بازگشت 2/5 میلیارد دلار صادراتی

پیش از این رئیس‌جمهور چندین‌بار نسبت به بازگرداندن ارز صادراتی به صادرکنندگان هشدار داده و گفته بود دولت مالک ارز است و کسی که ارز صادر کرده طبق مقررات کشور باید ارز را برگرداند و اگرکسی بخواهد ارز را برنگرداند، بانک مرکزی و قوه‌قضائیه وارد می‌شوند و اسامی ‌آنها اعلام خواهد شد.

واکنش به تعرض به هواپیمای ماهان

همزمان با اعلام این خبر، روحانی برای اولین‌بار به ماجرای تعرض جنگنده‌های آمریکا به هواپیمای مسافربری ماهان درآسمان سوریه نیز واکنش نشان دادو از سازمان‌های مسوول و همه کشورها خواست با این اقدام تروریستی دولت آمریکا برخورد کنند. اوضمن توصیف این اقدام آمریکا به «تروریسم هوایی» گفت: مگر می‌شود در یک فضای کریدور آزاد بین‌المللی در یک روت مشخص هوانوردی یک جنگنده کنار هواپیمای مسافربری بیاید و مردم را در آسمان بترساند. بدون‌تردید این تروریسم هوایی است. کسی که کنار یک هواپیمای مسافربری جنگنده می‌فرستد یک کار تروریستی هوایی انجام داده و باید به‌عنوان یک تروریست با آن برخورد شود. ایکائو، شورای‌امنیت و کشورها باید با آن برخورد کنند.

انتقاد از خبر وقف جنگل و کوه دماوند

روحانی همچنین درواکنش به ماجرای وقف بخشی از کوه دماوندو وقف بخشی از جنگل‌های هیرکانی،با بیان اینکه دشمن راه سوم و ایجاد شایعات روزمره در میان مردم را در پیش گرفته، اظهار کرد: امروز می‌گویند کوه‌های ما را فروختند چگونه کوه‌ها را فروختند؟ بعد می‌گویند نه، کوه‌ها را وقف کردند. روز بعد گفتند جنگل‌ها را فروختند و بعد می‌گویند جنگل را وقف کردند. ایجاد ناراحتی و نگرانی در مردم دیگر چه بازی است؟ مگر می‌شود انفال، بیابان، مرتع، جنگل، کوه، دریا و اقیانوس را وقف کرد؟ اگر به این راحتی بود همه اقیانوس‌های عالم را وقف می‌کردیم و درآمدش را در راهی می‌دادیم.

به گزارش «ایرنا» وی افزود: اساس وقف، مالکیت اول باید باشد؛ وقتی مالک اول نیست نمی‌شود وقف کرد. در بعضی از وقف‌نامه‌ها کاغذ قدیمی‌های از بین رفته و موریانه خورده گفته از کوه فلان تا کوه فلان، از این کوه تا آن کوه ۱۰۰ کیلومتر را در راه خدا وقف کرده است. مگر مال اوست؟ هرکس که احیا کرده با احیا مالک می‌شود.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: این شایعات را درست می‌کنند تا مردم را نگران کنند و هر روز مشکلی برای مردم به‌وجود بیاورند. یک روز می‌گویند یک جای کشور را فروختند بعد می‌گویند شرق کشور، سپس می‌گویند جزایر کشور را فروختند. از این شایعه درست کردن‌ دشمنان تعجب نمی‌کنم؛ تعجبم این است در این بحران و مشکلات چطور گوشی وجود دارد که این شایعات را بشنود در حالی که اساسی ندارد. وی اضافه کرد: مسوولی جمله‌ای می‌گوید، بعد مسوولی دیگر می‌آید یک کلمه‌اش را کم یا زیاد کرده و با این کار مردم را نگران می‌کند. یکی می‌گوید اصلا می‌خواهند ماه محرم کل عزاداری را تعطیل کنند، آن یکی می‌گوید عزاداری خیلی وسیع‌تر از سال‌های پیش برگزار می‌شود. یکی می‌گوید با برگزاری عزاداری، کرونا شایع می‌شود و آن دیگری می‌گوید سلامتی از بین می‌رود. جلوی این شایعات و این حرف‌های ناروا که متاسفانه میان شایعات برخی دوستان به این حرف‌ها دامن می‌زنند.

