اعلام شرایط برگزاری مراسم محرم و عرفه

رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: عرفه هم روز خاص است و ان‌شاءالله که مراسم این روز خاص با رعایت پروتکل‌های مورد تاکید و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مساجد و محافل باشکوه برگزار شود؛ ماه بسیار مهمی است و باید همه را یاری کنیم. روحانی همچنین گفت: ما ماه رمضان را در دوران کرونا تجربه کردیم؛ مردم قرآن بر سر گرفتند و عبادت کردند وشب‌های احیا عده‌ای با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به مساجد و محافل رفتند و عده‌ای در خیابان و عده‌ای هم در فضای مجازی و برخی هم این مراسم را از طریق رسانه ملی دنبال کردند، قرآن بر سر گرفتند و همه این آیین‌ها را انجام دادند واصول بهداشتی را هم رعایت کردند.

وی افزود: ماه رمضان تمام شد هیچ‌کس نبود که بگوید «ماه رمضان باعث شیوع بیماری شد»، شاید بعد از ماه رمضان تعطیلات و برگزاری عروسی عامل شیوع شده باشد، اما خود ماه رمضان و ایام عبادت و شب‌های احیا را هیچ‌کس حتی معاندان هم نتوانستند بگویند باعث شیوع بیماری شده است. به گزارش «ایرنا» وی اظهار کرد: اکنون برای ماه محرم هم باید به نحوی عمل کنیم تا بهانه‌ای در اختیار دشمنان قرار نگیرد؛ عزاداری امام حسین(ع) در شهرها و روستاها در همه مناطقی که وضعیت قرمز و زرد و سفید وجود دارد، اما با تراکم کمتر و رعایت فاصله‌گذاری باید انجام شود. رئیس‌جمهوری گفت: در مراسم‌های ماه محرم فاصله‌گذاری اجتماعی باید رعایت شود؛ تراکم در مراسم عزاداری امام حسین(ع) طوری که جمعیت زیادی در یک فضای کوچک نباید به‌وجود بیاید، تراکم جمعیت در این مراسم‌ها باید کنار گذاشته شود و پروتکل‌های بهداشتی باید حتما مراعات شود. روحانی با تاکید بر اینکه در مراسم‌های ماه محرم پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت باید کامل رعایت شود، افزود: ضدعفونی باید انجام شود، مردم نیز همه باید ماسک بزنند زمان عزاداری، دست خودمان است، می‌تواند ۳ تا ۴ ساعت باشد البته طولانی بودن زمان عزاداری ممکن است ما را در مسیر شیوع قرار بدهد؛ عزاداری انجام دهیم، اما لازم نیست ۳ تا ۴ ساعت باشد، بلکه می‌تواند یک زمان کوتاه‌تری، یک تا ۲ ساعت در نظر گرفته شود. وی اضافه کرد: البته روزهایی مانند عاشورا، تاسوعا و اربعین برای ما روزهای ویژه و مهمی در ماه‌های محرم و صفر است؛ ایام عزاداری می‌تواند ۴ تا ۵ روز باشد و زمان حضور در مراسم عزاداری را می‌توان کوتاه‌تر کرد، اما اصل عزاداری باشکوه و عظمت مانند همه سال‌ها برگزار خواهد شد؛ اما در این شکوه، امسال ماسک زدن هم جزو همین شکوه است و رعایت فاصله‌گذاری هم جزوی از این شکوه است؛ عدم تجمع و تراکم در یک مکان هم جزو همان شکوه است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دستورالعمل‌ها در محرم و صفر باید کاملا رعایت شود، گفت: کسی نمی‌تواند بین دین و علم فاصله ایجاد کند. ما هم به دین و هم به علم عمل می‌کنیم، هر دو در کنار هم قرار دارند و از یکدیگر فاصله ندارند. وی افزود: از همه متولیان امر از علما، مراجع، مداحان و فضلا و هم متولیان اماکن  از مساجد، حسینیه‌ها می‌خواهم دست به‌دست همدیگر بدهیم و در چارچوب اصول دین به سلامتی همدیگر باشیم.

لزوم برنامه‌ریزی بلندمدت

حسن روحانی در ادامه با بیان اینکه بیش از پنج ماه است که مردم با ویروس خطرناک کرونا مواجه بوده‌اند و وارد ماه ششم شده‌ایم، گفت: این ویروس را کوتاه‌مدت نبینیم، بحث هفته و ماه مطرح نیست، ذی‌حجه و محرم و مرداد و شهریور و مهر و ... مطرح نیست، باید برای تمام سال و حتی ماه‌هایی از سال آینده برنامه‌ریزی داشته باشیم؛ نمی‌دانیم چه روزی است و برای ما نامشخص است؛ هنوز تا روزی که واکسن تولید و تاییدشده و در دز کافی توزیع شود، مراحل زیادی در پیش داریم- ممکن است گفته شود که تزریق یک‌بار واکسن کافی است یا اینکه دوبار تزریق شود - چون اساسا این بیماری ناشناخته است، هرچه جلو می‌رویم به نکات جدیدی می‌رسیم و باید به‌طور بلندمدت چاره‌اندیشی، برنامه‌ریزی، نظارت و تلاش کنیم و در برابر تخلفات قاطع بایستیم.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری همچنین افزود: ما امروز خبر خوشی را داشتیم که با تلاش پزشکان و مسوولان و بیشتر با حمایت مردم و اجرای پروتکل‌ توسط مردم، در برخی از استان‌ها مانند کرمانشاه، کردستان و خوزستان توانستیم از پیک عبور کنیم. در برخی از استان‌ها متاسفانه هنوز در مسیر پیک هستیم که باید مراقبت کنیم و عبور کنیم.