علاوه بر این ، گفته شده باید روند ثبت‌نام در ۷ روز کاری انجام شود درحالی‌که انتخابات در روزهای جمعه و تعطیل نیز پیگیری می‌شود و این نیز مخالف قانون انتخابات است. به گفته کولیوند، پیش از ماده ۸ نیز موادی از طرح توسط نمایندگان حذف شده بود که در ماده ۸ آورده شده و این نیز بر ابهام می‌افزاید و دولت موافق حذف این ماده یا بازگشت به کمیسیون برای اصلاح است. «علی فلاحی» سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مخالفت با حذف این ماده گفت: زمان نوشتن طرح، نماینده دولت در کمیسیون حضور داشتند و اینکه آقای کولیوند می‌گویند ماده ۸ با اصل ۷۵ قانون‌اساسی مغایر است، باید این را در نظر گرفت که ثبت‌نام الکترونیکی است. ضمن اینکه در این طرح به موضوع ۷ روز کاری اشاره نشده و ابهام ندارد. «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس در پاسخ به فلاحی اظهارکرد: در زمان ثبت‌نام از داوطلب ریاست‌جمهوری علاوه بر ثبت‌نام الکترونیکی، اگر داوطلب بخواهد حضوری ثبت‌نام کند، باید این مورد اجرایی شود. همچنین در طرح به ۷ روز کاری تاکید شده که این هم مخالف قانون انتخابات است. به گزارش «ایرنا» در ماده ۸ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری که با رای نمایندگان حذف شد، وزارت کشور موظف است از طریق سامانه الکترونیکی، امکان ثبت‌نام نامزدهای انتخابات و دسترسی همزمان شورای نگهبان به اطلاعات ثبت‌نام داوطلبان را فراهم کند.

حذف الزام داوطلبان به داشتن مشاور

درادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف ماده ۶ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری با الزام داوطلبان به داشتن مشاور مخالفت کردند.این پیشنهاد نیزهمچون پیشنهاد قبلی از سوی محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز مطرح شده بود.به گزارش «ایرنا» او روز گذشته درتشریح پیشنهاد خود گفت: شرایط داوطلبان در مواد دیگر این طرح آمده است، حدود ۱۸ وزارتخانه داریم. اگر قرار است برای نامزدها مشاور معرفی شوند هرکدام از این وزارتخانه‌ها باید مشاور مخصوص خود را داشته باشند. نماینده مردم تبریز اضافه کرد: ‌شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری وقت کافی ندارد و اینکه مشاوران نامزد ریاست‌جمهوری باید توسط شورای نگهبان مصاحبه شوند به مصلحت نیست. حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مخالفت با این پیشنهاد و سید‌کاظم دلخوش در موافقت با این پیشنهاد سخن گفتند. محمدجواد کولیوند نماینده دولت نیز با طرح این سوال که ملزم کردن نامزد رئیس‌جمهوری به تعیین مشاور چه ضرورتی دارد، اظهار کرد: همان طور که در ماده ۵ ذکر شده ثبت‌نام در وزارت کشور انجام می‌شود و اگر قرار است مشاوران را ثبت کنیم و ۱۰۰ نفر ثبت‌نام کنند باید ۵۰۰ مشاور را ثبت کنیم و این موجب اختلال در کار ثبت‌نام نامزدها می‌شود. باید داوطلبان قطعی ریاست‌جمهوری مشاوران خود را معرفی کنند. محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با حذف بند ۶ طرح گفت: عبارت مشاوران را به صوررت کلی آوردیم و حداقل یک و حداکثر ۵ نفر مشاور، کسی که می‌خواهد ۴سال امور کلان کشور را مدیریت کند آیا به تنهایی توان مدیریت دارد؟ خیر. مردم باید بدانند که تیم اقتصادی و مشاوران نامزدهای ریاست‌جمهوری چه کسانی هستند تا بهتر انتخاب خود را انجام دهند. براساس ماده ۶ طرح اصلاح قانون انتخابات داوطلبان ریاست‌جمهوری موظفند برای هریک از حوزه‌های «فرهنگی-اجتماعی»، «سیاسی»، «اقتصادی»، «بین‌المللی» و «امنیتی - دفاعی» هرکدام حداقل یک نفر (مجموعا ۵ نفر) به‌عنوان مشاور به هنگام ثبت‌نام معرفی کنند. درصورت درخواست داوطلبان ریاست‌جمهوری، ارزیابی برنامه آنها از طریق مصاحبه با مشاوران موضوع این ماده توسط شورای نگهبان انجام می‌پذیرد. طبق تبصره این طرح معرفی مشاوران باید منضم به رضایت‌نامه کتبی افراد معرفی شده باشد و هر فرد صرفا برای یکی از نامزدها می‌تواند به‌عنوان مشاور معرفی شود.

عدم الزام داوطلبان به ارائه برنامه مکتوب

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف ماده ۵ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری با الزام داوطلبان برای ارائه برنامه مکتوب هنگام نام‌نویسی با ۱۴۰ رای موافق، ۸۶ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از ۲۵۴ نماینده حاضر در صحن علنی مخالفت کردند.

محمدحسین فرهنگی عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماینده موافق حذف این ماده، گفت: در ماده ۵ گفته شده است که داوطلب باید در زمان ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری برنامه ارائه دهد در حالی‌که در زمان ثبت‌نام داوطلب ریاست‌جمهوری در وزارت کشور، موقع مناسبی برای ارائه برنامه نیست. وی افزود: اگر قرار است برنامه به وزارت کشور در زمان ثبت‌نام داده شود که وزارت کشور مرجع نیست و شورای نگهبان مرجع است و زمان ثبت‌نام زمانی مناسبی برای دریافت برنامه نیست و از نمایندگان می‌خواهم با حذف ماده ۵ موافقت کنند. در ادامه علی فلاحی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این پیشنهاد، سخن گفت.

موافقت با ماده ۷ طرح اصلاح قانون انتخابات

درادامه نمایندگان با رای موافق به ماده ۷ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مقرر کردند افرادی که به‌طور مستقیم در امر اجرا یا نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری مسوولیت دارند، در صورتی می‌توانند داوطلب انتخابات شوند که حداقل سه ماه پیش از ثبت‌نام از سمت خود استعفا دهند. بر اساس ماده ۷ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی کلیه افرادی که به‌طور مستقیم در امر اجرا یا نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری مسوولیت دارند، درصورتی می‌توانند داوطلب انتخابات شوند که حداقل ۳ ماه پیش از ثبت‌نام از سمت خود استعفا نکرده و در آن سمت شاغل نباشند. چنانچه هیات‌های اجرایی و نظارت پیش از مهلت مذکور تشکیل شده باشند، عدم عضویت در هیأت‌های مزبور ملاک و شرط ثبت‌نام است.

ارجاع معیارهای مدیر و مدبر بودن به کمیسیون شوراها

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده ۴ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری که معیارهای مدیر و مدبر بودن داوطلبان را مشخص می‌کند، برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها و امور داخلی ارجاع دادند.

مهلت ۱۵ روزه برای رسیدگی به صلاحیت‌ها

درادامه نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مهلت رسیدگی شورای نگهبان به صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را ۱۵ روز پس از پایان مهلت ثبت‌نام تعیین کردند.