هشدار درباره سفر به مازندران و گیلان

به‌طور کلی تعطیلات منتهی به تاسوعا و عاشورای‌حسینی از یکسو و همچنین روند کاهشی مرگ و میر کرونایی به استناد آمار رسمی وزارت بهداشت از سوی دیگر، دو موضوعی هستند که بر نگرانی‌ها درباره افزایش سفرها به مناطق مختلف کشور افزوده است. این نگرانی‌ها تا اندازه‌ای است که دیروز، انوشیروان محسنی‌بندپی استاندار تهران هم «تعطیلات» را «کابوسی برای ستاد مقابله با کرونا» خواند و با اشاره به «عواقب بدی که از نظر افزایش شیوع و آمار بیماری در پی خواهد داشت»، از ضرورت اعمال محدودیت‌ها برای قطع زنجیره شیوع سخن گفت.

با این حال، وزارت بهداشت ازجمله وزیر، در چند روز گذشته بارها مردم را به پرهیز از سفرهای غیرضروری دعوت کرده و دیروز هم این وزارتخانه یک بار دیگر این توصیه اکید خود به مردم را تکرار کرد. سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر این نکته که هر زمان به علت تعطیلات با موج سفرهای مردم مواجه می‌شویم، دو هفته بعد افزایش موارد ابتلا و بستری مبتلایان به کرونا را در کشور شاهد هستیم و دو هفته بعد از آن آمار موارد مرگ کرونا بالا می‌رود، بار دیگر از مردم تقاضا کرد با توجه به شرایط کرونا در کشور، از هر گونه سفر در تعطیلات تاسوعا و عاشورای پیش‌رو پرهیز کنند.

گزارش سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت حکایت از آن دارد که اگرچه تعداد مرگ و میر روزانه کرونایی نسبت به تیرماه و همچنین نیمه نخست مردادماه، روندی کاهشی داشته اما وضعیت ۲۸ استان کشور همچنان قرمز یا در مرز هشدار است. این یعنی تنها سه استان کشور وضعیتی قرمز یا هشدار ندارند.

در راس استان‌های قرمز نیز نام سه استان تهران، مازندران و گیلان دیده می‌شود. بر اساس گزارش وزارت بهداشت، ۱۳ استان تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند و ۱۵ استان آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار به سر می‌برند.

این آمار نشان می‌دهد وضعیت قرمز و هشدار کرونایی در یک هفته گذشته تداوم داشته و از میان ۳۱ استان کشور، همچنان ۲۸ استان درگیری شدید با این بیماری دارند.

هشدار درباره سفر به مازندران

علاوه‌بر آنکه نام استان مازندران به‌عنوان قرمزترین استان‌های کرونایی ایران مطرح است و وزارت بهداشت از مردم خواسته به این استان سفر نداشته باشند، مقامات مجلس نیز در این باره به مردم هشدار داه و درباره افزایش سفرها به این استان هشدار داده‌اند. دیروز سید‌عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد هم‌اکنون ۶۵۴ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند که از این تعداد، ۱۸۶ نفر علائم حاد تنفسی دارند. او تاکید کرد که مردم باید مسافرت‌های غیرضرور را به تاخیر بیندازند و جوانان و خانواده‌ها از سفر پرهیز کنند و سنتی را که در گذشته وجود داشت و مردم عاشورا و تاسوعا را به زادگاه خود می‌رفتند به حداقل برسانند.

دانشگاه علوم پزشکی بابل هم اعلام کرد در حال حاضر ۲۲۴ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های بابل بستری هستند. این یعنی مجموع بستری‌های کرونایی در مازندران (در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل) در حال حاضر نزدیک به ۹۰۰ نفر است.

دو روز پیش، وزیر بهداشت از مازندران به‌عنوان یکی از استان‌های آسیب‌دیده از سفر یاد و تاکید کرده بود که ما بیشترین گرفتاری و عارضه در موضوع شیوع کرونا را در استان مازندران به دلیل سفرها داریم.

