‌ها

همه این موارد سبب شده که حسن روحانی رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با وزیر بهداشت تاکید کند که اگر هشدارها جدی گرفته نشود، ناگزیر از بازگرداندن محدودیت‌ها خواهیم بود. رئیس‌جمهوری با تاکید بر لزوم نظارت مستمر بر اجرای دقیق پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا از سوی همه مسوولان کشوری و استانی، اظهار کرد: مسوولان ستادهای کشوری و استانی مقابله با کرونا باید با همکاری رسانه‌ها و صداوسیما، مردم را نسبت به این موضوع آگاه کنند که باید کماکان از سفرهای غیرضروری بپرهیزند و صرفا برای انجام امور ضروری اقدام به سفر کنند. به گزارش «ایسنا» روحانی در پاسخ به ابراز نگرانی وزیر بهداشت درخصوص افزایش سفرها در روزهای اخیر و احتمال اوج‌گیری شیوع بیماری در شهرهای مسافرپذیر تاکید کرد: اخطارها و هشدارهای مسوولان درخصوص اوج‌گیری مجدد بیماری در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌ها و فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی، باید از سوی مردم و کسب و کارها به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد. مردم شریف ایران باید بدانند چنانچه در هر بخشی از کشور این هشدارها جدی گرفته نشود و خدای ناکرده شیوع بیماری دوباره اوج بگیرد، مسوولان ناگزیر از بازگرداندن محدودیت‌ها خواهند بود که این موضوع هم زندگی عادی شهروندان را دچار مشکل خواهد کرد و هم آسیب‌های اقتصادی جدی به جامعه خواهد زد. رئیس‌جمهوری البته در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد مقابله با کرونا که روز پنج‌شنبه برگزار شد، تاکید کرد که آینده ویروس کرونا نامشخص است و مردم باید زندگی خود را با کرونا سازگار کنند. روحانی با اشاره به نامشخص بودن شرایط ویروس کووید-۱۹ در آینده تصریح کرد: حفظ سلامت مردم و همه آحاد جامعه برای دولت اولویت اساسی است و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا ضمن انجام فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی تامین سلامت مردم نیز مورد توجه خاص قرار گیرد.

آخرین تصمیمات ستاد

براساس آنچه در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد مقابله با کرونا به ریاست حسن روحانی مطرح شد، در حال حاضر از ۷۴۸ پایگاه نماز جمعه در سراسر کشور در ۲۱۶ پایگاه مستقر در شهرهای کم‌خطر این مراسم عبادی برگزار می‌شود و گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد دستورالعمل‌های بهداشتی در محل‌های برگزاری نماز جمعه شهرهای سفید تا حد قابل قبولی رعایت شده است. همچنین در این جلسه موضوع بازگشایی و فعالیت مراکز و آموزشگاه‌های فرهنگی و هنری مطرح و به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شد فعالیت‌های سینماها، کنسرت‌های موسیقی و مراکز هنری تا پایان خرداد تعیین تکلیف شود و بر این اساس همه آموزشگاه‌های موسیقی و زبان با مراجعه به سایت وزارت بهداشت شرایط خود را بررسی و در صورتی که واجد شرایط فعالیت منطبق با دستورالعمل‌های بهداشتی باشند، آغاز به کار کنند. در این جلسه تصمیم‌گیری درباره زمان بازگشایی مهدهای کودک به جلسه بعدی موکول شد.

آخرین آمار

با این حال آخرین آمارها نشان می‌دهد که تا امروز در ایران ۱۶۷ هزار و ۱۵۶ نفر به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. روز گذشته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲ هزار و ۸۸۶ بیمار جدید در بازه ۲۴ ساعته پنج‌شنبه تا جمعه خبر داد و گفت که در این زمان، ۶۳ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. به این ترتیب مجموع جان باختگان این بیماری در ایران به ۸ هزار و ۱۳۴ نفر رسید. جهانپور همچنین گفت که با روند فعلی، لیگ برتر فوتبال از هفته آخر خرداد برگزار می‌شود.