تهران در آستانه وضعیت قرمز

اولین مورد مرگ‌های سه رقمی کرونا مربوط به روز ۱۳ فروردین با فوت ۱۱۷ نفر بود که این رقم روز شنبه ۱۴ فروردین به ۱۲۳ نفر رسید. کشور سال گذشته نیز از ۲۵ خرداد تا ۱۵ دی‌ماه درگیر مرگ‌های سه رقمی کرونایی بود. بیشترین میزان مرگ سه رقمی کرونا مربوط به ۲۶ آبان‌ماه سال گذشته است که ۴۸۶ نفر در یک روز قربانی کووید-۱۹ شدند.به‌دنبال افزایش موارد ابتلا و میزان فوت‌شدگان بود که دولت آذرسال گذشته اقدام به اجرای طرح محدودیت‌های فراگیر و اتخاذ قوانین سخت بهداشتی در کشور کرد و پس از چندماه سخت آمار موارد ابتلا و فوت‌شدگان را به‌صورت قابل‌توجهی کاهش داد. به این ترتیب آمار فوت‌شدگان کرونا از ۱۹ دی‌ماه دورقمی شد. اما سهل‌گیری قوانین کرونایی و عدم ضمانت اجرایی این قوانین از سوی خود دولت و به تبع آن ساده‌انگاری مردم، کشور را یک باردیگر به ورطه خطرناک کرونا انداخت و حالا به گفته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت فعلا تا اطلاع ثانوی مرگ‌هایمان سه رقمی خواهد ماند.

در این میان رنگ کرونایی اکثر استان‌هایی که در ایام نوروز شاهد سرازیر شدن مسافران بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی بودند، به سمت قرمز شدن پیش می‌رود. در واقع تمام استان‌های کشور این روزها با طغیان کرونای جهش یافته دست و پنجه نرم می‌کنند. آنطور که سعید نمکی وزیر بهداشت می‌گوید: در آینده نزدیک شاهد تغییر متغیرهای رنگ‌بندی‌ شهرهای کشور و در نظر گرفتن مولفه‌های تاثیرگذار مانند ویروس جهش یافته خواهیم بود و محدودیت‌ها متناسب با رنگ‌بندی‌های جدید، ابلاغ خواهد شد.‌

در حال حاضر ۴۷ شهرستان قرمز، ۱۲۶ شهرستان نارنجی، ۲۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

تهران در آستانه قرمز شدن

در استان تهران نیز در هفته اخیر، روند بستری و فوت ناشی از کرونا افزایش یافته است. البته بروز موارد بستری در استان به متوسط کشوری رسیده است، اما میزان مرگ‌ومیر هنوز از متوسط کشوری کمتر است. در همین راستا ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد که با توجه به اینکه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در تهران به زیر ۵۰ درصد رسیده است به‌زودی وضعیت فعلی تهران که نارنجی است قرمز خواهد شد. به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، حریرچی افزود: موارد بستری ما نسبت به سه هفته گذشته بیش از ۲ برابر شده و تمام شاخص‌های بستری، سرپایی و مرگ در تهران نسبت به هفته‌های گذشته ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته است.

نادرتوکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با اشاره به افزایش تعداد موارد بستری و سرپایی بیماران کووید-۱۹ در تهران تاکید کرد که موج چهارم کرونا به تهران رسیده است و احتمال دارد هفته سوم و چهارم فروردین بحران شدیدی در تهران داشته باشیم.

وضعیت دورکاری در تهران

در همین حال معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران با اشاره به اینکه تهران در شرایط نارنجی قرار دارد تاکید کرد: باید دورکاری در تهران برابر مصوبه ستادملی مقابله با کرونا با شرایط شهرهای نارنجی اجرایی شود.

