سخنگوی قوه‌قضائیه نیز روز گذشته در یک نشست خبری با اعلام این خبر گفت: جرم سیاسی در دادگاه سیاسی و مطبوعاتی رسیدگی می‌شود و ریاست قوه‌قضائیه بخشنامه‌ای در این خصوص صادر کردند و مطابق بخشنامه برای تعدادی از پرونده‌های دادسرا کیفرخواست جرم سیاسی صادر و به دادگاه کیفری یک ارسال شد.  اسماعیلی اظهار کرد: در آبان‌ماه اولین دادگاه‌های مربوط به جرم سیاسی را شاهد خواهیم بود و این امر بیانگر این است که قوه‌قضائیه آمادگی رسیدگی به موارد در چارچوب قوانین است.

آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضائیه روز گذشته درنشست خبری خود همچنین در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری گفت: در این پرونده افراد متعددی مطرح هستند؛ در مورد ٢٢ نفر کیفرخواست صادر شده بود که دادگاه برای ١٧ نفر رای صادر کرده و برای پنج متهم دیگر که عمده آنها خارج از کشور هستند رای نداده است. به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: همچنین بخش دیگری از این پرونده برای تعدادی از متهمان در دادسرا است و منتظر تصمیم نهایی دادسرا هستیم تا چنانچه دادسرا کیفرخواست صادر کند در دادگاه رسیدگی شود.

پرونده محمدامامی

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده محمد امامی در دادگاه گفت: این پرونده هفته آینده در دادگاه رسیدگی می‌شود.

پرونده روح الله زم

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده روح الله زم گفت: این پرونده ویژه است؛ مطمئن باشید بعد از قطعیت دادنامه و وصول پرونده در دادسرا حتما از مراجع رسمی آخرین وضعیت پرونده اعلام می‌شود. اسماعیلی خاطرنشان کرد: گمانه‌زنی‌ها در این پرونده قابل اعتماد نیست و این پرونده هم پرونده‌ای نیست که به سرانجام برسد و مراجع رسمی اعلام نکنند.

صدور حکم بدوی پرونده رئیس سابق هلال احمر

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره پرونده رئیس سابق هلال احمر گفت: این پرونده در دادگاه رسیدگی و حکم بدوی صادر شده است. وی ادامه داد: این پرونده در فرآیند تجدید نظر خواهی است و به لحاظ اینکه حکم قطعی صادر نشده از بیان جزئیات معذورم.

تدوین دادنامه پرونده پتروشیمی

اسماعیلی همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده پتروشیمی گفت: پرونده معروف به پتروشیمی در ماه‌های گذشته برگزار، آخرین دفاع اخذ و جلسات دادرسی برگزار شد. اسماعیلی اظهار کرد: ما هم انتظار داشتیم رای تا الان صادر شده باشد اما طبق آخرین صحبتی که با رئیس دادگاه داشتم در حال تدوین دادنامه هستند. سخنگوی دستگاه قضا در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌های شرکت‌های خودرویی گفت: پرونده مفتاح رهنورد، عظیم خودرو و رامک خودرو جزو پرونده‌های کثیرالشاکی است که با دستور رئیس قوه‌قضائیه این پرونده‌ها در اولویت رسیدگی قرار دارد.  وی اظهار کرد: جلسه بعدی دادگاه عظیم خودرو امروز(چهارشنبه) برگزار می‌شود و تا پایان مهر حکم صادر می‌شود. پرونده رامک خودرو و مفتاح چون در دهمین شعبه در حال رسیدگی است، آبان‌ماه تعیین وقت شده است. اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره پرونده رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی گفت: پرونده فرد مذکور به دادگاه ارسال شده و نواقصی داشته است؛ پرونده برای رفع نقص به دادسرا ارجاع شد و باز به دادگاه ارسال شده است؛ به‌زودی تعیین وقت و رسیدگی خواهد شد. اوهمچنین گفت که پرونده ویلموتس در حال بررسی است.