دولت در حالی در آخرین روز موعد قانونی برای ارائه لایحه اصلاحی بودجه این لایحه را به مجلس ارسال کرد که روز یکشنبه معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری ابراز امیدواری کرده بود دولت تا پایان هفته بتواند در زمینه اصلاح این لایحه به جمع‌بندی برسد.  بنابر اظهارات اعضای هیات رئیسه مجلس این لایحه برای اعلام نظر نمایندگان درباره کلیات آن امروز در دستور کار صحن علنی است و کلیات آن پس از اظهار نظر نمایندگان موافق و مخالف، به رای گذاشته می‌شود.  آنچه از نیمه آذر امسال و همزمان با تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰، این لایحه را با نقد مجلسی‌ها روبه‌رو کرد موضوع شفاف نبودن اعداد و ارقام درآمدی برای سال آینده بود. نمایندگان با این رویکرد، دست به اعمال تغییرات در این لایحه زدند و در کمیسیون تلفیق، منابع و مصارف را در برخی موارد تغییر دادند. این تغییرات اما دولت را به اصلی‌ترین منتقد تغییرات اعمال شده در لایحه بودجه توسط کمیسیون تلفیق تبدیل کرد. البته برخی نمایندگان هم در این زمینه با دولت هم‌نظر بودند و این تغییرات را نامناسب دانستند. حذف نرخ ترجیحی ارز (۴۲۰۰ تومانی) و کاهش سقف فروش روزانه نفت از ۳/ ۲ میلیون بشکه پیشنهادی در لایحه دولت به ۵/ ۱ میلیون بشکه مد نظر کمیسیون تلفیق نیز مهم‌ترین اقداماتی بود که به تغییر منابع بودجه‌ای منجر شد و انتقادات دولت بر این دو محور متمرکز بود.  با این حال بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ و رای منفی نمایندگان به آن نشان داد مجلسی‌ها نه به لایحه دولت رضایت می‌دهند و نه به اصلاحات کمیسیون تلفیق. حالا دولت این لایحه را اصلاح کرده و مهم‌ترین تغییر کمیسیون تلفیق یعنی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در لایحه اصلاحی اعمال نکرده است؛ موضوعی که قابل پیش‌بینی بود و حسن روحانی هم روز یکشنبه در جلسه ستاد اقتصادی دولت تاکید کرده بود تا‌مین کالای اساسی با نرخ ترجیحی سیاست قطعی دولت تا پایان کار آن است.

با این حال دیروز محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره تغییراتی که دولت در لایحه اصلاحی خود اعمال کرد، از افزایش ۲۵ هزار میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی خبر داد. خدابخشی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس توضیح داد: منابع عمومی بودجه که در لایحه بودجه قبلی ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بود در لایحه اصلاحی بودجه به ۸۵۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.   

او افزود: همچنین در بند (و) تبصره ۲ که قبلا ۹۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود و در سقف بودجه عمومی هم نبود به ۱۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. خدابخشی درباره سایر تغییرات صورت گرفته در لایحه بودجه اصلاحی ۱۴۰۰ گفت: در اصلاحیه‌ای که قبلا رئیس‌جمهور به کمیسیون تلفیق ارائه داده، مقرر شده بود ۴۰ هزار میلیارد تومان از مصارف کم و ۵۳ هزار میلیارد تومان به اوراق اضافه شود. دولت در اصلاحیه  بودجه جدید، این موارد را اعمال کرده است.

وی افزود: براین اساس دولت پیشنهاد داده که برای ۴۰هزار میلیارد تومان، ۱۰ هزار میلیارد تومان از بازپرداخت اوراق کم شود و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز از اعتبارات هزینه‌ای کاهش یابد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره سایر تغییرات در لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ گفت: در لایحه اصلاحی درآمد حاصل از مالیات ۲۵ هزار میلیارد تومان اضافه و به میزان افزایش مالیات یعنی به میزان ۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق نیز کم شده است.  به گفته خدابخشی، سهم دولت از نفت و میعانات گازی بدون تغییر در لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰  همان ۱۹۹ هزار میلیارد تومان ماند.