در همین حال روز گذشته کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، از شناسایی۱۷ بیمار قطعی مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در ایران خبر داد و اعلام کرد که خطر گسترش سریع این ویروس جدی است. مقامات وزارت بهداشت از آغاز هفته جاری نسبت به شیوع نوع جدید کرونا در کشور همزمان با موج چهارم کرونا هشدار داده‌اند. روز دوشنبه هم وزیر بهداشت در مورد گسترش کرونای انگلیسی در ایران و اسفندماه سخت پیش رو اعلام خطرکرد.

افزایش قابل توجه مبتلایان در یک روز

بررسی آماری کرونا از ۲۸ دی‌ماه تا دیروز نیز نشان می‌دهد ویروس کرونا در سایه عادی‌انگاری‌های مردم با سرعت هرچه تمام‌تر در حال تاختن است. به گزارش «ایسنا» بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۱۹ تا ۲۸ بهمن) به‌طور متوسط در هر ساعت حدود ۳۱۱ نفر در ایران مبتلا و سه نفر قربانی این ویروس شده‌اند. همچنین این آمار نشان می‌دهد از ۱۸ بهمن‌ماه به یکباره میزان مبتلایان سیر صعودی پیدا کرده و از ۶۹۸۳ نفر مبتلا در یک روز به رقم ۸۰۱۱ نفر در روز گذشته رسیده است.  ازسوی دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۹ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۱۱۷ نفر رسید.

تشکیل گروه واکنش سریع کووید-۱۹

اما به‌دنبال شیوع گونه جدید کرونا در کشور، گروه واکنش سریع کووید-۱۹ در وزارت بهداشت از دو هفته پیش تشکیل شده است. آن‌طور که حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا در گفت‌وگو با «ایسنا» گفته است موارد تایید شده از ویروس جهش یافته تحت مراقبت شدید قرار دارند. وی با بیان اینکه در حال حاضر موارد ویروس جهش یافته در تهران، قزوین و چند شهر دیگر به‌صورت پراکنده گزارش شده است، گفت: با این حال ویروس جهش یافته هنوز بر الگوی کلی اپیدمی تاثیر زیادی نگذاشته ولی خطر بالقوه آن همچنان بسیار بالاست. در همین حال با توجه به گزارش‌ها مبنی تمایل نوع جدید کرونا به کودکان و جوانان، روز گذشته سیما سادات‌لاری بر استفاده از ماسک در این گروه‌های سنی تاکید کرد.

تغییر وضعیت رنگ‌های مازندران

به جز شهرهایی که با کرونای جدید دست و پنجه نرم می‌کنند وضعیت خوزستان نیز بحرانی است. ازسوی دیگر سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت در تازه‌ترین به‌روزرسانی خود رنگ آبی کرونایی سه شهرستان مازندران را پس گرفته است.

به گزارش «ایرنا» نقشه‌ای که روز دوشنبه در سامانه ماسک منتشر شد نشان می‌دهد که در حال حاضر تنها سه شهرستان میان‌درود، سیمرغ و سوادکوه شمالی دارای وضعیت آبی هستند، در حالی که شهرستان‌های گلوگاه، عباس‌آباد و کلاردشت به رنگ زرد تغییر وضعیت داده‌اند. همچنین در این مدت سه شهرستان تنکابن، قائمشهر و نوشهر از نارنجی به زرد تغییر وضعیت داده‌اند. هم‌اکنون نقاط نارنجی استان به هفت شهرستان کاهش یافته است. چالوس، نور، آمل، بابل، بابلسر، جویبار و ساری هفت شهرستان نارنجی مازندران هستند.

چراغ سبز به گردشگری در نوروز

در چنین شرایطی معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد که ستاد ملی مقابله با کرونا برای انجام سفرهای نوروز ۱۴۰۰ در قالب تورهای مسافرتی و نیز با رزرو مراکز اقامتی دارای مجوز متقاعد شده است. به گزارش «ایسنا» ولی تیموری، معاون گردشگری همچنین در وبیناری با ۳۱ استان کشور گفته است: اگرچه ستاد کرونا محدودیت‌هایی را برای تردد بین شهرها در تعطیلات نوروزی تصویب کرده است، اما در هر صورت مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری دارای مجوز باز خواهند بود و مجاز به ارائه خدمات در ایام نوروز هستند.

واکسن‌های کواکس در راه است

در کنار این اخبار ناخوشایند، روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت تاکید کرد: تزریق واکسن آغاز شده و محموله‌های بعدی از کواکس، روسیه، چین و هند در حال بررسی و اقدام هستند. با اقدام به تولید داخلی ما قطعا در مورد واکسن با هیچ کاستی در آینده‌ای نزدیک روبه‌رو نخواهیم بود. به گزارش «ایسنا» وی افزود: گزارش‌های خوبی هم داریم که واکسن تزریقی و استنشاقی در انستیتو رازی بسیار موثر بوده است.