درخواست ‌برای هم‌افزایی

این سخنان یک هفته پس از آن ازسوی رئیس‌جمهوری مطرح شد که دولت و به‌خصوص روحانی هفته توفانی را پشت‌سر گذاشتند. ماجرا از زمانی شروع شد که حسن روحانی روز ۲۳مهرماه در جلسه هیات دولت مطالبی را در مورد صلح امام حسن (ع)» بیان کرد و گفت: «امام مجتبی به ما می‌آموزد مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح جنگ کردیم و اگر در جنگ صلح کردیم هر دو خطا و اشتباه است. به موقع باید بایستیم و بجنگیم و به موقع هم باید صلح کنیم.»

به‌دنبال همین سخنان بود که موجی از انتقادهای تند ازسوی نمایندگان مخالف او در مجلس به راه افتاد تا آنجا که ۶۰ نماینده مجلس به همین بهانه موضوع عدم‌کفایت او و استیضاحش را مطرح کردند. هرچند این طرح هم به‌دلیل عدم‌حمایت از سوی باقی نمایندگان مجلس راه به جایی نبرد و در نهایت منتفی شد. در همین راستا روز گذشته نیز محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیات رئیسه مجلس اعلام کرد که استیضاح رئیس‌جمهوری نصاب لازم را نداشت.

به هر حال به‌دنبال همه این حواشی ایجاد شده، روز گذشته حسن روحانی درجلسه هیات‌دولت با تاکید بر اینکه وظیفه خود را باید رفع مشکل مردم بدانیم، گفت: مردم با مشکلاتی مواجه هستند و از ما انتظار دارند. ما به‌عنوان دولت در میدان هستیم. ما باید ارز، ریال و کالا را تامین و خدمات را به مردم عرضه کنیم. همه فشارها بر دولت است. قوای دیگر باید ما را حمایت کنند که می‌کنند. درخواست می‌کنم هم‌افزایی‌ها بیشتر شود و وارد مسائل حاشیه‌ای نشویم.

به گزارش «ایرنا» رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه گاهی پیش می‌آید فردی، حزبی، گروهی، جناحی یا رسانه‌ای حرفی می‌زند اما ما نباید به مسائل حاشیه‌ای وارد شویم، اظهار کرد: ما نماینده مردم هستیم. نماینده فرد دیگری که نیستیم. مردم به پای صندوق‌ها آمدند و مردم رئیس‌جمهوری را انتخاب کردند. وزرا هم نماینده و منتخب بلافاصله مردم هستند، یعنی هم رئیس‌جمهوری آنها را انتخاب کرده و هم نمایندگان مجلس به آنها رای دادند.

روحانی با بیان اینکه با اختلاف و جدایی به جایی نمی‌رسیم گفت: دولت بدون مجلس، دولت بدون قوه‌قضائیه، دولت بدون نیروهای مسلح، دولت بدون صداوسیما، دولت بدون بخش خصوصی و دولت بدون مردم نمی‌تواند کاری را انجام دهد. رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر اینکه دولت هدایت رهبری، حمایت مردم و وحدت و اتحاد را می‌خواهد، خاطرنشان کرد: دولت دست همکاری را به سوی همه قوا دراز کرده است. روزهای سخت را پشت‌سر خواهیم گذاشت.

