روز گذشته لعیا جنیدی معاون حقوقی حسن روحانی در حاشیه جلسه هیات دولت توضیحاتی در این باره ارائه کرد و در میان خبرنگاران با بیان اینکه معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری مسوولیت مدنی و ارزیابی خسارات این حادثه را به عهده داشت، گفت: چون بُعد کیفری و مسائل جزایی آن در مرجع قضایی است و ابعاد مذاکراتی را وزارت‌خارجه پیگیری می‌کند و ما درباره حق خانواده‌ها از منظر جبران‌های مالی کار را به عهده داریم. جنیدی با بیان اینکه ما در معیار، معیار بین‌المللی را مدنظر قرار دادیم و از نظر روش کار، تساوی را مبنا قرار دادیم، اعلام کرد: با پیگیری‌هایی که در زمینه منبع پرداخت غرامت داشتیم، صندوق توسعه ملی کمک خواهد کرد. معاون حقوقی رئیس‌جمهوری البته از احتمال اعلام منبع جایگزین هم سخن گفت و توضیح داد: شاید هم منبع جایگزین دیگری معرفی شود اما فعلا یک فکر برای منبع این کار همین صندوق توسعه ملی است.

پاسخ به «خرج از جیب ملت»

موضوع استفاده از صندوق توسعه ملی به‌عنوان محل تامین اعتبار برای پرداخت غرامت به خانواده‌های داغدار، البته از منظر برخی، خرج کردن از جیب مردم برای پرداخت خسارت و غرامت این حادثه عنوان شد؛ موضوعی که در سوالات دیروز خبرنگاران از لعیا جنیدی نیز مطرح شد و معاون حقوقی رئیس‌جمهوری نیز به آن پاسخ داد. جنیدی در واکنش به این گفته برخی خانواده‌های آسیب‌دیده سقوط هواپیمای اوکراینی که مطرح کرده‌اند استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی، خرج کردن از جیب مردم برای پرداخت خسارات است، گفت: این باید در جای خودش و در داخل دستگاه‌ها پیگیری شود. ما پیشنهادهای خودمان را داده‌ایم و گفته‌ایم که به چه ترتیبی باشد اما باید دید که در نهادهای مربوطه منابع لازم وجود دارد یا نه. بالاخره تمام نهادهای ذی‌ربط دارند از همین منابع استفاده می‌کنند و اگر پرداخت غرامت را داخل‌دستگاهی هم بکنید، آخرش این‌جور نیست که غرامت فردی پرداخت شود.

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری تصریح کرد: زمانی پیش می‌آید که یک فرد مرتکب تخلف می‌شود، اما فرد که نمی‌تواند این منابع را تامین کند. پس مآلاً از منابعی که به دستگاه‌ها اختصاص داده می‌شود، استفاده می‌شود و حتی اگر شیوه پرداخت غرامت را دستگاهی هم بکنیم این منابع به دستگاه‌ها اختصاص داده می‌شود. بنابراین از این منظر هم باید به آن توجه کرد. حال اینکه جزئیات بودجه‌ای آن چگونه باشد را مراجع تخصصی بودجه‌ باید بررسی‌اش کنند.

استقبال کی‌یف

با همه آنچه گفته شد، کی‌یف از آمادگی تهران برای پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی استقبال کرده است. بر اساس گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت وزارت‌خارجه اوکراین، کی‌یف با استقبال از آمادگی تهران برای پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی تاکید کرد که مبلغ غرامت پس از مشخص شدن جزئیات این سانحه بررسی خواهد شد.

روز سه‌شنبه اعلام شده بود که ایران درصدد است در بودجه سال آینده ۲۰۰ میلیون یورو بابت پرداخت غرامت پرواز ۷۵۲ اختصاص دهد. در همین رابطه سرپرست هیات مذاکره‌کنندگان اوکراین درباره مسائل پرواز ۷۵۲ از قصد دولت ایران برای اختصاص بودجه به‌منظور غرامت سانحه پرواز ۷۵۲ استقبال کرد. از سوی دیگر «یوگنی ینین» معاون وزیرخارجه اوکراین گفت: هنوز زود است درباره مبلغ غرامت صحبت کنیم. او همچنین یادآوری کرد که «طی آخرین دور مذاکرات، طرف ایرانی بر آمادگی خود برای پرداخت غرامت مساوی به بستگان تمام قربانیان این پرواز بی‌توجه به تابعیت‌شان تاکید کرد اما تاکنون بررسی میزان غرامت را آغاز نکرده‌ایم و معتقدیم که اول از همه باید دلایل این سانحه را بدانیم.»

بیش از ۱۰ ماه از این حادثه گذشته و همچنان رایزنی‌ها بین طرف ایرانی و اوکراینی برای رسیدگی به ابعاد مختلف این حادثه و پرداخت غرامت به بازماندگان ادامه دارد. در نخستین روز از آذرماه امسال منوچهر مرادی سفیر ایران در اوکراین درباره روند مذاکرات ایران و اوکراین درباره سانحه هواپیمای اوکراینی اعلام کرد که دور سوم مذاکرات ایران و اوکراین درباره سانحه هواپیما قرار است آذر ماه امسال در کی‌یف برگزار شود.

او همان روز در پاسخ به این پرسش که ایران غرامت هواپیما را بر چه اساسی پرداخت خواهد کرد، توضیح داده بود که «جبران خسارت در سوانح هوایی و میزان آن اساسا مبتنی بر قواعد بین‌المللی و مفاد کنوانسیون‌هایی است که دولت‌ها عضو آن هستند. در این مورد نیز جمهوری اسلامی همواره آمادگی خود را برای پرداخت غرامت هواپیما و جان‌باختگان اعلام داشته و پس از توافق لازم به طرف اوکراینی، مبتنی بر مفاد کنوانسیون‌هایی که دولت جمهوری اسلامی ایران در آن عضویت دارد، پرداخت خواهد شد.» همزمان محسن بهاروند، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امورخارجه نیز با تاکید بر اینکه هیچ مانعی برای رسیدگی به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی وجود ندارد، گفته بود: «برای جبران خسارت کسانی که جان خودشان را در این واقعه تاسف‌بار از دست دادند آماده‌ایم و در چارچوب قوانین حتما همکاری می‌کنیم. ما به‌صورت واضح قبول کرده‌ایم که این اشتباه از جانب پدافند هوایی ایران رخ داده و ایران چیزی را پنهان نکرده است و از مذاکره کردن نگرانی ندارد.»