شهرهای قرمز گیلان

از سوی دیگر، تردد در جاده‌های کشور نشان می‌دهد گیلان نیز در این ایام، یکی از مقاصد سفر مردم است؛ استانی که به گواه گزارش وزارت بهداشت، ازجمله استان‌های قرمز کرونایی کشور است. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز درباره وضعیت کرونا در استان گیلان با بیان اینکه از تیر ماه امسال وضعیت اپیدمی و موارد ابتلا و فوت کرونا در این استان با وجود توصیه‌های وزارت بهداشت دوباره روند صعودی پیدا کرد، گفت: اغلب شهرهای این استان با روند صعودی این بیماری مواجه هستند و شهرهای رشت، آستارا، آستانه اشرفیه، لاهیجان، رودبار، لنگرود و ماسال در وضعیت قرمز و شهرهای املش، بندرانزلی، رضوانشهر، رودسر و سیاهکل در وضعیت زرد یا هشدار قرار دارند.

وضعیت وخیم تهران

اوضاع تهران نیز نامساعد است. دیروز علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۴۰۰ بیمار سرپایی به مراکز درمانی و بهداشتی ما مراجعه کرده‌‌اند که از این تعداد ۴۷۰ نفر نیاز به بستری داشتند و ۱۲۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت مراقبت قرار گرفتند. بر اساس آنچه خبرگزاری فارس از اظهارات زالی گزارش داد، وضعیت تهران همچنان قرمز است اما میزان مراجعات سرپایی حدود ۹ درصد کاهش یافته است.

او در عین حال تاکید کرد که شرایط پایتخت بسیار شکننده است و هرگونه رفتار ناهنجار می‌تواند منجر به اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا شود. رئیس ستاد مقابله با کرونا تهران گفت: در تهران الگوی همه‌گیرشناسی نشان می‌دهد هرگاه میزان سفرهای برون‌شهری افزایش پیدا کرده است، با اوج‌گیری بیماری کرونا مواجه بوده‌ایم بنابراین از هموطنان تقاضا می‌شود از سفر کردن طی روزهای آتی پرهیز کنند و هر گونه سفر کردن می‌تواند باعث چرخش بیماری کرونا شود.

۱۱۹ قربانی جدید

با این همه، آخرین آمار وزارت بهداشت می‌گوید در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز، ۱۱۹ نفر از مبتلایان به کرونا در ایران، جان خود را در اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند. به این ترتیب، حالا که بیش از ۶ ماه از اعلام رسمی شیوع این ویروس در کشور می‌گذرد، آمارهای رسمی موید آن هستند که کرونا در ایران دست کم ۲۱ هزار و ۲۰ قربانی تا دیروز در ایران گرفته است.

با این حال، اگرچه آمار مرگ کرونایی در ایران روندی کاهشی را نشان می‌دهد اما وضعیت ابتلا هنوز کاهش جدی نشان نمی‌دهد و همچنان آمار رسمی، از ابتلای روزانه بیش از دوهزار نفر حکایت دارد. بنابر آنچه سیماسادات لاری در گزارش دیروز خود اعلام کرد، در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز چهارشنبه، دو هزار و ۲۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این میان، هزار و ۱۲۱ نفر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور بستری شدند؛ به این ترتیب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور تا ظهر روز گذشته، به ۳۶۵ هزار و ۶۰۶ رسید و همچنان ۳۸۳۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و وخیم این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

فوت ۱۰ درصد از بستری‌ها

از سوی دیگر، معاون وزیر بهداشت گفت ۱۰ درصد بستری‌های کرونایی فوت می‌کنند. ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت که در برنامه تلویزیونی سلام صبح بخیر شبکه ۳ صحبت می‌کرد، با بیان اینکه در چند روز گذشته دختر ۸ ساله دو تن از بهترین پزشکان اصفهانی بدون هیچ عارضه قبلی به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده است، توضیح داد: طبق آمار جهانی از هر ۱۰ نفر بستری یک نفر فوتی، از هر دو نفری که در ICU بستری می‌شوند یک نفر فوتی و از هر ۱۰ نفری که مجبور به لوله‌گذاری در ICU می‌شوند ۹ نفر فوت می‌کنند.

