بلینکن رجزخوانی می‌کند

در این رابطه وزیرخارجه ایران با اشاره به اینکه آمریکا مدعی است که دیپلماسی را ترجیح می‌دهد، نه سیاست شکست‌خورده «فشار حداکثری» ترامپ را، ادامه داد: «با این وجود، آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا درباره ممانعت از کره در انتقال پول خودمان به کانال سوئیس که تنها برای دارو و غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد، رجزخوانی می‌کند.» به گزارش «ایسنا» ظریف ادامه داد: «تکرار کردن همان سیاست، همان نتایج را به همراه نخواهد آورد. تنها راه این است: تعهد، اقدام، نشست.»

شرط آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران ‌

وزیرخارجه آمریکا روز چهارشنبه در یک جلسه استماع در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که کشورش تا زمانی که ایران به پایبندی به تعهداتش به توافق هسته‌ای بازنگردد، با آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی موافقت نخواهد کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه رادیویی کی‌بی‌اس، آنتونی بلینکن این اظهارات را در پاسخ به سوال یکی از قانون‌‌گذاران مطرح کرد که پرسیده بود آیا گزارش رسانه‌ها را مبنی بر اینکه پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی پس از رایزنی با آمریکا به زودی آزاد خواهد شد و ایران به‌دنبال آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده در ژاپن است، تایید می‌کند یا نه. بلینکن هرگونه برنامه‌ای را برای آزادسازی پول‌های ایران رد کرد و گفت که این گزارش‌ها «نادرست» هستند.

وزیر امورخارجه آمریکا گفت که اگر ایران به پایبندی به تعهداتش در توافق هسته‌ای بازگردد، آمریکا نیز همین کار را خواهد کرد و تا زمانی که ایران به پایبندی به توافق بازنگردد، به آزادسازی این پول‌ها دست پیدا نخواهد کرد و چنین گزارش‌هایی کاملا نادرستند. این اظهارات بلینکن درحالی مطرح می‌شود که سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت‌خارجه ایران روز پنج‌شنبه در گفت‌وگویی تاکید کرد درصورتی‌که آمریکا به برجام برگردد و تحریم‌هایی را که برقرار کرده است بردارد، ایران هم بعد از راستی‌آزمایی به تعهدات خود بازخواهد گشت.

به ایران مشوق نمی‌دهیم!

از سوی دیگر سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا تاکید کرد که واشنگتن هیچ مشوقی برای ترغیب ایرانیان به‌منظور آمدن به پای میز مذاکره پیشنهاد نخواهد داد. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه  در این خصوص بیان کرد: «ما هیچ‌گونه مشوق یک‌‌جانبه‌ای برای تحریک ایرانیان برای آمدن به میز [مذاکره] پیشنهاد نمی‌دهیم. اگر برداشت ایرانیان این است که در غیاب هرگونه اقدامی از سوی آنها برای ازسرگیری پایبندی کامل به توافق هسته‌ای، ما امتیاز یک‌‌جانبه پیشنهاد خواهیم کرد، دچار سوءبرداشت شده‌اند.» سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن برداشتن اقداماتی از سوی هر طرف برای از سرگیری پایبندی به توافق را در پای میز مذاکره مدنظر قرار می‌دهد.وی اظهار کرد: «تنها اگر ایران به پای میز مذاکره بیاید، ما آماده و در موقعیتی خواهیم بود که بر سر پیشنهادهایی که به هر دو طرف کمک کند که به مسیر پایبندی دوجانبه به توافق سوق یابند، گفت‌وگو کنیم.»

آمریکا زمان را از دست می‌دهد

همزمان با این اظهارات مقامات آمریکایی، ارنست مونیز، وزیر انرژی دولت «باراک اوباما» در مصاحبه با شبکه اقتصادی «سی‌ان‌بی‌سی» گفت که آمریکا درحال از دست دادن زمان برای انجام دیپلماسی هدفمند با ایران است؛ چراکه انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ایران مذاکرات هسته‌ای را دچار وقفه خواهد کرد. مونیز روز چهارشنبه گفت: «حدود ۱۰هفته زمان برای دیپلماسی جدی باقی‌ مانده که برای دستیابی به نتیجه‌ای پیش از انتخابات ایران کوتاه است؛ انتظار دارم تا زمان استقرار دولت جدید ایران، وقفه پیش آید.» مونیز همچنین ابراز عقیده کرد که تصمیم ایران برای رد پیشنهاد مذاکرات هسته‌ای اتحادیه اروپا، راهبردی مذاکراتی بوده که «جواب نمی‌دهد.» وی افزود: «به نظر من آنچه رخ داد آزادی عمل سیاسی طرفین را برای دستیابی به توافقی در کوتاه‌مدت کاهش داد.» این استاد فیزیک هسته‌ای به سی‌ان‌ان گفته بود: «برای آنکه دو طرف توافق، گام‌های دوجانبه‌ای بردارند، نیاز به جسارت سیاسی دارند تا این مساله طی سه ماه آینده حل شود.»

