آغاز واکسیناسیون براساس اولویت

همزمان روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت آخرین اقدامات انجام‌شده برای خرید واکسن کرونا و همچنین پیگیری‌های انجام‌شده از تست بالینی واکسن ایرانی کرونا را تشریح کرد. وی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم مطمئن‌ترین واکسن را از مطمئن‌ترین مسیر تهیه کنیم، گفت: در همین راستا تیمی را از مدت‌ها پیش مامور کردیم تا اولویت‌های عالمانه تزریق واکسن در گروه‌های آسیب‌پذیر را مهیا کنند. این کار صورت گرفت و اکنون می‌دانیم که باید واکسیناسیون را از چه کسی و چه سنی و چه گروهی شروع کنیم. زمانی که واکسن به کشور برسد حتما به استحضار مردم خواهیم رساند و از گروه‌های پرخطر به‌عنوان اولین دریافت‌کنندگان واکسن دعوت خواهیم کرد.

ازسوی دیگر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تنها مرجع رسمی تزریق واکسن کرونا شبکه بهداشت و درمان است و عرضه واکسن از هر جای دیگری مردود و غیرقانونی است و تزریق واکسن بر اساس اولویت‌بندی و اعلام قبلی از شبکه بهداشت انجام خواهد شد. رئیسی درباره خرید واکسن کرونا و زمان دسترسی به اولین محموله این واکسن و اولویت‌های دریافت آن گفت: اقدامات زیادی انجام شد تا بتوانیم واکسنی را وارد کشور کنیم که مطمئن باشد. وی همچنین گفت: ما بسیار بسیار امیدواریم که قبل از سال جدید یعنی قبل از سال ۱۴۰۰ و تا فروردین تعدادی واکسن وارد شود که بتوانیم بر اساس اولویتی که وجود دارد، واکسن را تزریق کنیم. رئیسی درمورد قیمت واکسن کرونا هم گفت: قطعا واکسنی که وارد کشور می‌شود، زیر ۱۰ دلار است. رئیسی دربخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حداقل ۲۱ میلیون نفر در کشور باید واکسن بزنند، گفت: اگر در دو ضرب کنیم، به ۴۲ میلیون دوز واکسن کرونا نیاز داریم.

آخرین وضعیت واکسن ایرانی

در همین حال مقامات وزارت بهداشت گزارشی نیز ازآخرین وضعیت واکسن کرونای ایران ارائه کردند. وزیر بهداشت در این خصوص از اقدام ایران برای تولید مشترک واکسن کرونا خبر داد و گفت: واکسن دیگری را با یک کشور دیگر سازنده واکسن دنبال می‌کنیم و همکاران من در حال مذاکره هستند. ان‌شاءالله در انستیتو پاستور فاز سوم بالینی این واکسن را از بهمن ماه شروع خواهیم کرد. این خبرها را مستمر به مردم کشور اعلام خواهم کرد. به گزارش «ایسنا» وی گفت: امیدوارم حداکثر اواخر بهار سال آینده واکسن ساخت کشورمان را به کار ببریم. نمکی درادامه گفت: ساخت واکسن کرونا را به‌صورت چراغ خاموش آغاز کردیم و اکنون در جای‌جای کشور، کلونی‌های قدرتمندی برای ساخت واکسن شکل گرفته است. ازسوی دیگر به‌ دنبال تزریق واکسن کرونای تولید ستاد اجرایی فرمان امام (ره) روی سه داوطلب، براساس گزارش‌ها این سه داوطلب پنجمین روز تزریق واکسن را بدون هیچ عارضه‌ای سپری می‌کنند. قرار است تزریق دوم آنها در چهاردهمین روز انجام شود. پیام طبرسی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، تعداد نفرات مرحله اول تست انسانی نخستین واکسن ایرانی کرونا را ۵۶ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۴ نفر واکسن‌نما و بقیه واکسن را دریافت می‌کنند و تا پایان طرح مشخص نیست چه کسی واکسن و چه کسی واکسن‌نما می‌زند.

