وزیر امور خارجه درباره همکاری ایران با کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: همسایگان هر کشوری نقش اول در سیاست خارجی آن کشور دارند. برای ما که آمریکایی‌ها انواع تحریم‌های ظالمانه را اعمال می‌کنند، همسایگان اهمیت ویژه‌تر و فوق‌العاده‌تری پیدا می‌کنند. او ادامه داد: «امروز ما با همسایگان خود رابطه بسیار خوبی داریم، البته به استثنای دو یا سه همسایه که خودشان راه دیگری انتخاب کردند و امید دارند که کشور دیگری علیه ایران اقدام کند و نگاهشان به دست و زبان دیگران است تا امنیت شان حفظ شود. روابط ما با عراق، ترکیه، روسیه، افغانستان، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در چند دهه اخیر بی‌نظیر بوده است. روابط بسیار خوب ما با همسایگان کمک خوبی در مقابله با تحریم‌های آمریکا است.»  مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق روز سه‌شنبه در سفری دو‌روزه و در راس هیاتی بلندپایه به تهران آمد و پس از دیدار و گفت‌وگو با مقامات ارشد کشورمان و در راس آنها مقام معظم رهبری، دیروز چهارشنبه راهی بغداد شد. محورهای اصلی این سفر، بررسی روابط دوجانبه میان دو کشور همسایه و شیوه‌های تقویت آن، مسائل مربوط به همکاری و سازوکارهای تقویت آن در زمینه‌های مختلف و بررسی تحولات مربوط به مسائل مشترک در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی بود. رئیس‌جمهوری ایران در دیدار با الکاظمی از اراده دو دولت ایران و عراق برای ارتقای روابط تجاری دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار خبر داد و گفت: دو کشور مصمم هستند همه مفاد توافقات دو طرف در اسفندماه ۹۷ را اجرایی کنند.

دیدار شمخانی با الکاظمی

در ادامه دیدارهای نخست‌وزیر عراق در تهران، دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با نخست‌وزیر عراق تشریک مساعی کشورهای منطقه برای خروج هر چه سریع‌تر آمریکای شرور را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای تقویت صلح و ثبات در منطقه برشمرد. به گزارش خبرگزاری فارس، دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی عصر روز سه‌شنبه با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق دیدار و پیرامون آخرین تحولات سیاسی و امنیتی منطقه به ویژه روند مبارزه با تروریسم و جریان‌های حامی آن و پرونده‌های امنیتی مشترک گفت‌وگو کرد. در این دیدار دریابان شمخانی با تبیین اقدامات خباثت آمیز، تروریستی و ناامن ساز آمریکا، تشریک مساعی کشورهای منطقه برای خروج هر چه سریع‌تر آمریکای شرور را ضرورتی اجتناب ناپذیر برای تقویت صلح و ثبات در منطقه برشمرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران در دفاع از سیادت و حاکمیت دولت عراق بر عزم کشورمان در توسعه همه‌جانبه روابط با دولت و ملت دوست و برادر عراق تاکید کرد. شمخانی با اشاره به اقدامات دولت عراق برای تقویت امنیت مرزها، تسریع در اجرای توافقات دو کشور به ویژه در حوزه‌های اقتصادی را حائز اهمیت و به نفع منافع دو کشور ارزیابی کرد. او همچنین با استقبال از تلاش‌های دیپلماتیک عراق برای ایجاد امنیت منطقه‌ای و رفع تنش و اختلاف بین همسایگان خاطرنشان کرد: راه حل قطعی برون‌رفت منطقه از بحران ناامنی و تروریسم، همکاری و اتحاد همه کشورهای منطقه بدون حضور و دخالت نیروهای بیگانه است.

در این دیدار نخست‌وزیر عراق نیز طی سخنانی بر اهمیت تقویت و گسترش روابط ایران و عراق به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و امنیتی تاکید کرد. او با قدردانی از حمایت‌های همه جانبه دولت و ملت ایران در دفاع از حاکمیت ملی و مردم عراق به ویژه در دوران سخت مبارزه با داعش، اتحاد دو ملت و روابط راهبردی ایران و عراق را استحکام بخش امنیت و رفاه دو کشور و منطقه دانست و افزود: دولت و ملت عراق هیچ‌گاه حمایت‌ها و ایستادگی ملت ایران در کنار عراق را که با خون بهترین عزیزانش عجین شده است فراموش نمی‌کند. وی تصریح کرد: در کنار همکاری‌های گسترده امنیتی و نظامی برای عبور ایران از چالش‌های اقتصادی، در کنار دولت و ملت دوست و برادر ایران ایستاده‌ایم.

تحلیل المیادین

همزمان روزنامه المیادین در تحلیلی نوشته است که سفر نخست‌وزیر عراق به تهران و سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسکو و تمدید همکاری با روسیه به مدت ۲۰ سال، نشانگر ترسیم نقشه جدیدی برای مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکاست. به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین گزارش داد، این مساله پاسخ آشکاری «به تلاش‌های ریاض و واشنگتن برای اغوای عراق جهت توقف همکاری با ایران در زمینه انرژی است»؛ به نحوی که آمریکا و عربستان سعودی اجرای معاهده برقی بین عراق و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس را تسریع کردند. «انیس‌نقاش» تحلیلگر لبنانی و هماهنگ‌کننده مرکز تحقیقات استراتژیک «امان» به شبکه المیادین گفت، نخست‌وزیر عراق به مصوبه پارلمان این کشور برای اخراج نظامیان آمریکایی اهتمام دارد و اگر کسی فکر کند که پس از ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی فرمانده فقید شاخه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محور مقاومت در عراق، تضعیف شده، اشتباه کرده است. نقاش با تاکید بر اینکه هر کس بر آینده نقش آمریکا در منطقه حساب باز کند، شکست می‌خورد، روسیه و ایران را دو طرفی دانست که بر بازداشتن آمریکا تاکید دارند؛ زیرا این کشور هیچ احترامی برای حاکمیت سایر کشورها قائل نیست و در مسائل داخلی آنان نیز مداخله می‌کند. «احسان الشمری» رئیس مرکز اندیشه سیاسی نیز به المیادین گفت، عراق می‌تواند دوستان و دشمنان خود را تشخیص دهد و در پی دشمنی نیست و الکاظمی نیز در پی دور نگه داشتن عراق از درگیری‌های منطقه و برقراری ثبات در آن است. الشمری با بیان اینکه الکاظمی درباره پرونده‌های منطقه هیچ میانجیگری انجام نداده، تصریح کرد، حرکت بغداد به سمت بی‌طرفی، بازتاب‌های مهمی بر ثبات داخلی عراق خواهد داشت. المیادین در پایان تاکید کرد، نقشه سیاسی و اقتصادی جدیدی در سطح جهان برای مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا در حال شکل‌گیری و تثبیت است. آمریکا اما در روابط خارجی خود و حتی همپیمانانش به مشکل خورده و دیگر جایگاه آمریکا به‌عنوان پلیس جهانی از بین رفته است.