او هم به انتقاد از سفرهای غیر ضرور مردم پرداخت و گفت: متاسفانه هر ۱/ ۰ افزایش سفر، آمار ابتلا را ۹/ ۱ درصد افزایش داده و پیش‌بینی می‌شود آخر هفته، روزانه ۲ میلیون تردد داشته باشیم که به‌طور میانگین در هر خودرو ۳،۴ نفر سرنشین وجود دارد و خود این موضوع آمار بسیار خطرناکی را به همراه دارد.

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه دولت مجبور است در دوگانه اقتصاد و معیشت تعادل را برقرار کند، گفت: دولت‌ها هم ممکن است به خاطر این تعادل دچار اشتباه شوند کمااینکه اسپانیا به علت معیشت و مشکلات اقتصادی مجبور به برداشتن برخی محدودیت‌ها در سواحل و شهرها شد که همین باعث موج دوم کرونا در این کشور شده است تا آنجا که انگلیس و برخی کشورهای دیگر ورود از اسپانیا را با برخی محدودیت‌ها مواجه کرده‌اند.

حریرچی در پاسخ به این سوال که چرا دولت سفر در تعطیلات پیش‌رو را ممنوع نکرد، گفت: خیلی از استان‌های ما اقتصادشان بر مبنای گردشگری است ‌و حوزه گردشگری ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است و متاسفانه استان‌هایی که هدف گردشگری هستند وضعیت قرمز دارند که به مردم تاکید می‌کنیم به آنجا سفر نکنند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر فرد مبتلا به کرونا هیچ نکته‌ای را رعایت نکند در یک ماه ۴۳۰ نفر را آلوده خواهد کرد، گفت: خوشبختانه با وجود انجام پروتکل‌ها و زدن ماسک در کشورمان آمار ابتلا از هر فرد کرونایی در چند ماه اخیر از ۵/ ۲ نفر به ۹۳/ ۰ نفر رسیده است.

معاون وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه نباید به امید واکسن بود گفت: در پنجاه سال اخیر تولید هر واکسن برای بیماری‌ها متوسط هفت سال طول کشیده حتی برای برخی بیماری‌ها مانند ایدز و مالاریا با وجود درگیری چند ده ساله هنوز واکسنی کشف نشده است و لذا مردم باید خودشان رعایت کنند. حریرچی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سیاست دولت همگانی شدن کرونا است، گفت: همگانی شدن کرونا کار احمقانه‌ای است و سیاست دولت هم این نیست؛ چراکه وقتی باز هم احتمال ابتلای مجدد وجود دارد این کار عقلانی نیست.

آمار جهانی از ۲۴ میلیون نفر گذشت

از سوی دیگر، آمار جهانی همه‌گیری کووید-۱۹ نشان می‌دهد شمار مبتلایان از ۲۴ میلیون نفر گذشته است. این آمار موید آن است که تا دیروز ۲۴ میلیون و ۶۱ هزار و ۲۱۵ نفر در جهان به این بیماری مبتلا شده و همچنین مرگ ۸۲۳ هزار و ۵۱۳ نفر نیز در اثر این بیماری تایید شده است. همچنین به گزارش «ایسنا» روند افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۱۳ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد. آمریکا با بیش از ۹/ ۵ میلیون مبتلا همچنان درصدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید-۱۹ قرار داشته و بیشترین آمار قربانیان و مبتلایان به این بیماری را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر سه کشور آمریکا، برزیل و هند به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم، کشورهایی هستند که بالای سه میلیون مبتلا به کووید-۱۹ را در آمارهای رسمی خود گزارش کرده‌اند. همچنین پس از ایالات‌متحده کشورهای برزیل، مکزیک، هند و انگلیس به ترتیب بیشترین شمار قربانیان این بیماری را به خود اختصاص داده‌اند. ایران نیز در رتبه یازدهم کشورهای درگیر این بیماری قرار گرفته است.