واکنش به ضد واکسن‌ها

در همین حال علیرضا رئیسی به اظهارات ضدواکسن از سوی برخی گروه‌های خاص، نیز واکنش نشان داد و گفت: بهتر است بگوییم اظهارات ضدعلم و ضدتکنولوژی. در همین راستا شاهد بودیم که در همین کشور کتاب مرجع پزشکی را هم سوزانده‌اند و این مباحث چیز تازه‌ای نیست. یا حتی اگر برگردیم در تاریخ خودمان، افرادی بودند که در زمان امیرکبیر در رابطه با واکسن آبله و... مقابله می‌کردند و می‌گفتند اگر این واکسن را بزنید شیطان یا جن و... وارد بدنتان می‌شود. متاسفانه از این اظهارات همیشه بوده و البته مختص ایران هم نیست و در آمریکا و کشورهای دیگر هم گروه‌هایی هستند که با زدن واکسن مخالف هستند و این موضوع فقط به گروه‌های خاص کشور ما مربوط نیست. به گزارش «ایسنا» وی افزود: دو نوع مخالفت وجود دارد؛ برخی‌ها می‌گویند شاید به این واکسن اطمینان نداریم و نمی‌زنیم و عده‌ای هستند که کلا مخالفند و می‌گویند واکسن نزنید و یک اسمی را هم می‌گذارند و می‌گویند داروی فلان را استفاده کنید. رئیسی با بیان اینکه این اظهارات تاثیری در برنامه‌ریزی ما نخواهد داشت، تاکید کرد: البته این افراد می‌توانند این واکسن خاص را نزنند و این واکسن خاص اجباری نیست. وی افزود: واکسنی مثل کرونا را باید در دسته‌بندی واکسن‌هایی مثل آنفلوآنزا نگاه کنیم که افراد پرخطر تزریق می‌کنند و اجباری هم نیست.

کدام واکسن چین را می‌خریم؟

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا درباره واکسن کرونای چین گفت: اگر قرار باشد از چین واکسن بخریم واکسن سینوفارم است. واکسن سینوفارم در چین مربوط به یک شرکت دولتی است که فاز سوم را هم گذرانده است و تاییدیه هم دارد. در نتیجه قرار نیست واکسن سینوواک چینی خریداری شود. رئیسی درباره واردات واکسن فایزر گفت: اسم واکسن فایزر به این علت زیاده برده می‌شود که اولین تزریق‌ها را انجام دادند. فایزر جزو واکسن‌هایی است که پلت‌فرم mRNA دارند. احتمال اینکه فایزر را وارد کشور کنیم بسیار کم است؛ زیرا شرایط نگهداری دشواری دارد و هم اینکه این واکسن وابستگی زیادی به کشورهایی دارد که اصلا به ما واکسن نمی‌دهند. از طرفی واکسن‌های دیگری وجود دارد که قابلیت حمل راحت‌تری دارند و دردسترس‌تر هستند و در سبد کوواکس قرار دارند.

کاهش آمار جان‌باختگان کرونا

همزمان گزارش‌ها حاکی از کاهش قابل‌توجه آمار جان‌باختگان کرونا و موارد ابتلا درکشور است. در همین راستا سعید نمکی، وزیر بهداشت ضمن اشاره به کاهش چشم‌گیر این آمار ابراز امیدواری کرد در روزهای آتی هفته جاری به مرگ‌های دورقمی برسیم و کم‌کم بتوانیم مرگ‌ها را به حداقل ممکن برسانیم. او البته نسبت به وضعیت قرمز درچهار نقطه مازندران ابراز نگرانی کرد. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت هم گفت: میزان ورودی بیمارستان‌ها به یک‌چهارم و میزان مرگ‌ومیرها هم حداقل به یک‌سوم رسیده، که این بسیار خبر خوبی است. وی با بیان اینکه ما حدود ۸۶۰ بیمار بسیار بدحال در آی‌سی‌یو داریم که زیر دستگاه هستند و متاسفانه مرگ‌ومیر در آنها بالاست، گفت: پیش‌بینی می‌کنم که در بازه ۱۰ روز آینده باید مرگ‌ومیرمان زیر ۹۰ مورد در روز بیفتد.  آخرین گزارش سخنگوی وزارت بهداشت نیز از مرگ ۱۰۲بیمار کرونایی دیگر خبر می‌دهد. براین اساس مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۵ هزار و ۵۴۰ نفر رسید. سیماسادات لاری همچنین آمار مبتلایان جدید به کرونا طی ۲۴ساعت گذشته را ۵هزار و ۹۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ اعلام کرد که ازبین آنها ۴۹۷ نفر بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۴۳۴ نفر رسید. وی همچنین گفت: ۴۹۵۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وضعیت تهران