غلامرضا عباس پاشا در گفت‌وگو با «ایسنا» در تشریح روند اجرای دورکاری در تهران با توجه به افزایش آمارهای کرونا، گفت: بر اساس آخرین مصوبات ستاد ملی کرونا در شهرهای نارنجی از جمله تهران یک سوم کارمندان مشاغل ضروری و مهم باید به‌صورت دورکاری فعالیت کنند یعنی می‌توانند تا ۷۰ درصد به‌صورت حضوری از کارمندان استفاده کنند و سایر ادارات هم باید نیمی از کارمندان به‌صورت دورکاری کارهای خود را انجام دهند؛ یعنی در این بخش نیز تا ۵۰ درصد می‌توانند به‌صورت حضوری از کارمندان استفاده کنند.

وی افزود: در شهرهای قرمز نیز خدمات ضروری حضور کارمندان به نصف کاهش پیدا می‌کند و در سایر اداراتی که خدمات غیرضروری ارائه می‌دهند، دو سوم کارمندان به‌صورت دورکار، وظایف خود را باید انجام دهند.

انوشیروان محسنی بندپی استاندارتهران نیز گفت: بر اساس آخرین مصوبات ستاد ملی کرونا در شهرهای نارنجی از جمله تهران یک سوم کارمندان مشاغل ضروری و مهم باید به‌صورت دور کاری کارهای محوله را انجام دهند و سایر ادارات هم باید نیمی از کارمندان به‌صورت دورکاری کارهای خود را انجام دهند.

درهمین راستا، نادرتوکلی با اشاره به شلوغی ناوگان حمل و نقل عمومی در روزهای پس از تعطیلات عید، گفت: برای دورکاری کارمندان، تغییر ساعات کاری و حمل و نقل عمومی نیز احتمالا تصمیمات خوبی طی روزهای پیش رو گرفته می‌شود.

درخواست تعطیلی دوهفته ای مناطق قرمزو نارنجی

همزمان حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران درخواست دورکاری حداکثری و شناورشدن ساعات کاری در تهران و شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی را در صحن شورای شهر تهران مطرح کرد. او همچنین گفت: از ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست می‌شود تعطیلی حداقل دو هفته‌ای در شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی را به تصویب برساند.

وضعیت کرونایی استان‌های کشور

در استان مازندران نیز به‌عنوان یکی از استان‌های مهمان‌پذیر در ایام نوروز، روند بستری و موارد فوت در هفته اخیر افزایش یافته و میزان بروز موارد بستری و مرگ‌و‌میر استان، همچنان بالاتر از متوسط کشوری است و مجددا روند صعودی پیدا کرده است. همچنین روند افزایشی بستری در استان البرز در هفته اخیر باز هم تداوم یافته و فوت نیز افزایش داشته است. بروز موارد بستری و میزان مرگ‌و‌میر در این استان از متوسط کشوری بیشتر است که نشان می‌دهد استان البرز وارد موج جدید بیماری کووید-۱۹ شده است. استان‌های لرستان، اصفهان، مرکزی، گیلان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و هرمزگان نیز با افزایش موارد ابتلا و بستری روبه‌رو شده‌اند.

نگرانی‌های جدید وزارت بهداشت

در این بین وزارت بهداشت بانگرانی جدیدی روبه‌رو است .به گفته ایرج حریرچی آنها نگران ورود ویروس‌های جهش‌یافته غیرانگلیسی مانند ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی به کشور هستند که می‌تواند از فرودگاه وارد کشور شود. به گزارش «ایسنا» وی همچنین گفت: دومین نگرانی‌مان این است که ما مصون از جهش در داخل کشور نیستیم. ممکن است در داخل جهش‌هایی در ویروس رخ دهد و این دو نگرانی موجب می‌شود که خودمان را ملزم بدانیم و رعایت احتیاط بیشتری کنیم. وی تاکید کرد: ما بیشتر نگران کسانی هستیم که تاکنون بیشتر رعایت کردند و مبتلا نشدند. نگران شهرهایی هستیم که تاکنون کمتر مبتلا شدند و نگران لایه‌هایی از اجتماع هستیم که تاکنون کمتر درگیری داشته‌اند.

مجموع بیماران رسمی کرونا

اما براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ هزار و ۶۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۷۲ نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۳۲ هزار و ۷۴ نفر رسید. همچنین با جان باختن ۱۶۱ بیمار دیگر مجموع قربانیان کرونا در کشور از ۶۳ هزار نفر گذشت.