آمریکا باید گام اول را بردارد

همزمان با این تحولات سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت ‌خارجه ایران اعلام کرد در صورتی که آمریکا به برجام برگردد و تحریم‌هایی را که برقرار کرده است بردارد، ایران هم بعد از راستی‌آزمایی به تعهدات خود بازخواهد گشت. عراقچی در مصاحبه با رسانه روسی اسپوتنیک تصریح کرد: «بازگشت آمریکا به برجام به هیچ نشستی احتیاج ندارد.»به نوشته «ایرنا» وی با بیان اینکه در حسن‌نیت دوستانمان در روسیه تردید نداریم، گفت: «اما آمریکا باید گام اول را بردارد.» لاوروف، وزیرخارجه روسیه دو روز پیش‌تر در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای اماراتی خود ضمن استقبال از بازگشت آمریکا به برجام گفته بود، اقدام همزمان ایالات متحده و ایران برای بازگشت به برجام را ممکن می‌داند و آماده کمک به هر دو طرف در این زمینه است.عراقچی با اشاره به اینکه نشست اعضای برجام در هر زمانی می‌تواند برگزار شود، افزود: «حضور آمریکا در چنین نشست‌هایی منوط به لغو تحریم‌ها علیه ایران است.» معاون سیاسی وزارت امورخارجه تاکید کرد: «در صورت عدم بازگشت آمریکا به برجام تصمیم‌گیری برای آینده آن بر عهده ایران و ۱+۴ است؛ تا زمانی در برجام می‌مانیم که برایمان منافع داشته باشد.» وی گفت: «اقداماتی که ما در برنامه هسته‌ای خود انجام می‌دهیم، دقیقا براساس نیاز ایران است و ارتباطی به سیاست‌های آمریکا در جاهای دیگر از جمله سوریه ندارد.» عراقچی همچنین اعلام کرد: «هیچ ارتباط مستقیمی با آمریکا وجود ندارد و سوئیس تنها کانال رسمی بین دو طرف است.» عراقچی همچنین گفت که ما برای گفت‌وگو با همسایگان خود به‌ویژه در خلیج‌فارس هیچ مشکلی نداریم، از طرف ما همواره پیشنهاد برای گفت‌وگو و تعامل وجود داشته است. او افزود: «عربستان حل مشکلات خود در یمن را در یمن و در خود عربستان جست‌وجو کند و به‌دنبال یافتن بهانه‌های خارجی یا بهانه‌جویی نباشد.»

اولین جلسه مشورتی واشنگتن و تل‌آویو

از سوی دیگر مقامات ارشد آمریکایی و صهیونیستی در ویدئوکنفرانسی بر سر مسائل امنیتی از جمله ایران به گفت‌وگو پرداختند. به گزارش «ایسنا» به نقل از الجزیره، جیک سالیوان و مئیر بن شبات، مشاوران امنیت ملی آمریکا و رژیم صهیونیستی در اولین نشست امنیتی دوجانبه میان آمریکا و رژیم صهیونیستی از زمان به روی کار آمدن جو بایدن، شرکت کردند. آمریکا و رژیم صهیونیستی چندی پیش تصمیم گرفتند که بار دیگر کارگروه مشترک درخصوص ایران را به راه بیندازند. این کارگروه محرمانه در سال ۲۰۰۹ در اوایل دوران اوباما پس از دیدار نتانیاهو از کاخ سفید تشکیل شده بود. کارگروه مذکور محل اصلی برنامه‌ریزی برای اعمال فشار علیه ایران در دوره اول اوباما بود و در دور دوم اوباما محلی برای طرح اختلافات بر سر مساله هسته‌ای ایران شده بود. در دوره ترامپ از این کارگروه برای گفت‌وگو درخصوص خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و هماهنگ‌سازی «فشار حداکثری» استفاده می‌شد. این کارگروه توسط مشاوران امنیت ملی آمریکا و اسرائیل هدایت می‌شوند و شامل مقامات ارشد آژانس‌های اطلاعاتی، سیاست خارجی و امنیت ملی هر دو کشور می‌شود. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا چندی پیش پیشنهاد ادامه فعالیت کارگروه را در اولین تماس تلفنی خود با بن شبات، همتای صهیونیستی خود مطرح کرد. همچنین دفتر رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی اعلام کرد که برنامه هسته‌ای ایران از موضوعات مورد گفت‌وگو در سفر هفته آینده او به سه کشور اروپایی خواهد بود. به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل، رووین ریولین، رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی هفته آتی به سه کشور آلمان، فرانسه و استرالیا سفر می‌کند تا با روسای‌جمهور این کشورها درباره آنچه تهدید رو به افزایش برنامه هسته‌ای ایران خوانده شده است و تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره آغاز کردن تحقیقاتی درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی رایزنی کند.

برای اجرای کل با کل آماده‌ایم

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران صراحتا اعلام کرده است که اگر طرف پیمان‌شکن برجام پای تعهد خود بازگردد، ایران نیز به اجرای کامل تعهدات خود بازمی‌گردد، گفت: «امیدواریم آنهایی که دیروز قانون‌شکن بودند و امروز می‌گویند می‌خواهیم به قانون عمل کنیم، در عمل این واقعیت را نشان دهند که در پی اجرای قانون هستند و نمی‌خواهند تروریسم اقتصادی دولت قبل را ادامه دهند. از روز ۲۰ ژانویه تا امروز هر ساعت که می‌گذرد معنایش این است که دارید قانون را زیر پا می‌گذارید و این باید در تاریخ ثبت شود.» روحانی اضافه کرد: «همه شرایط برای اینکه همه ۷ کشور به تعهدات خود برگردند، آماده است. آمریکا از آنجا که در شکستن پیمان پیش قدم بوده باید در بازگشتن به پیمان هم پیش قدم باشد. آمریکا بداند ما برای اجرای پیمان آماده‌ایم. برای اجرای کل با کل آماده‌ایم و برای اجرای جزء با جزء هم آماده‌ایم. برای عمل به همه تعهد در برابر همه تعهد آماده‌ایم و برای عمل به بخشی از تعهد در برابر بخشی از تعهد باز هم آماده‌ایم. »