رکورد قبلی فوت‌شدگان کرونا در کشور پیش از آن طی یک شبانه‌روز، ۱۵۸ نفر اعلام شده بود. همزمان ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی اظهار امیدواری کرد که تعداد فوتی‌ها در حد سه رقمی پایین باقی بماند و حتی کمی نزولی باشد. او در عین حال گفت که افزایش فوتی‌ها تا رقم‌های ۲۰۰ مورد هم بعید نیست. در همین حال سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از مثبت شدن تست کرونای ۲۵۶۰ نفر در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت که از این میزان یک هزار و ۲۹۵ مورد بستری شده‌اند. براساس این گزارش همچنین مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲۴۰ هزار و ۴۳۸ نفر و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۵۷۱ نفر رسیده است. به گفته سادات لاری تاکنون ۲۰۱ هزار و ۳۳۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۳۱۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

۹ استان در وضعیت قرمز

از سوی دیگر بر اساس گزارش وزارت بهداشت، استان‌های خوزستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان، البرز و لرستان در وضعیت هشدار هستند.

مجوز به ۹ استان برای اعمال محدودیت

همزمان روز گذشته معاون کل وزارت بهداشت از اعطای مجوز به ۹ استان برای اعمال محدودیت در مناطق قرمز خبر داد. به گزارش «ایسنا» حریرچی با بیان اینکه تعطیلی یکپارچه کشوری به نفع نیست، گفت: بهترین الگو که در ستاد ملی کرونا تصویب شده، الگوی شهرستانی در قالب تصمیم‌گیری استانی است. او افزود: در حال حاضر به ۹ استان مجوز داده‌ایم تا در شهرستان‌هایی که وضعیت‌شان قرمز تشخیص داده شده، مشاغل سطح سه و چهار را تعطیل کنند. مشاغلی مانند رستوران‌ها، قهوه‌خانه‌ها، سالن‌های سینما، تئاتر، مصلی‌ها و مساجد نیز در این استان‌ها تعطیل شدند. بنابراین ممکن است تعطیلی‌ها بازگردد. همان‌طوری که در ۹ استان تعطیلی‌ها برگشته است، اما بسته به وضعیت استان‌ها و به‌صورت هفتگی تصمیم‌گیری می‌شود. حریرچی در ادامه گفت: در کشور ما بسیاری از استان‌ها مانند خوزستان، هرمزگان، بوشهر، آذربایجان غربی و شرقی و کردستان و کرمانشاه در اسفند و فروردین شرایط آرامی داشتند و اکنون موج اول را طی می‌کنند. در عین حال ما نگران استان‌هایی هستیم که هنوز موارد زیادی نداشتند و ممکن است در آینده نزدیک دچار موارد زیاد بیماری شوند. مانند استان فارس و... بنابراین استان‌ها و کشورهای مختلف باید به تعبیری بدهی‌هایشان را به کرونا از نظر ابتلا بپردازند. وی درعین حال تاکید کرد: همچنان در موج اول کرونا هستیم.

احتمال تعطیلی برخی مشاغل در تهران

حریرچی همچنین گفت: شهر تهران هنوز در وضعیت قرمز قرار نگرفته، اما در مرحله هشدار است. باید توجه کرد که رقم تهران در مرحله هشدار می‌تواند از چند استان قرمز هم بیشتر باشد، به‌دلیل مخارج بالاتری که نسبت به استان‌های دیگر دارد. ضمن اینکه به‌دلیل تراکم فوق‌العاده بالایی که در شهر، استان و حاشیه تهران داریم و استان البرز هم متصل به تهران طبقه‌بندی می‌شود، رقم‌های جزئی می‌تواند به‌صورت تصاعدی و انفجاری افزایش یابد. بر همین اساس اگر لازم باشد، احتمال تعطیلی برخی رده‌های شغلی در سطح سه و چهار در تهران هم وجود دارد.

ویروس کرونا در حال تغییر است

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه ویروس کرونا در حال تغییر است و رفتارهای متفاوتی را از خودش نشان می‌دهد که در کشورهای مختلف و کشور ما هم دیده شده است، گفت: برخلاف پیش‌بینی‌های روز دنیا که قرار بود تابستان آرامی داشته باشیم، تابستان بد و داغی از نظر کرونا داریم و اگر ویروس H۱N۱ با کرونا مخلوط شود، ممکن است عواقب بسیار بدی داشته باشد.

ممنوعیت مراسم عروسی و عزا در ۹ استان

وی با اشاره به ابتلا به کرونا در مراسم‌های عروسی و عزاداری، گفت: در برخی استان‌ها و حداقل در ۹ استان انجام مراسم عروسی و مراسم ترحیم ممنوع شده است. متاسفانه در سه ماه بین ماه رمضان و محرم طبق فرهنگ برخی مردم این مراسم را انجام می‌دهند. وی ادامه داد: در بخش‌ آی‌سی‌یو قفسه صدری بیمارستان امام خمینی‌(ره) آقایی بود که دو روز بعد از عروسی‌اش مبتلا شده بود و حالا راه تنفسی او را از گلو باز کردند و در شرایط بسیار سختی قرار داشت و بسیار بدحال بود. برگزاری برخی مراسم‌ها هیچ توجیهی ندارد.

نوع ماسک

اما در شرایطی که استفاده از ماسک از روز گذشته درکشور اجباری شده است، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، گفت: ماسک N۹۵ به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، چون احتمال آلوده کردن دیگران را افزایش می‌دهد. وی توصیه کرد: ماسک‌های سه‌لایه با توجه به قیمت مناسب فعلی آن و حتی ماسک‌های دست‌ساز توصیه می‌شود. او همچنین گفت: در چند روز گذشته استفاده از ماسک در سطح شهر تهران بین ۲ تا ۵/ ۲ برابر بیشتر شده است. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت استفاده از ماسک‌ را ارزان‌ترین و موثرترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا خواند و از مردم خواست تا اگر در جایی پروتکل‌ها رعایت نشد با شماره تلفن ۱۹۰ تماس بگیرند.

هشدار نسبت به وضعیت بحرانی بیمارستان‌ها

همزمان گزارش‌ها از بستری شدن ۵۰ درصد از موارد مثبت تست‌های کرونا در تهران حکایت می‌کند. به گفته علیرضا دلاوری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، بررسی‌ها نشان داده است که حدود ۴/ ۱۱ درصد افراد مبتلا به کرونا علائم اسهال دارند. پیام طبرسی، مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» نسبت به وضعیت بحرانی بیمارستان‌ها و تکمیل بیمارستان‌های پذیرش‌کننده بیماران کرونایی هشدار داد.

 وضعیت در شهر مشهد هم حاد گزارش شده است. در همین راستا، محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به افزایش لحظه ‌به لحظه آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در مشهد از قرارگیری نیمی از شهرستان‌های خراسان رضوی در وضعیت قرمز این بیماری خبر داد. ازسوی دیگر احسان مصطفوی، اپیدمیولوژیست و رئیس بخش اپیدمیولوژی و مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران و عضو کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید-۱۹ با اشاره به پیش‌بینی موسسه سنجش و ارزیابی سلامت آمریکااعلام کرد، در صورت تداوم روند جاری اپیدمی کووید-۱۹ در ایران، تا اواسط مهرماه مرگ ناشی از کرونا در کشور به ۵۱ هزار نفر یعنی حدود ۵ برابر تعداد کنونی خواهد رسید.