واکنش دولت

در همین حال محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت ضمن تاکید بر جایگاه مجلس، گفت: دولت با مجلس تعامل می‌کند، اما تعدادی از نمایندگان به جای قانون‌گذاری وارد مسائل حاشیه‌ای شدند و سعی در انحراف افکار عمومی دارند. به گزارش «ایسنا» وی افزود: کسانی که برداشت غلطی از سخنان رئیس‌جمهور درباره صلح امام حسن (ع)کردند باید خود را اصلاح کنند. وی ادامه داد: هیچ وقت تهدید به مرگ و اعدام رئیس‌جمهور یا فحاشی در ادبیات برخی مسوولان کشور این گونه نبوده است و من متعجبم چرا برخی سکوت کرده‌اند. واعظی همچنین گفت: اگر افرادی مخالف دولت هستند و نظراتی دارند، ادب و اخلاق اسلامی را رعایت کنند. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی‌ رئیس‌جمهور هم در حاشیه جلسه هیات دولت، ضمن تاکید رئیس‌جمهوری به تعامل مجلس با دولت گفت: ما با کلیت مجلس هیچ مشکلی نداریم. در مجلس تعداد انگشت‌شماری از نمایندگان هستند که گاهی از الفاظ و عباراتی استفاده می‌کنند که زیبنده نماینده مجلس نیست و در این موارد هم ما گله‌مندی خود را به رئیس مجلس اعلام کردیم. به گزارش «ایرنا» وی در عین حال از خارج کردن استیضاح رئیس‌جمهور از دستورکار قدردانی کرد و گفت: اقدام نمایندگان کاملا منطبق با مصالح کشور است و اگر دقت کنیم می‌بینیم که ما در این شرایط نیاز به اتحاد و انسجام داریم.

حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور نیز در واکنش به منتفی شدن طرح استیضاح روحانی از سوی نمایندگان مجلس، در توییتی نوشت: چه بسا برهان را قاطع دیدند و پس کشیدند. حاشا که بتوانید کوته‌بینی‌های خود را بر مصلحت‌سنجی‌های نظام تحمیل کنید.

مردم در فشار و سختی هستند

اما پاسخ به حواشی ایجاد شده در هفته گذشته تنها سخنان روز گذشته حسن روحانی در جلسه هیات دولت نبود. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پایان محدودیت‌های تسلیحاتی ایران گفت: این موضوع برای مردم مهم بود نه از این لحاظ که ما از نظر مقررات سازمان ملل امروز آزاد هستیم که اسلحه بخریم و بفروشیم که البته به جای خود این مساله مهم است اما از همه مهم‌تر این است که منطق حق و حقیقت و قانون و منطق عقلانیت بر زور و قلدری پیروز شد. رئیس‌جمهوری افزود: آمریکایی‌ها سال‌ها تلاش کردند ملت ایران را از حقوق خود محروم کنند. مهم این نیست که چقدر اسلحه می‌خریم یا چقدر می‌فروشیم مهم این است که به حقمان برسیم. به گفته روحانی، روزهایی گذشت که حتی دوستان ایران نتوانستند از ما حمایت کنند. روسیه و چین دوست ما هستند، اما نتوانستند از ما حمایت کرده و حتی ناچار شدند، کنار صف دشمن بایستند، ولی ایران شرایطی فراهم کرد که دوستان ما فعال شوند و روسیه و چین با قدرت بایستند.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه موفقیت‌های خودمان را باید به خوبی برای مردم تبیین کنیم، ابراز کرد: مردم در فشار و سختی هستند. فشار اقتصادی روی مردم است، ولی مردم به خوبی موفقیت‌های سیاسی ما در دنیا را بدانند. حتی این پیروزی‌ها می‌تواند مرهمی بر آلام مردم باشد. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: اینکه در آمریکا چه کسی و چه حزبی پیروز می‌شود برای ما مهم نیست، هر فردی در آمریکا روی کار بیاید ناچار است در برابر ملت ایران تسلیم شود.

اختصاص ۱۵۰ میلیون دلار

روحانی در ادامه ضمن تشریح وضعیت ایران در مقابله با کرونا از اختصاص ۱۵۰ میلیون دلار برای تامین نیازهای وزارت بهداشت خبر داد. روحانی همچنین گفت: در بازار ارز در سامانه نیما روز گذشته ۲۴۰ میلیون دلار ارز عرضه شده که به معنای این است که صادرات کشور به حرکت درآمده است و همه صادرکنندگان، نیازمندی‌های کشور را کاملا احساس می‌کنند. رئیس‌جمهور همچنین از افزایش صادرات غیرنفتی در یک هفته گذشته خبر داد.