لاوروف: برجام نباید بازنگری شود

«سرگئی لاوروف»، وزیر امورخارجه روسیه ضمن حمایت از موضع ایران در برجام گفت: «از مواضع کشورهایی که می‌خواهند علاوه بر موضوع هسته‌ای مسائل دیگر را وارد کنند، حمایت نمی‌کنیم. برجام نباید مورد بازنگری قرار گرفته و در آن مسائل دیگر مطرح شود». او همچنین آمریکا را مسبب وضعیت فعلی دانست. وزیر امورخارجه روسیه دیروز، شنبه، در گفت‌وگوی وبیناری با خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما افزود: «موضع ایران سنجیده است و از آن حمایت می‌کنیم. از مواضع کشورهایی که می‌خواهند علاوه بر مساله هسته‌ای مسائل دیگر را در برجام مطرح کنند حمایت نمی‌کنیم. برجام نباید مورد بازنگری و تجدیدنظر قرار گیرد و در آن مسائل دیگر مطرح شود.»

لاوروف در ادامه گفت: «ما اتفاق‌نظر داریم که وضعیت به‌وجود آمده در برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام بر اثر خروج آمریکا از این توافق و تحریم‌هایی است که واشنگتن وضع کرده است.»

وزیرخارجه روسیه ادامه داد: «آمریکا در واقع ایران را به‌خاطر اینکه واشنگتن خود از تعهدات سر باز زد مجازات کرده است. ما معتقدیم که موضع آمریکا در برجام غیرسازنده است. منظورم افرادی در دستگاه سیاسی آمریکا است که از نابودی برجام حمایت می‌کنند و معتقدند که باید از هرگونه توافق با ایران خودداری کرد. در آمریکا نیروهایی وجود دارند که می‌خواهند برجام نابود شود.»

او ادامه داد: «باید از ظرفیت‌های برجام استفاده کرد و توازن تعهدات و منافع ایران در این توافق بین‌المللی باید رعایت شود. برجام یک دستاورد بزرگ است و حل مسائل مربوط به عدم انتشار سلاح کشتار جمعی کمک کرد.»

لاوروف افزود: «متهم کردن ایران در برجام به نفع ما نیست.»

او ادامه داد: «با علاقه به مصاحبه روز ۱۷ نوامبر(۲۷ آبان) محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران توجه کردم که در آن به‌طور صریح در مورد دورنمای روابط ایران و آمریکا سخن گفته و اضافه کرده‌بود که اگر آمریکا به برجام بازگردد و از تحریم‌های فراملیتی خود در مورد ایران صرف‌نظر کند، تهران به‌طور کامل به اجرای برجام می‌پردازد.»

لاوروف ادامه داد: «به‌رغم اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا، ایران به تعهدات خود در برجام عمل و پروتکل الحاقی و توافق‌نامه پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اجرا می‌کند که از سوی جامعه جهانی قابل احترام و تحسین است.»

او افزود: «در مورد امکان بازگشت آمریکا به برجام من نمی‌توانم تخیل‌پردازی کنم و واشنگتن باید خود به این سوال پاسخ دهد.»

ما با تلاش‌ها برای تحریم‌های یک‌جانبه به‌ویژه تحریم‌های فراملیتی و زمانی که آمریکا در ماه می ‌سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد، مقابله کردیم و موضع خود را در این مورد اعلام کرده‌ایم.

وزیر امورخارجه روسیه در ادامه تاکید کرد: «ما تحریم‌های یک‌جانبه غرب را نمی‌پذیریم و با اقدامات مشخص از جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنیم. این اقدامات را در اینجا برنمی‌شمرم زیرا حساس است. ولی در تهران این را می‌دانند.»

لاوروف اضافه کرد: «ما با دیگر شرکا در گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای گفت‌وگو می‌کنیم تا باشگاه کشورهای تحریمی شکل بگیرد و نقش فعال بازی کند.»

او ادامه داد: «در اینجا دو مساله وجود دارد اول اینکه تاثیر منفی تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا و متحدان آنها و مساله دوم قوانین بین‌المللی است و غیرقانونی بودن اقدامات آنها باید در سازمان ملل مورد توجه قرار گیرد و برای این منظور تلاش شود.»

دسیسه ترور شهید فخری‌زاده

وزیرخارجه روسیه در ادامه سخنانش با اشاره به ترور شهید فخری‌زاده گفت: «در تراژدی ترور (شهید) محسن فخری‌زاده، این حادثه تروریستی را محکوم کردیم. این ترور را یک دسیسه می‌دانیم که برای بی‌ثبات کردن اوضاع منطقه انجام گرفت.»

لاوروف ادامه داد: «درخصوص دانشمند محسن فخری‌زاده، دیدید که ما با قاطعیت این ترور را در سطوح مختلف، از جمله در بیانیه وزارت امورخارجه محکوم کردیم. ما این ترور را یک تحریک و در راستای بی‌ثبات کردن منطقه ارزیابی می‌کنیم.» او ادامه داد: «ما همچنین ارزیابی دقیق و کاملی از ترور فرمانده سپاه قدس، سردار سلیمانی در ژانویه امسال ارائه و آن را محکوم کردیم. همان‌طور که شما هم اشاره کردید آمریکایی‌ها مسوولیت را برعهده گرفتند. من معتقدم که این موضع غیرقابل قبولی برای هر کشوری است. من شنیدم که در ایران اعلام شده است که نتایج تحقیقات درباره ترور آقای فخری‌زاده به‌دست آمده است، من فکر می‌کنم که زمانی که ایران تشخیص بدهد که امکان انتشار نتایج تحقیقات میسر است، این برای همه کشورها مهم خواهد بود که از این نتایج آن مطلع شوند.»

لاوروف افزود: «امیدواریم نتایج تحقیقات در مورد ترور محسن فخری‌زاده پس از تکمیل منتشر شود.»

ایران و روسیه دو بازیگر قدرتمند جهانی

وزیرخارجه روسیه در ادامه تصریح کرد: «ایران و روسیه دو بازیگر قدرتمند جهانی هستند و این دو قدرت می‌توانند نقش خود را در نظام جهانی ایفا کنند و اصول منشور سازمان ملل که بر تساوی حقوق ملت‌ها و عدالت تاکید دارد می‌تواند بیش از هم اکنون تحقق بیابد.»

لاوروف تصریح کرد: «من فکر می‌کنم بیشتر از اینکه جابه‌جایی قدرت جهان از غرب به شرق باشد، چندقطبی شدن در جهان درحال وقوع است، بعد از ۵۰۰ سال هژمونی و استعمارگری، غرب دیگر نمی‌تواند همه مسائل اقتصادی و سیاسی جهان را به تنهایی تعیین کند، طی دهه‌های اخیر سهم اقتصاد کشورهای گروه هفت به مراتب کاهش پیدا کرده است.»