آن‌طور که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، درخصوص وضعیت تهران هم اعلام کرده است طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۳۵ بیمار جدید در بیمارستان‌های تهران بستری شدند که ۹۰ نفر از آنها به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شدند.

به گزارش «ایسنا» بنا برگفته زالی مجموعه بیمارانی که با تشخیص کووید-۱۹ در بیمارستان بستری هستند، ۲ هزار و ۱۴۰ بیمار است که بالغ بر ۸۵۰ بیمار از این تعداد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. زالی از فوت ۲۹ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته در تهران با تشخیص کرونا خبر داد و شرایط تهران را شکننده و پایتخت را کماکان شهری با وضعیت نارنجی اعلام کرد.

وضعیت استان‌های شمالی

البته وضعیت‌ درشهرهای شمالی کشور از جمله شهرهای آمل، بابل، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، سوادکوه شمالی، فریدون‌کنار، قائم‌شهر، میاندرود و نکا بحرانی است و به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا این شهرها در مرز خطر هستند. به گفته رئیسی، در حال حاضر در استان‌های شمالی بیشتر روستاها درگیر می‌شوند.

ادامه محدودیت‌های تردد شبانه تا پایان سال

اما درکنار کاهش قابل‌توجه آمار مبتلایان به کرونا درکشور، این روزها احتمال ورود سویه جدیدی از ویروس کرونا که درانگلیس وبرخی کشورها شیوع پیدا کرده، موجب نگرانی مقامات ایران شده است. موضوعی که روز شنبه نیز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری درمورد آن ابراز نگرانی کرد و برخی از خبرها هم از ورود آن به ترکیه حکایت می‌کرد.

درهمین ارتباط روز گذشته علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن ابراز نگرانی در این مورد گفت: متاسفانه خبردار شدیم در کشورهای همسایه شرقی ازجمله در پاکستان هم این ویروس مشاهده شده و نگران‌کننده است. وی افزود: بیماری تنفسی دیر یا زود به همه جا وارد می‌شود. بنابراین باید پروتکل‌ها را جدی بگیریم و اجازه ندهیم که تجمعاتی رخ دهد و منجر به انتقال و شیوع بیماری شود. رئیسی درعین حال با توجه به تاثیر طرح محدودیت‌های شبانه درهمه شهرها گفت که فکر می‌کنم محدودیت‌های تردد شبانه تا پایان امسال ادامه یابد.

زمان تصمیم گیری درباره بازگشایی تالارها

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیسی درباره زمان بازگشایی تالارهای عروسی و مراکز فرهنگی، هم گفت: تالارها جزو مشاغل گروه ۴ هستند که مدت زیادی است که تعطیل هستند. سه‌شنبه در کمیته امنیتی_اجتماعی ستاد قرار است در این مورد تصمیم بگیریم که آیا با رعایت پروتکل‌ها امکان بازگشایی وجود دارد یا خیر؛ چون تیغ دو لبه است؛ زیرا هم به اقتصاد تالاردارها فشار می‌آید و هم ممکن است خیلی از مراسم‌ها به خانه‌ها برود و در شرایط بدون نظارت بهداشتی اجرا شود.