افزایش ۶۳ درصدی صادرات به اوراسیا

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دشمن فکر می‌کرد می‌تواند ظرف چند ماه اقتصاد ‌ایران را به‌هم بریزد، گفت: آنها به فکر این بودند که ما تورم‌های سه رقمی و رشد اقتصادی منفی دو رقمی داریم و به فکر اینها بودند و فکر می‌کردند ظرف چند ماه می‌توانند اوضاع اقتصادی را به‌هم بریزند. روحانی با اشاره به رشد ۱۰ درصدی فولاد و رشد ۴۹ درصدی آلومینیوم در مقایسه با سال گذشته اظهار کرد: در تمام صنایع مهم ما تولیدات افزایش پیدا کرده است یعنی دشمن نتوانسته کارخانه‌های بزرگ ما را تعطیل کند و حتی از سال گذشته کارخانه‌ها بیشتر کار می‌کنند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه کارخانه‌های ما حتی از پارسال بیشتر تولید کرده‌اند، اظهار کرد: صادرات غیرنفتی از نظر درآمدی ممکن است مقداری کاهش یافته باشد ولی از نظر وزنی افزایش یافته است. رئیس‌جمهورهمچنین تاکید کرد که کالاهای مورد نیاز مردم به وفور وجود دارد و در اختیار آنها است واساس کشور و نظام و چارچوب اقتصاد کشور و زندگی مردم در حداقل نیاز مردم و ضرورت مردم به‌خوبی اداره شده است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دشمن در عرصه اقتصادی ما را زمین نزده و نتوانسته صادرات ما را متوقف کند، تصریح کرد: با نظارت دقیق از تولید تا مصرف نهایی، از ثبت‌‌سفارش تا تخصیص و تامین ارز، از سفارش به کشوری که می‌دهیم تا وقتی کالا وارد بندر می‌شود و از گمرک ترخیص می‌یابد و وارد به انبار می‌شود، اگر آن را مانند سایه دنبال کنیم، مشکلی نیست.

عبور از توطئه اختلاف قوا

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اوایل امسال به‌رغم کرونا، دشمن علاقه‌مند به جنگ بین قوا و اختلاف شده بود اما از این توطئه هم عبور کردیم. وی افزود: امروز شاهد آرامشی در کشور هستیم و هیچ‌کدام از قوا به‌دنبال حاشیه‌سازی نیستند. روحانی در عین حال گفت: نقد خالی خیلی مشکل را درمان نمی‌کند. وی همچنین با اشاره به تلاش دشمن برای اینکه نگذارند ایران به حقوقی که در توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ در زمینه پایان تحریم تسلیحاتی است، دست یابد گفت: از اینجا و آنجا گدایی می‌کنند به شرق و غرب می‌روند و در برابر این و آن خم می‌شوند و صبح تا شب مانند دلال از کاخ سفید راه افتاده‌اند از این کشور به آن کشور و با این تلفن و آن تلفن و تا امروز. الحمدالله هیچ موفقیتی به‌دست نیاورده‌اند. اگر هم روزی موفق شوند ما پاسخ بسیار قاطعی به آنها می‌دهیم. البته در حال‌حاضر کم‌کم به سمت یاس می‌روند.

عزاداری محرم تعطیل نمی‌شود

روحانی در ادامه سخنانش با اشاره به برگزاری مراسم محرم گفت: همه برنامه‌های دینی از روز عرفه و عید قربان تا عید غدیر خم و ایام محرم‌الحرام با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. رئیس‌جمهوری ادامه داد:‌ پروتکل اگر می‌گوید اجتماع و تراکم جمعیت در یک‌جا نباید باشد، نباید چنین باشد. اگر می‌گوید استفاده از ماسک و رعایت فاصله باید باشد، مراعات شود. اگر پروتکل می‌گوید نوشیدنی نباید خورد باید به آن عمل کرد. اگر طبق پروتکل روز عزا از ۲۰ روز، به سه یا چهار روز کاهش یابد باید گوش کرد و اگر گفته ساعت عزاداری ۲ ساعت بیشتر نباشد، باید طبق آن انجام شود و همه باید مراعات کنند.

روحانی تصریح کرد: به آنانی که می‌خواهند عزاداری تعطیل شود، گفته می‌شود عزاداری تعطیل نمی‌شود. به آنانی که می‌خواهند از طریق عزاداری، عزاداری را زیر سوال قرار دهند و این عزاداری باعث بیشتر شدن موج بیماری شود به آنها هم اجازه نمی‌دهیم. روحانی هشدار داد: حتی اگر لازم است برای کسانی که پروتکل را مراعات نمی‌کنند، مجازات تعیین شود.